Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows 95 på en helt "ren" dator


F_laptop

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en begagnad laptop och tänkte installera Windows 95 på denna men har ingen aning om hur man gör?

 

Har skiva med licens men hur får jag datorn att köra denna skiva ?

 

Har ingen diskettenhet utan endast cd-rom.

 

Någon som vet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör fungera att ställa om datorn så den startar med skiva.

Åratal sedan jag körde/installerade Win95, så det kan bli strul med drivrutinerna för din bärbara, grafikkort, ljudkort, och så, dessa lär inte finnas med på den skivan, så dom måste du ha på egna skivor, annars lär du inte få det att fungera, risken finns också att vissa drivrutiner kanske inte fanns på skiva utan låg på disketter.

 

Det måste vara en gammal laptop om du funderar på Win95?

Hoppas du inte tänkt att ha den och nätsurfa med, tvivlar starkt på att det fungerar, du lär få säkerhetproblem också, en dator med BARA Win95 på är också mycket utsatt för smitta.

Du får problem med att få den virussäker.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att installera W95 på en dator utan diskettstation.

Under installation söker W95 efter diskettstationen och finns det ingen diskettstation så stoppar installationen.

 

Ett gott skäl att inte köra w95 är att filhanteraren explorer.exe är buggig.

Felet yttrar sig i att om man kopierar en fil från en mapp till en annan mapp explorer så är inte kopian alltid samma som originalet.

Den här typen av fel leder naturligtvis till att program som körs i W95 kraschar.

Men håller man sig till den äldre winfile.exe så är det inga problem.

Mer än högst 8.3 långa filnamn.

 

W95B var den Windows som fick mig börja köra linuxreleaser.

Jag var för lat för att strula med W95B och misslyckades med att installera NT4 på datorn. Installationen av NT4 kraschade.

Men fick igång Redhat 5.3 bla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att installera W95 på en dator utan diskettstation.

Jo, det går att installera, det hänger på om det är en fullversion eller en uppdatering, är det en uppdatering så måste man stoppa in första disketten från Win 3.1/11, "ej dos-disketten", så installationsprogrammet vet att det finns ett giltigt system redan.

Och eftersom Win 3.1/11 inte finns på cd, original, så är det därför som en diskett-enhet är att föredra.

 

Och precis som med Win98 första och andra version, så är det också att föredra andra versionen gällande Win95, om man ska försöka med detta operativ.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era inlägg...

 

Tänkte lägga in 95 eftersom det är det enda jag har på skiva - därefter hämta hem något "modernt" operativsystem från nätet - men detta kanske inte fungerar då om jag förstår er rätt ?

 

Ställa om datorn så den startar med skiva...hur ?

 

Tackar igen för svaren...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hämta hem det operativsystem som du ska använda på en annan dator och bränna det på en CD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

därefter hämta hem något "modernt" operativsystem från nätet - men detta kanske inte fungerar då om jag förstår er rätt ?

I princip så fungerar det att hämta ett operativsystem från nätet, men då brukar det handla om att hämta det via en torrent-sajt eller liknande, och då är det för det mesta en piratkopia, som man inte kan garantera inte innehåller någon smitta, förutom att du ändå måste ha ett äkta/giltigt produktnummer, för att kunna installera och hämta hem viktiga säkerhetspatchar typ servicepack och andra behövliga filer och program.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Datorn kanske redan har en OEM licens för något operativsystem. På undersidan skall då finnas en etikett där det framgår om den har en OEM licens, operativsystem och licensnummer.

 

I så fall kan dataleverantören oftast leverera en giltig skiva.

 

LARSAS

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-28 17:01:19 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...