Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lång tid tar en formatering egentligen?!


erikskywalker

Rekommendera Poster

erikskywalker

Jag är student! ;) CSN bryr sig inte om mina datorproblem...:)

Jo, en sak till, den står fortfarande på 0%, kan det ta så lång tid? Jag brukar alltid tänka att det hängt sig när det dröjer så...men datorn kanske säger till om något är fel?

 

 

Bara för jag skrev det så drog den vidare, nu på 70%! :)

Den ersatte skadade kluster i ngn fil står det...jag fattar inget alls, bra eller dåligt?

[inlägget ändrat 2008-10-25 10:14:07 av erikskywalker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tar tid och att den hittar skadade kluster etc är helt i sin ordning. Är gamla fel i XPs filsystem och precis sånt som behöver rensas bort nu. Själv är min chkdsk på 60% nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Jag tackar för alla snabba svar! Vem behöver supporttjänster när det finns såna här bra nätsidor!:) Förresten kan dom aldrig svara på något när man ringer supporten ändå...

 

TACK! Och jag hoppas jag slipper återkomma med fler problem men vi får väl se....när det gäller datorer känns det som det är en evig kamp mot krångel...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till...jag har en annan hårddisk inkopplad med med massa viktiga grejer på, borde jag koppla bort den under allt krångel? Eller är den safe...?

Kan nog rekommendera det ändå, så det inte blir några "störningar" mellan kablarna. just för att ha den..safe.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till, den står fortfarande på 0%, kan det ta så lång tid? Jag brukar alltid tänka att det hängt sig när det dröjer så...men datorn kanske säger till om något är fel?

Dom första 10 tar alltid lång tid, sedan brukar det går lite fortare, precis som du nu märkte.

Det kan ju vara mycket som ska ersättas eller repareras om något är fel.

varje cluster i en filallokeringstabell ska gås igenom.

Utan en felfri tabell, så kommer inte hårddisken att fungera.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Säger den till om det finns fel som inte kan repareras då? Eller måste jag köra en CHKDSK till som är helt "clean" så att säga för att veta att allt är ok? Och om det är ok vid en sådan, finns då inga fel på hårddisken längre? Kan man känna sig "trygg" med disken då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om den gått igenom så är alla problem fixade och du kan köra vidare, hittar den mer problem lär du märka det på att den automatiskt vill köra en diskkoll när du startar om datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...