Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min bärbara dator vill inte starta..


lizzy_lini

Rekommendera Poster

När jag ska starta min dator, så kommer jag bara till acer sidan, där det står enter setup F2, sen blir det svart och så håller den på så hela tiden, om och om igen.

Någon som kan hjälpa mig. Det är XP professional på den. Hittar inte skivan, så jag har inte kunnat pröva med det.

Har den någonstans nerpackad i vårt förråd..

 

Det är kris här, abstinensen börjar sakta komma..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog ge dig ner i ert förråd och leta efter XP-skivan, blir nog svårt att få datorn att fungera utan den, eftersom du tydligen inte knappt kan få igång den, så är nog ett försök med en reparation via XP-skivan att föredra, går inte det, så kanske du måste göra en ominstallation, och då måste du ändå ha din skiva.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tycker F2, så kommer jag in, men datorn slår av efter någon sekund.

På morgon så prövade jag att starta datorn, då gick det och den fungerade som vanligt. Säkerhetskopierade lite då. Sen började batteriet ta slut. Stoppade in strömkabeln och då blev det svart.....

Efter det är det samma, slår igång acerbilden kommer upp, och så slår den av.

Verkar det inte som att det är något hårdvarufel, eller?

/Linda

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som Cecilia är inne på, och som du själv säger, att den verkar fungera med enbart batteri, men med nätadaptern ipluggad, så händer något, så kan det ju mycket väl vara något med just denna kabel?

Kan det handla om något som "kortsluter" tro?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var det inte så enkel. Utan när jag stoppad i strömkabeln, så blev det som tidigare. Men den fungerade inte sen oavsett om jag hade den i eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vart glad och trodde det oxå. Men som jag skrev i mitt svar till Cecilia, så fungerade den inte sen oavsett om jag prövade med el utan kabel.

 

Lät den stå ett tag och tänkte om den var överhettad. Den startade då och började göra en kontroll, (för att den bara stängts av helt plötsligt kommer ej ihåg vad det kallas) Tänkte då att: Yes, den var nog överhettad, men så dog den igen.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lät den stå ett tag och tänkte om den var överhettad. Den startade då och började göra en kontroll, (för att den bara stängts av helt plötsligt kommer ej ihåg vad det kallas) Tänkte då att: Yes, den var nog överhettad, men så dog den igen.....
Den kan ju ha blivit överhettad igen. Men det kan också vara kondensatorer eller annat som har med strömförsörjningen i datorn som har lagt av. Ser du till något damm i ventilationshålen?

 

När jag tycker F2, så kommer jag in, men datorn slår av efter någon sekund.
Då har det ju inget med Windows att göra så en ominstallation hjälper ju inte.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 17:09:26 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte så oxå, att det inte är lönt med en ominstallation.

Får kolla om jag ser nå damm när jag kommer hem. Jobbar nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl haft tidigare trådar här med liknande problem som har handlat om överhettning, efter lite rengöring och så sa har det fungerat igen, med lite tur så ordnar det till sig för dig med.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst brukar man höra fläkten? Har fått igång den nu när den stått hela dagen. Men den är väldigt tyst.... Hur vet man om den gått sönder, måste man plocka isär den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara är ju ofta besvärliga att öppna och kolla i. Du kan se om du kan googla efter en servicemanual eller om datortillverkaren har bra information om datorn på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte speciellt mycket till hjälp för mig.

Men kom på en sak. Fläkten går när man startar datorn, men sen hör man den inte mer.

Verkar som att det kan vara något glappt, för när jag lyfte datorn och skulle känna om fläkten gick, då stängdes datorn av. Så det med strömkabeln kanske bara var att jag rörde i datorn...

 

Men en annan sak. Tänkte gå in i bios. Kan först tillägga att det aldrig varit något problem med denna dator tidigare. Har nog haft den kring 6 år, tror jag.

Men då är den lösenordsskyddad..... Kontaktade den som sålt dator. Men de sa att de aldrig lägger lösen där. Men varken jag el min sambo vet ju knappt hur vi tar oss in där. Är det helt kört att ta sig in då.

För om jag måste lämna in datorn, så är det väl ganska troligt att de måste in där eller? =( (Det är ju min ögonsten, har skrytit så på den:thumbsup:)

/Linda

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 år är en lång tid för många datorer. Har den varit på service någon gång under den tiden?

 

Ibland så kan man få bort lösenordet genom att plocka bort BIOS-batteriet, ett knappcellsbatteri, en stund för att nollställa det. Men det är inte alltid åtkomligt i bärbara datorer. Kolla om det står något i manualen om lösenordet och nollställning av BIOS-inställningarna. Men jag är inte säker på att den som servar datorn behöver komma in i BIOS för det är nog mest att öppna upp datorn, kolla kablar, rensa bort damm etc som de gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har aldrig varit på service.

Jag får nog lämna in den och få en bedömning om det är värt att göra något åt den.

Jag prövade att ta isär den, men det satt fast någonstans och jag vågar inte ta i för mycket. Så jag kom inte åt något. Är nog bara att inse att man inte kan fixa allt själv :) el med er hjälp.. hehe

/Linda

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas mer eller mindre dolda skruvar så många gånger är det svårt att öppna bärbara utan hjälp av en servicemanual eller liknande som förklarar.

 

Hoppas att det ordnar sig med datorn i alla fall. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...