Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjælp! koppling av høgtalare till førstærkare->kortslutning... vad ær fel?


filip_j

Rekommendera Poster

har en førstærkare av mærket "Denon" som verkar kraftig och bra.

Ær totalt amatør.

høgtalarna ær hemmabyggda m av proffs, vet ej effekt o motstånd) Rætt kraftiga grejor.

Førstærkaren: 4-16 ohms høgtalare som kopplas i bara block A eller bara block B... eller 8-16 ohmare i A och B.

 

 

+ Right - + Left -

A [rød] [svart] [svart] [rød]

B [rød] [svart] [svart] [rød]

 

Vet ej impedansen i høgtalarna så kopplade in båda i block A.

Kopplade høgtalare ett till A, left... och fick ljud, o nr 2 i A-right. men nr 2 ger inget ljud ifrån sig alls nær jag kopplar den i A, right (kollat balance och att både knapparna A och B ær aktiverade på framsidan o høgtalaren funkar annars) .

 

Provade kablarna från nr.2 mot B- right, => en jævla smæll/blixtrade till dvs ngn slags kortslutning.. blev ju lite skraj då.. och ville inte experimentera vidare. Musiken och førstærkaren fortsatte att spela på høgtalare ett.

 

vad hænde?hur ska jag koppla rætt? tacksam før hjælp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara fel på förstärkaren om bara left fungerar.

Om det är så att oberoende av vilken av de 2 högtalarna du kopplar till left så är det bara left som funkar. Tyst på right.

Vilken Denon modell är det?

Så det går att ladda hem och kolla i manualen.

Är den ny Denon kan det vara garantifall.

 

Har du nått foto av hur det ser ut med kontakterna för högtalrna?

bifoga det i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack janne, men har løst problemet nu! Nu får jag ljud i båda. Kopplade in båda på A blocket igen, och så visade sig att det var glapp i AUX-kabeln från musikkællan/ipoden vilket var felet med ljud i bara left... så nu funkar det bra!

 

Men jag undrar vad som hænde nær det blixtrade till o small... kan jag eventuellt kommit till med den den spretande koppartrådarna i kabeln på två poler/kontakter samtidigt kanske

? Men trodde inte det skulle vara så høg volt i outputstrømen från førstærkaren till høgtalarna.. Grunkan har stått længe i en kællare så kan ev varit fukt i maskineriet som orsakat det.. men kænns ændå inte så troligt.. då borde det smællt med en gång nær jag satte på førstærkaren tycker jag..

Eller var det før jag kørde en på A-left och den andra på B right? eller vad sæger ni experter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...