Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet man vilket RAM-minne man har?


Isak E

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag tänkte köpa ett 1gb RAM-minne men jag vet inte vilket jag har. Det finns typ 4 olika sorter. jag uppgraderade min dator för säkert 1 och ett halvt år sen nu. Det finns så många olika, snälla hjälp mig!

 

Mvh Isak

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar.

 

Tänkte bara tillägga att i mina pärmar så stod det att jag hade som standard ett 512MB DDR SDRAM (400 MHz) RAM-minne, sen uppgraderade jag det till 1gb som jag inte vet vad det var för minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att i moderna datorer kan man ofta ha

 

1 minne placerat var som helst i ett av 4 minnesslot

2 minnen placerat i slot för 1 kanal om de är olika stora,

eller om de är lika stora i slot för var sin kanal

 

4 minnen som då måste vara likadanna parvis. tex 2x512MB+2x512MB eller

2x512MB+2x1024MB

 

men att det inte går att köra 3 minnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att jag kollade på CPU-Z och där stod det i memory slot att jag hade minnen i alla 4 slottar, 256mb vardera (DDR PC3200). Jag som trodde att jag hade två 512mb minnen så jag hade väl fel. Jag tänkte uppgradera min dator till 2gb RAM. Hur ska jag göra? Kan jag göra något åt det?

 

MVH Isak

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du kollar igen ser du också vilken frekvens minnena kör på, tex 400 MHz. Med den informationen i handen är det bara att gå in på prisjakt.nu och söka efter DDR PC3200 och förslagsvis välja en renommerad tillverkare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod att ett 256mb minne körde på 200 MHz.

256 MBytes PC3200 (200 MHz)

[inlägget ändrat 2008-10-26 11:48:17 av Isak E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men moderkortet medger förmodligen högre. Kolla igen med verktyget vilken tillverkare och modell du har på moderkort och kolla sen på tillverkarens hemsida hur snabba minnen som stöds. Ponera att man stöder 400 MHz, då vore det dumt att behålla gamla minnen som drar ner farten för det nya.

Ska du köpa 2 helt färska GB ser det ut som det kommer att kosta dig runt 300 kr/GB

[inlägget ändrat 2008-10-26 11:50:57 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står under "Motherboard" att jag har:

Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.

Model: P4SD-LE

 

Det står att mitt graikkort stöder 2gb, menar dem då att jag kan ha 2 st 1gb eller 4st 512mb? Min dator är hyffsat gammal, ca 5 år. Men fortfarande bra.

[inlägget ändrat 2008-10-26 11:58:35 av Isak E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gissar att det betyder att du har en HP/Compaq?

 

Memory type PC 2700 or PC 3200 DDR

Memory sockets 4 DDR-DIMM

Maximum Memory 2.0 GB (4 x 512 MB DDR-DIMMS)

 

Den ska iaf klara 400 MHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en HP-dator?

Vilken modell? Så att det går att kontrollera lite mer om vad för minnen som passar för det är inte alltid standardminnen fungerar i märkesdatorer.

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 11:59:04 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i CPU-Z att jag har två Micron Technology 256mb PC3200 (200 MHz) minnen, jag tror att dem är standard, sen har jag två Samsung 256mb PC3200 (200 MHz) minnen. jag gjorde en uppgradering på datan för två år sen, jag antar att det var då dem som sattes i, har totalt 1024mb RAM, skulle vilja ha 2gb RAM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag 2Many2 :)

 

Tror det är detta, hittade det på en etiket på burken där det står:

S/N:NLD33121FX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att du köper minnen som är kompatibla med DE467A, beklagar att jag var så trög att jag inte fattade att du hade en bärbar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har totalt 1024mb RAM, skulle vilja ha 2gb RAM.
Hmm, vad använder du datorn till? Det är inte så ofta som XP verkligen har nytta av mer än 1 GB RAM-minne. Det är ju en rätt gammal dator vid det här laget med en processor som inte är så snabb så det är kanske inte minnet som sätter begränsningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så här att jag spelar ett väldigt nytt spel på låg grafik, jag köpte precis ett nytt graikkort som är ganska trögt, vill därför inte köpa ett nytt. Det går att spela spelet på låg grafik men jag vill höja grafiken lite utan att det hackar, därför tänkte jag uppgradera RAM minnet till 2gb. jag tänker inte lägga så mkt mer pengar på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...