Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lång tid tar en formatering egentligen?!


erikskywalker

Rekommendera Poster

erikskywalker

Hej!

Sitter nu här och försöker formatera min dator. Den har dock stått på 0% i säkert 3h. och slog precis om till 1%, där den nu stått i 1h.

Är detta normalt? Eller är något fel?

 

Tacksam för all hjälp! Det är forumet är super när man inte är helbra på datorer...! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Den är på 80GB och sannolikt minst 4 år gammal. Men den har krånglat lite så jag tänkte det var likabra att köra en ordentligt formatering?

Kan man bara avbryta nu då och välja snabb? Bara dra ut kontakten? :)

 

Tack för supersnabba svar!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra ur kontakter på en dator i drift lät drastiskt, går det inte att avbryta på annat vis? Formatera den från diskhanteraren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den har krånglat lite så jag tänkte det var likabra att köra en ordentligt formatering?
Det kanske finns felaktigheter på den så den borde bytas ut, eller om kabeln inte fungerar riktigt som den ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så föreslår jag ändå en snabbformatering följd av en full chkdsk. Vid behöv kompletteras med ett prog för disktestning

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 20:04:57 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Jag har nyligen satt in en ny processor och då sa någon att man var tvungen att installera om XP, så jag började med det, så nu kommer jag nog inte in i Windows längre.

Kan inte avbryta på något bra sätt heller verkar det som...bara stänga av datorn liksom....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du är i ett läge under installationen som inte kan avbrytas och stänger av med saxen får du påbörja en ny installation av XP. Risken finns att den hittar lämningarna av den avbrutna men man brukar kunna välja att ta bort den (eller hela partitionen) och installera en ny. Då med alternativet snabb formatering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är disken i sig okej, så ska en 80 GB inte ta flera timmar att formatera, då är det troligtvis något fel på den.

Visst kan man göra en snabb formatering, men vill man vara säker på att disken verkligen blir ren, så ska man först ta bort partitionen, sedan göra en ny sådan och formatera efter detta, då räcker en snabb formatering.

Men i nuläge så verkar din hårddisk kanske inte riktigt frisk, då kan det vara lämpligt att köra en diskkontroll som 2Many2 är inne på.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

God morgon! Tack för alla svar.

Jag har kört en snabb NTFS och installerat XP, men nu när jag startar det så säger CHKDSK att den måste göra en inkonsekvenskontroll och sedan kan den inte läsa på några "poster" (?). Men det startar sen ändå....Vad är nu detta för krångel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den hittar problem med disken, som förutspåddes igår :) Rekommenderar en fullständig chkdsk (japp, tar också tid) genom att öppna Kommandotolken och skriva: chkdsk c: /F /V /R och låta den köras (vilket lär bli när datorns startas om)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Haha, min sinnesfrid har försvunnit sedan länge med allt detta krångel! ;)

 

Det kanske är likabra att skrota disken?

Det konstiga är att den fungerade som vanligt innan jag satte in en ny processor i datorn och skulle installera om Xp. Kan jag ha skadat den själv...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag inte, jag tror det är filrester från din avbrutna installation den gnäller på. Om du har råd att köpa en ny disk att installera på kan du ju sen i lugn och ro köra på datorn medan chkdsk reparerar den andra, ungefär vad jag själv gör nu mao :)

 

En full chkdsk eller dito formatering, skulle tro det går på ett ut tidsmässigt

 

[inlägget ändrat 2008-10-25 09:27:53 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Ah vad skönt! Nej, det har jag inte råd med...:);)

Men det här med kommandotolk och sånt...hur gör man det? Måste man in i XP eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du lär inte kunna köra på datorn samtidigt så om du startar chkdsk från Kommandotolken, Utforskaren eller Diskhanteraren spelar ingen större roll. Men det tar tiiiiid

 

Verkar som du har en annan dator du kan skriva på så varför inte låta det ta sin tid? Kommandotolken finns under Tillbehör i XP

 

[inlägget ändrat 2008-10-25 09:31:35 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Ok ok, jag kör på min gamla bärbara nu under tiden så det är lugnt.

Men måste jag installera om allt igen sen?

Kan jag högerklicka på C och välja "felkontroll"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

högerklicka disken. Egenskaper->Verktyg->Felkontroll. Du kan ju börja med att bara kryssa det första alternativet och se vad den kommer fram till, kryssar man båda görs den fullständiga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yay :) Relaxa, ta en kaffe och chatta på den bärbara under tiden. Nej du behöver inte installera om XP om du nu fick till en fungerande version igår. Möjligen måste man installera nya chipset drivers (om ens det) när man byter processor. Överlåter åt experterna på området att besvara detta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Tack! :)

En sak till...jag har en annan hårddisk inkopplad med med massa viktiga grejer på, borde jag koppla bort den under allt krångel? Eller är den safe...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den berörs inte :) chkdsk förstör ingenting på din krånglande disk heller. Själv föredrar jag att alltid bara ha en disk inkopplad när jag installerar xp och koppla in de andra efteråt

 

Hmmm.... 380 kr för en 80 GB SATA-disk :)

 

Blev så inspirerad att jag drog igång en chkdsk själv. Gjort 25% av steg 5 (det tidskrävande) på 20 minuter. Är en 320 GB disk som sonen ska få

 

[inlägget ändrat 2008-10-25 09:45:22 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-10-25 09:47:44 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...