Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

Parkeringsbäter

Rekommendera Poster

2Many2

jo, den säger att du bröt mot dom skyltade föreskrifter som fanns. Om du anser dig inte ha gjort det, överklaga. Men inte här tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Jag ringer företaget för att förklara hur det är. Det är ingen felparkering som har inträffat. Det är samma kund fast med en annan bil. Men det struntar de i. Jag måste betala ändå.

Eftersom reglerna är sådana, acceptera att de gäller dig också - du kommer att vinna på det i längden.

Ringa företaget tycker jag absolut att du ska göra, det kan mycket väl (även om det inte brukar hända med just det företaget) hända att de skriver av saken för att det är värt mer att ha ett gott namn än att få in några hundra. Fast ett gott råd kan nog vara att inte försöka tala om för dem att de har fel, för så är inte fallet.

Enligt de som är en ”Juridisk person”.

Spelar ingen roll här, men här kan du läsa om vad en juridisk person är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

vi är få sådana här :-)

Mod lås tråden!

Fungerar inte riktigt så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

testa ditt argument men byt ut "bil" mot "kreditkort" och kolla om dina resonemang håller vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Du påminde mig om att betala mina räkningar.

Vad ska mitt kreditkort göra på en p-plats ? :)

En sak som störde mig ännu mera idag, är El-gigantens superbilliga erbjudande. Köpte för ca 1 månads sen en LCD TV 37" för 6000 SEK. Jag var där idag och såg att dem hade en 42"are för 6000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

testa att gå in på banken och flasha din kompis kreditkort... "men vi är ju superkompisar liksom...", försök sen förklara sagda försök till bedrägeri för farbror blå när dom anländer...

Och om du nånsin trodde du kunde köpa elektronik som inte blev billigare månaden därpå... life sux :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Samma fabrikat och modell men bara lite större? I så fall kan det ju kännas lite surt...

Men å andra sidan - ska priserna sjunka måste de ju sänkas nån gång?

[inlägget ändrat 2008-10-26 00:12:03 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

särskilt när El Giganto behöver tömma sitt lager på överblivet junk för att få plats med nytt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Vad gäller stormarknader är det alltid bra att kolla upp deras modeller innan man köper. OSm du säger så säljer de ofta äldre modeller utan att tala om att det är en äldre modell.

Men El_giganten har 30 dagars öppet köp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

2xHDMi & HD READY

Helt ok tycker jag. Kostar 9000 hos konkurrenten

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345823

Att det sedan är LG och inte Phillips, spelar ingen roll för mig. Jag är helt övertygad om att det sitter samma komponenter i de flesta skalen :)

[inlägget ändrat 2008-10-26 01:29:43 av Phenomen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

fastän ämnet berör fastigheter.

Byt ut p-plats mot källare & bil mot cykel. Det är klart du kan ställa din kompis cykel i din hyrda källare

haha

Nu ska jag spela Team Fortress

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Pja, Philips är väl inte direkt kända för att ha bättre prylar än andra?

Själv köpte vi en Samsung Plasma (42") och den fungerar mest som en TV borde göra fast större. Bara analoga kabel-TV än så länge dock.

Ska man ha bättre kvalitet än snittet tror jag det är Pioneer som gäller för TV, men de kostar typ dubbelt så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen
oh ja, jag kritiserar alltid det jag tycker är obekvämt och i det här fallet är det din totala brist på förståelse för verkligheten :)

Du nämnde att i ett av dina inlägg att du satt i nån styrelse. Därför så gissar jag att ni delat ut p-tillstånd till de boende. Det gör dig därför lite partisk i tråden.

Varför tycker du att lösningen som där jag bor och många andra platser tillämpas, är overklig.

Att fastighetsägarnas avtal med parkeringsvakterna skulle i korthet se ut som nedan.

Att vi (fastighetsägarna) tillhandahåller ett register över hyresgästerna som har en hyrd p-plats. Det ska tas hänsyn till att hyresgästens rätt att parkera SINA EGNA BILAR och kan även användas som en besöksparkering om det bevisas. En kontrollavgift ska utfärdas enligt (1984:318) 1§

Kommer en parkeringsvakt och ser att en okänd bil står på parkeringen, så ska han/hon lappa bilen. Boten betalas förhoppningsvisst in om ingen överklagan kommit in. Men ringer hyresgästen och påstår att bilen som stod parkerad, var min svärfars brud, så ska boten rivas och kastas i papperskorgen.

Tycker inte du att det är en smidig lösning, att du slipper ta ansvar/ringa hit och dit eller varför inte dra ner på kostnaderna för Er skrivare. :)

Men det är klart carpark vill inte ha en sån lösning. Hur skulle de annars leva. Ett regnr för varje p-plats. Lappa alla bilar som saknar tillstånd annars får ni sparken :)

Att det fungerar smidigt där jag bor, kan bero på att det finns många som är lik mig :) Vågar kritisera & ifrågasätta. Det är därför nu man sällan ser p-vakterna. Sedan tycker jag att parkeringen fungerar jättebra trots att det kryllar av bilar i mina trakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Det gör dig därför lite partisk i tråden

För det första är det lite konstigt att prata om att vara partisk när det gäller lagtext, antingen är man på den ena sidan eller också har man fel. För det andra finns det väl inget som säger att hans styrelser har tagit samma beslut alla tre och/eller tagit just det beslutet. De kanske valt en smidigare lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Det är klart du kan ställa din kompis cykel i din hyrda källare

Och du kan ställa din kompis bil på din plats också, men om p-tillstånd krävs så måste du lägga ett i bilen. Samma sak skulle gälla källaren om man hade ett vaktbolag som inspekterade källaren för att se att ingen hemlös flyttade in sitt bohag i någon hyresgäst källarföråd. Då hade det varit helt ok att kräva av hyresgästgen att han märkte sånt som stod utanför det område han kunde låsa. Det som är innanför låset kan man anta att han har koll på själv, det som står utanför låset skulle vaktbolaget behöva ett sätt att identifiera.

Det tidigare är högst hypotetiskt men inte ens om man bortser från att parkeringsregler regleras i lag (vilket inte källarförrådsanvändande gör) och du därför har en skyldighet att känna till dem så fungerar din logik. Grundregeln är alltid att det är den som äger någonting som bestämmer vad den som hyr eller lånar får göra med saken. Om det är en lägenhet, parkeringsplats, bil, källare eller ett par fotbollsskor spelar faktiskt ingen roll. Inte heller spelar det någon roll vad du själv tycker att du borde få göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

Jao, jag har tidigare gjort det... du efterlyste nån sån person med körkort :) Och vi hade vid ett par tillfällen anledning att kolla upp hur verkligheten såg ut och det är den jag försöker meddela dig. Vi var ägare till parkeringsplatserna och kunde därmed ge instruktioner till parkeringsbolaget om hur de skulle agera.

Du tror förstås vi använde vår makt för att jäklas med folk, inte för att se till att de som betalt för en plats verkligen hade tillgång till den *flinar*. Underligt nog tyckte alla det var ett bra system och alla var informerade om vad som gällde.

Konstigt folk jag bott med... systemet klubbades enhälligt på en stämma, P-kort delades ut, platserna skyltades och allt var frid och fröjd

Hos er har ni haft ett annat system enligt dig och om ni inte är nöjda med hur Carpark sköter det får ni väl byta ut det... fast jag gissar att Carpark gör som er styrelse sagt till dom :) Kolla vetja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB
arkitekt, civilingengör, båda kan rita & bygga hus.

Ho ho. Jag är själv civilingenjör och byggnadskonstruktör. Vi får obönhörlig pisk av arkitekten om vi så mycket som ens vidrör husets design utan deras tillåtelse. Vår uppgift är att få huset att hålla och fungera tekniskt. Vi gör visserligen ritningar till huset, men först efter att arkitekten har gjort sina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Jag förstår att det finns de som kräver p-tillstånd. Vad jag menar är att detta är inte smidigt för de som har/använder flera bilar. Du skulle kanske låta bli på din hyrda boendeparkering om du en kväll kom med din kompis bil i stället för din egen.

Men vad många skulle ha gjort var visa fingret och parkera på sin hyrda parkering. Någon form av http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad är det.

På vissa platser, och då pratar jag om förorter och i kommunalt ägda platser, så kostar det fortfarande 20kr/timme att parkera sin bil. Samma sak här.Många tycker är för dyrt och utövar därför civil olydnad genom att sabotera automaten.

Orkar inte prata om de stora köpcentrum som Kista & Skärholmen. Många tycker att det är …

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Jag förstår att det finns de som kräver p-tillstånd. Vad jag menar är att detta är inte smidigt för de som har/använder flera bilar

Visst är det så. De ställen jag sett det på brukar förvisso tillåta att man har flera tillstånd alternativt låter tillståndet vara en inplastad lapp som kan flyttas till den bil där man behöver det.

Men faktum kvarstår, det är den som äger fastigheten som har valt det sättet att hantera det. Att gnälla på carpark gör ingen nytta, de gör bara som de blivit tillsagda.

Men vad många skulle ha gjort var visa fingret och parkera på sin hyrda parkering. Någon form av http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad är det.

Det är mer korkat än civil olydnad. Graden av civil olydnad är ungefär samma som om du går in på ICA och hämtar varor utan att betala. Det drabbar inte fastighetsägaren på något sätt, det drabbar inte carpark, den enda som drabbas är du som kommer att få en betalningsanmärkning och därmed göra ditt liv rätt mycket mer komplicerat för de närmaste åren (minst).

Fast det är klart, ser man det som civil olydnad så är det ju säkert ett pris man är beredd att betala. Ring KFM först och be dem berätta vilka konsekvenser det har, du kanske ändrar uppfattning.

Många tycker är för dyrt och utövar därför civil olydnad genom att sabotera automaten.

Du måste ha fått begreppet "civil olydnad" om bakfoten. Sabotage av annans egendom ingår inte i konceptet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Bara att konstatera följande, alla parkeringsbolag, föreningar och så har sina egna bestämmelser, område för område, det är bara att acceptera detta.

Och att det alltid är bättre att först betala event p-bot och sedan överklaga.

//gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

I verkligheten, fungerar inte det bra om man överklagar. Dessa "Jurdiska personer" fungerar som båda inkasso- och tillsynsmyndigheter.

För att slippa eländet, så är det bästa man kan göra är att köpa ett eget hus :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
I verkligheten, fungerar inte det bra om man överklagar.

Det är sant att det ska rätt mycket till innan du får pengar tillbaka (inte minst om man som du klagar på sånt som är korrekt) men alternativet är inte att du slipper betala, alternativet är att du får betala och betala inkassoavgifter och indrivning samt drar på dig kreditanmärkningar som kommer att göra exakt allt annat ännu dyrare och omständigare i ditt liv.

Dessa "Jurdiska personer" fungerar som båda inkasso- och tillsynsmyndigheter.

Inte alls, indrivningen låter de kronofogden göra. De är inte billiga men det är du som får den delen av räkningen så det spelar dem ingen roll. Tillsynsmyndigheter är de naturligtvis inte heller eftersom bara myndigheter kan vara det.

För att slippa eländet, så är det bästa man kan göra är att köpa ett eget hus :)

En sak du inte kommer att kunna göra om du struntar i att betala räkningar för att du tycker att de är fel. Ingen kommer att ge dig en krona i lån och du kommer förmodligen inte att vara välkommen som kund hos elbolag, telebolag osv.

Ditt ursprungsråd i tråden att din polare inte skulle betala boten är alltså det mest korkade råd man kan ge, t.om om du mot förmodan skulle haft rätt i din syn på hur parkering fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Jag har sköt mig jättebra. Har nais credit hos myndigheterna annars :)

Håller på att starta en budfirma för å få tillståndet, så måste man ansöka hos länsstyrelsen. Pratade med förra veckan och det ska inte va nåt problem, sa de :)

Oroa dig inte min vän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Oroa dig inte min vän.

Det gör jag inte, jag är bara nöjd att din kompis inte gjorde som du sa för då hade han fått problem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Nu när jag sitter & läser tråden...

Måste börjar plugga lite :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...