Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När väcker datorn, knastrar ljudet


mange_b

Rekommendera Poster

Hej,

undrar om någon kan hjälpa mig hitta felorsaken till följande problem.

Det är alltså när datorn varit i "strömsparläge" idle och jag väcker den, så börjar ljudet knastra jättemycket och det fortsätter oavsätt om jag använder datorn eller inte, dvs startar ett spel, knastret ändras inte för det. Det enda som hjälper är att stänga av, bryta strömmen, starta igen och knaster borta !

Självklart är första hjälpen att avaktivera energisparläget, men jag försöker köra på den gröna linjen :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är första hjälpen att avaktivera energisparläget, men jag försöker köra på den gröna linjen :o)

Poäng för det! :thumbsup:

 

Men oj det här problemet kan behöva tidsödande felsökning... Men det första jag skulle pröva med är att uppdatera drivrutiner – dessa kan bråka inför energisparlägen. Börja med moderkortets chipsetdrivare och uppdatera därefter drivaren för ljudkortet. Uppdatera förresten också biosen.

 

En teori är också att någonting på nåt sätt kortsluter i datorn. Det kan vara värt mödan att att kolla instanserna mellan moderkort och chassi, att ingen av dem står snett eller har en skruv med för bredd hatt eller något, och på det sättet skapar felaktig kontakt via någon komponent i moderkortet.

 

Det här var åtminstone ett par möjliga vägar att angripa problemet. Hoppas det fixar sig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

hej och tack för tipsen :thumbsup:

har nu updat bios, drivisar för ljud, grafik och moderkortet.

Tyvärr knastrar det fortf så nu blir det kolla svetsarna :o(

återkommer när jag orkat ta tag i det

 

[bild bifogad 2008-11-15 01:02:33 av mange_b]

1098607_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

hej igen. Nu har jag kollat lite och hittar inga konstigheter som kan orsaka kortslutning vad jag kan se iaf. testat jorda själva ljudkortet i chassit. ingen skillnad. det enda jag hittat är att jag tycker som om det knastrar värre när jag aktiverat "CMSS3D" för surroundljud fullt ut. jag har alltså Creative Audigy 2 ljudkort.

Har testat med senaste drivisarna.

Verkar väl som om det är ljudkortet som ballat ur ?

 

 

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är OS:et Vista och har datorn 4GB minne? Det tog ett tag innan Creative började få till Vistadrivaren ordentligt och dessutom fanns en bugg som skapade missljud ifall just den minnesmängden användes (en bugg som f ö också spökade under XP).

 

Du skriver förvisso "senaste" drivarna men kanske är det värt att testa allra senaste betaversionen SBAX_PCDRVBETA_US_2_18_0001.exe vilken åtminstone funkar bra för lillebrorsan med Audigy ES, Vista64 och 4GB.

http://se.europe.creative.com/support/downloads/

 

Det skadar nog heller inte att uppdatera DirectX:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=886acb56-c91a-4a8e-8bb8-9f20f1244a8e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu kört med beta drivern ett tag, samt updat directx och allt annat jag kan komma på, chipset, grafik etc, lagt ljudkablar ifrån strömkablar, jordat ljudkortet, och annat bara för att vara safe.

Jäkla knastret fortsätter.

det är väl så att mitt ljudkort fått en släng av något ovanligt.

Återstår väl bara att byta ljudkort.

alternativt byta dator.

Någon som vill köpa en pigg gamling, Dell Dimension 8300 :o)

Billig nu !

 

 

 

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad :o)

 

[bild bifogad 2008-12-13 17:57:24 av mange_b]

[bild bifogad 2008-12-13 17:59:01 av mange_b]

1106712_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju det här absolut inte nån garanti för att det inte skulle kunna vara så, men jag har faktiskt aldrig varit med om trasigt ljudkort. :P Och min "aktiva/professionella" bana sträcker sig 11-12 år tillbaks eller vad det nu blir. Men självfallet kan ljudkort ändå gå sönder, titta bara här vad ztubben råkade ut för:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1103833#1105269

 

Jäkla knastret fortsätter.

Eftersom det är en märkesdator kanske man inte kan ändra bland så många inställningar i dess bios, men det kan annars vara värt att experimentera med PCI Latency Timer vilken som standard brukar vara satt ganska lågt så testa fördubbla (d v s testa några olika värden på 64, 128, 192 och uppåt). Så bör också nåt som PCI bus-mastering verkligen vara aktiverat.

 

Pröva också att ha ljudkortet i andra PCI-portar för att se om det kan röra sig om resurskonflikt. Det finns t ex moderkort i vilka någon/några PCI-portar delar IRQ med "ATA-kontrollern" för hårddisken vilken är en olycklig kombination – som bäddat för problem. Och bara av att testa i andra portar behöver ljudkortet inte avinstalleras och installeras på nytt för varje gång utan det är bara att stänga av datorn, ut med strömkabeln, och byta och när Windows hittar kortet i annan port/plats så installeras det automatiskt igen med drivrutinerna som ju fortfarande finns kvar i datorn.

 

Vet inte hur långt tålamod du har med datorn men som jag bedömer behöver man inte kasta in handduken riktigt än... ;-)

 

Edit:

Fyllde i med ord som råkat försvinna i farten... :P

 

[inlägget ändrat 2008-12-15 06:38:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej hej, avslutar tråden. problemet löst genom byte av ljudkort.

Men tack alla ;)

 

 

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...