Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

Parkeringsbäter

Rekommendera Poster

Phenomen

Ju, så här är det. Min bror har en hyrd p-plats där han bor. För att parkera, så fick han ett litet ”p-tillstånd” som han måste sätte upp i framrutan. Ett litet papper som han en gång blev tvungen att fiska upp eftersom den hade glidit ner bakom instrumenthuset och det pga AC-luften. Sedan dess har han haft det i facket & aldrig blivit botfälld. Man förstår ju att det är rätt bil på rätt parkeringsplats om man är en p-vakt.

För en vecka sen, så bytte han en bil med sin kompis en dag för skojs skull. Dagen efter så var den lånade bilen bötfälld. Min brorsa parkerade kompisens bil på sin parkering. Brorsan ringer p-bolaget q-park f.d carpark och de tycker fortfarande att han ska betala boten. Detta trots att det är han ”hyrda p-plats”. Han har redan nu betalat boten, vilket gjode att jag blev s**t förbannad på honom .

Av detta, så drar man slutsatsen att p-bolaget har behörigheten att sätta upp egna regler. Är det verkligen så det fungerar? Eller finns det lagar som reglerar p-bolagen?

Nu till det sjuka…

Jag bor på en annan adress och råkar också ha en hyrd p-plats, med samma p-bolag alltså carpark. Där fick jag inget p-tillstånd i form av en liten lapp. Där kan jag parkera min bil, en gäst eller vem fan jag vill.

Nu är jag lite sugen på att läxa upp tjuvarna. Men frågan är, var ska jag starta. Kommunen? Vägverket? Eller länsstyrelsen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe

Han gjorde helt rätt som betalade boten.

För det första så lät det som om han inte hade p-tillståndet framme och då är det helt rätt att bötfälla honom (faktiskt), de kan ju inte veta att det ligger ett p-tillstånd någon annanstans i bilen. Att komma efteråt och säga att man visst hade tillstånd fungerar inte i praktiken, då skulle det utvecklas ett system där den som fick en p-bot på en vanlig parkering skulle kunna köpa grannens biljett för säg halva summan och gå till carpark/q-park och klaga. Samma sak gäller naturligtvis förhyrda parkeringar.

Men oavsett det så är det i princip omöjligt att få carpark att ändra ett beslut, de står fast vid sina beslut tills du ger dig och den enda gång jag hört om någon som lyckats övertyga dem om motsatsen var när Kalla Fakta (TV4) eller nåt gjorde ett program om hur de bötfälde en av deras bilar trots att den inte ens stod i området carpark bevakade.

Om han inte hade betalat hade boten gått till inkasso och sen till fogden, det är vanligtvis inte något man vill utsätta sig för bara för att man av princip tycker att man har rätt. Det kostar lixom mer än det smakar.

Nu till det sjuka…

Jag bor på en annan adress och råkar också ha en hyrd p-plats, med samma p-bolag alltså carpark. Där fick jag inget p-tillstånd i form av en liten lapp. Där kan jag parkera min bil, en gäst eller vem fan jag vill.

Det är väl inget sjukt, det är ett annat system. På en del ställen har man parkeringstillstånd, på andra ställen hyr man parkeringen och den som kommer dit och ser att någon annan står på sin parkering ringer carpark och uppger vad det är för bil och regnummer, då skickar de dit en bil och om bilen står kvar så skriver de en bot. Carpark/Q-park hanterar bägge systemen. När vi bodde i lägenhet skötte carpark parkeringsbevakningen utan några p-tillstånd men i bilen satt det ett carpark-tillstånd som den behöver på en annan parkering.

Det är helt upp till den som lämnar övervakningsuppdraget till parkeringsbolaget att välja vilken slags service/tjänst han vill ha.

[inlägget ändrat 2008-10-25 11:50:02 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Så du menar att samma företag kan han olika system på olika ställen när det handlar om boendeparkering. bullshit.

Har du tänkt på att många idag äger 2-3 bilar. Jag har HYRT stället. Jag kanske ska parkera bilen mellan 7-9, sedan kanske vill parkera motorcykeln 10-12, sedan kanske båten övrig tid.

Common j***a sense. Man hyr en p-plats för att göra livet lite smidigare. Man har ett ställe där ute som man kan parkera sina egna bilar och folk som man känner å sånt.

[inlägget ändrat 2008-10-25 15:19:24 av Phenomen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Så du menar att samma företag kan han olika system på olika ställen när det handlar om boendeparkering. bullshit.

Det är inte alls bullshit, det är dagens sanning. Det är helt upp till de som gett uppdraget att välja hur man vill ha det.

Har du tänkt på att många idag äger 2-3 bilar. Jag har HYRT stället

Ledsen att göra dig besviken men det är inte jag som har tänkt. Det är den som har parkeringarna som ska tänka på sånt när de ger parkeringsbolaget i uppgift att hantera det. Endel sköter det genom att göra det möjligt att få flera tillstånd, andra löser det genom att man får tala om vilka bilnummer som ska få parkera. Min senaste HSB-förening löste det genom att helt enkelt inte låta carpark bötfälla de hyrda parkeringsplatserna med mindre än att man ringde in och berättade att någon som inte skulle stå på ens plats stod där och var i vägen.

Vad som gäller brukar kommuniceras till de som har plats. Prata med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen om du vill veta vilka regler som gäller för just din parkering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Det är just det som gör mig förbannad. Företag som carpark ska inte hålla på med å stifta lagar.

Om tillräckligt många klagar på dem, så kanske kommunen eller länsstyrelsen gör nåt åt det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Det är just det som gör mig förbannad. Företag som carpark ska inte hålla på med å stifta lagar.

Det gör de inte. De bevakar parkeringsplatser på uppdrag av den som äger parkeringsplatsen. Det spelar ingen roll om det är utanför bostadsrätter, företag, affärer eller något annat. Varje ägare av parkeringsplatser har sin egen uppfattning om vad som fungerar bäst för just de som ska få använda dem. En affär kan välja att ha P-skiva så att folk inte ska behöva betala för att gå in och handla (men samtidigt inte kunna långtidsparkera medan de jobbar), ett företag eller stor fastighetsägaren kanske tycker det är enklast att hantera saken med parkeringstillstånd som klistras på framrutan. En bostadsrättsförening som vi ha så lite administration som möjligt och dessutom tycker att det är "parkeringsägaren" som ska få välja vem som står där kanske väljer att låta det ligga på den som har parkeringen att ringa carpark om någon annan j-vel ställt sig där. Andra väljer att samla in bilnummer som är "tillåtna". Vilken lösning man väljer brukar i fallet bostadsrättsförening vara något som man diskuterar på årsstämman i föreningen där alla som vill kan säga sitt.

Det handlar inte om lagar, det handlar om att vara flexibel mot den som anlitar företaget för att sköta uppdraget och det spelar egentligen ingen roll om det är carpark eller något annat bolag.

Har den som äger parkeringsplatsen instruerat de som hyr platsen att de måste ha tillståndet i rutan för att inte riskera att få böter så är det det som gäller. Har du många bilar men bara ett tillstånd så brukar det duga att klistra upp den på något som man sätter i framrutan på den bil man vill parkera.

Men det var faktiskt inte det som var min poäng, poängen var att din kompis gjorde helt rätt som betalade boten. Rent teoretiskt kanske han skulle få rätt men innan det ens hade kommit så långt hade han hunnit få en betalningsanmärkning och diskvalificerat sig själv från precis allt från att ta huslån till att skaffa mobiltelefon eller filmkanaler för flera år framåt (dessutom blir det dyrt). Man ska i princip alltid betala parkeringsböter, hur fel de än är. Råkar man ha rätt så får man pengarna tillbaka.

Om tillräckligt många klagar på dem, så kanske kommunen eller länsstyrelsen gör nåt åt det

Tveksamt, speciellt inte när klagomålen saknar annan grund än att den som klagar hittat på egna regler baserat på hur det var någon annanstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
För att parkera, så fick han ett litet ”p-tillstånd” som han måste sätte upp i framrutan. Ett litet papper som han en gång blev tvungen att fiska upp eftersom den hade glidit ner bakom instrumenthuset och det pga AC-luften

Oavsett parkeringsbolag som sköter parkeringen, så är det alltid bilägaren som har skyldighet att se till så p-tillståndet är väl synligt vid framrutan.

Sedan dess har han haft det i facket & aldrig blivit botfälld.

Då har han nog bara haft tur.

Man förstår ju att det är rätt bil på rätt parkeringsplats om man är en p-vakt.

Hur förstår man/vet man att det är "rätt" bil som står på platsen om man är p-vakt?

P-vakten kan ju inte veta om man bytt bil, eller byter bil ofta, det är ju ändå den som hyr som ska se till så p-tillståndet syns där det ska sitta.

//gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Nu pratar vi om boendeparkering & itne besöksparkering. Så du menar att om jag råkar byta bil med nån annan och glömmer ta p-tillståndet för att sätta det i det lånade bilen, så får jag helt enkelt inte parkera i min hyrda plats.

En annan sak. Varför tillämpar inte denna carpark samma regel där jag bor. De bevakar min p-plats. Ingen har bett mig att visa upp en p-tillstånd.

Det gör de inte. De bevakar parkeringsplatser på uppdrag av den som äger parkeringsplatsen

Ska vi hålla med om att många & i vissa fall alla som sitter som styrelseledamöter i en bostadsrättsförening har aldrig suttit bakom en ratt eller skaffat körkortet? :)

Du kanske har hört den historien om den ingenjören som byggde ett p-hus nånstans i Gävle. Det visade sig att huset saknade en vändzon & orsaken till det var att ingenjören helt enkelt inte hade något körkort.

För att lösa sådana konflikter, tycker jag att de styrande ska släppa tydliga lagar & regler så att alla parter är nöjda och lever ett glatt liv. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

jag har varit styrelseledamot i 3... och haft körkort sen hjulet uppfanns :) Varför inte bara acceptera att det är helt sant som sägs att parkeringsfascisterna agerar på uppdrag av markägaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Nu pratar vi om boendeparkering & itne besöksparkering. Så du menar att om jag råkar byta bil med nån annan och glömmer ta p-tillståndet för att sätta det i det lånade bilen, så får jag helt enkelt inte parkera i min hyrda plats.

Det har inte att göra med om det är besöks- eller boendeparkering.

Är det verkligen så svårt att förstå att det beror på vad det är för regler som gäller, om du har fått ett p-stillstånd som du ska använda när du parkerar så är allt annat att betrakta som felparkering. Krävs det p-tillstånd så spelar det ingen roll om du glömt det, hunden ätit upp det eller något annat. Utan tillstånd är inte kravet uppfyllt och då är det helt ok att dela ut böter varesig du gillar det eller inte.

Det är inte konstigare än att du får böter även om du har betalt för en vanlig parkering men glömt lägga in lappen i rutan (eller lagt den med baksidan utåt). Gillar man inte det så tar man upp det med den som gett parkeringsbolaget i uppdrag att sköta bevakningen och föreslår att de byter system till något som är smidigare för de boende.

En annan sak. Varför tillämpar inte denna carpark samma regel där jag bor.

Jag tror jag har sagt det tre gånger nu men jag försöker en sista gång, denna gång på egen rad så att det blir lättare att läsa:

För att den som äger marken där du bor har valt att be carpark sköta det på ett annat sätt.

De sätt som de sköter det på där du bor ä det sätt de använde där jag bodde senast, det är absolut smidigast om man har en egen plats och inte ett område men det är helt upp till uppdragsgivaren. Man kan klaga på carpark för många saker men det känns lite konstigt att klaga på att de erbjuder sina kunder flera alternativ.

Ska vi hålla med om att många & i vissa fall alla som sitter som styrelseledamöter i en bostadsrättsförening har aldrig suttit bakom en ratt eller skaffat körkortet?

Det vet jag inte om det stämmer men det enda som är helt klart här är att du som tydligen har körkort ändå inte verkar förstå det där med parkeringsbevakning och vad du är skyldig att göra för att inte få böter.

[inlägget ändrat 2008-10-25 20:47:24 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PeterLan
P-vakten kan ju inte veta om man bytt bil, eller byter bil ofta, det är ju ändå den som hyr som ska se till så p-tillståndet syns där det ska sitta.

Precis.. Och så kan ju parkeringsvakten vara sjuk så det är nån annan som lappar bilar i området, angående nedanstående citat:

Man förstår ju att det är rätt bil på rätt parkeringsplats om man är en p-vakt.

Självklart ska den som parkerar se till att tillståndet syns. Den enskilda p-vakten kan ju ha hundratals parkeringar att kolla och det är bara löjligt att tro att han ska kunna hålla reda på alla bilar och eventuella bilbyten.

Konstig tråd det här, rättshaverist är ett ord som dyker upp i mitt huvud i alla fall.... Är du säker på att det är brorsan, och inte du själv som blivit lappad?

[inlägget ändrat 2008-10-25 20:56:20 av PeterLan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MrB
Du kanske har hört den historien om den ingenjören som byggde ett p-hus nånstans i Gävle. Det visade sig att huset saknade en vändzon & orsaken till det var att ingenjören helt enkelt inte hade något körkort.

Det låter lite som en skröna alt. modifierad sanning eftersom det är arkitekter som står för designen av byggnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Oavsett parkeringsbolag som sköter parkeringen, så är det alltid bilägaren som har skyldighet att se till så p-tillståndet är väl synligt vid framrutan.

Vem har sagt/bestämt det? Nån referens?

Det sa dem till min brorsa när han klagade. Men carpark har inte tvingat mig att visa up ett p-tillstånd där jag bor. Jag bor på en annan address, har p-plats och det är carpark som bevakar det.

Nu kan jag säga att min bror bodde på den addressen i 3 år & jag har bott på min i 2 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

om du bemödade dig om att lyfta luren och kolla med carpark och länsstyrelsen fick du reda på att resp. parkeringsbolag agerar i enlighet med dom riktlinjer dom fått av markägaren. En kanske kräver synligt tillstånd, andra vissa bilnummer, nästa har reserverade platser per lgh etc etc.

Att det stör dig framgår med all önskvärd tydlighet men det är knappast olagligt så vänligen slappna av en smula

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Det är en sann historia.

arkitekt, civilingengör, båda kan rita & bygga hus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

jag är civilingenjör men skulle faen inte vilja designa ett uthus ens. Inte mitt område...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Vem har sagt/bestämt det? Nån referens?

Den ansvariga myndigheten är vägverket och om du tittar på sidan 7 i den publikation de ger ut om att stanna och parkera så hittar du följande:

"För parkeringsbiljett eller motsvarande gäller följande, oavsett om du ska betala avgift för parkeringen eller inte:

- Den ska placeras framtill i fordonet. Om detta inte är möjligt placeras den på fordonet."

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utgava_6.pdf

"eller motsvarande" i första meningen inkluderar p-tillstånd om sådant används.

Det går säkert att gräva fram de lagtexter som ligger till grund för vägverkets sammanfattning men då de är ansvarig myndighet så är det så att säga de som har tolkningsföreträde tills något rättsfall visat att de tolkat fel så det borde duga som referens.

Edit: Det finns också lokala (kommunala) föreskrifter om parkering i de flesta kommuner men det brukar bara påverka de kommunala parkeringarna.

Jag bor på en annan address, har p-plats och det är carpark som bevakar det.

Nytt försök:

För att den som gett uppdraget till carpark har valt en annan av de lösningar de erbjuder.

Vilket av orden i föregående mening är det som du tycker är svårt att förstå?

Nu kan jag säga att min bror bodde på den addressen i 3 år & jag har bott på min i 2 år.

På vilket sätt skulle det spela roll?

[inlägget ändrat 2008-10-25 22:22:21 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering

1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).

läs på vetja... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
läs på vetja... :)

Jag antar att det var menat som en kommentar till Phenomen och inte till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Jag har vissa principer som jag försöker leva efter. En av de är att så länge jag inte kränkt någon annans personliga integritet, så behöver jag inte få skit för det.

Jag ser att det här jävligt dumt. Jag betalar för att hyra en p-plats, råkar byta bil med en kompis, parkerar min kompis bil på min hyrda p-plats. Dagen efter visade sig att bilen är bötfälld.

Hittills är det helt förståligt för mig.

Jag ringer företaget för att förklara hur det är. Det är ingen felparkering som har inträffat. Det är samma kund fast med en annan bil. Men det struntar de i. Jag måste betala ändå.

Enligt de som är en ”Juridisk person”. Så har ägaren till bilen ”min kompis” då gjort en felparkering. Vilket jag tycker en stor kränkning av min personliga integritet, även om det är en liten grej.

Några råd för livet.

Våga kritisera det du tycker är obekvämt. Se saker från olika perspektiv och kom ihåg att lagar inte är lösningar till ett problem. Man stiftar lagar bara för att man inte kan lösa problemet.

Ha en trevlig helg

Mod lås tråden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2Many2

oh ja, jag kritiserar alltid det jag tycker är obekvämt och i det här fallet är det din totala brist på förståelse för verkligheten :)

Ids man inte kolla skyltning och vad som gäller... och sen tror att parkeringsbolag driver altruistisk verksamhet för mänsklighetens goda... isses.

Japp. Lås gärna tråden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Lag (1984:318)

Säger mig ingenting. Den skulle gälla om en främmande skulle ta över min parkering. Inte om jag som äger rätten att parkera på platsten. Men instället för att parkera min bil, så parkerade en bil som jag lånat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...