Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java programmering hjälp


robin8

Rekommendera Poster

 

 

Jag vill ha en funktion som ska se ut ungefär så här:

 

namnlstn7.th.jpgthpix.gif

 

Jag ska börja en kurs i Java programmering på högskolan efter jul och jag vill därför vara lite förberedd innan det drar igång.

 

Funktionen ska fungera som ett glosförhör. Man ska i JComboBoxen först välja vilket språk man vill ha. Sedan ska man få slumpvis antal ord listade och uppgiften blir att skriva in betydelsen i inmatningsrutan bredvid (JTextFieldsen till höger). När man har matat in alla ord, trycker man på knappen ”Rätta”. Man ska då få upp en ruta som säger om man har klarat alla ord eller om det är några som inte stämmer. Det är ju bra om man får reda på vilka ord som är fel också:) Det skulle också vara bra om det valda språket syns över rutorna. Om man t ex väljer Svenska-Engelska så ska "Svenska" synas över dom vänstra rutorna och "Engelska" över dom högra.

 

 

Ordlistorna som ska användas finns här att ladda hem i UTF-8 format:

http://www.dicts.info/uddl.php

 

 

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Som sagt det skulle vara bra att vara förberedd på vad som komma skall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du se en skärmdump av mitt program menar du? Jag har inte kommit någon vart med den funktionen som jag vill ha hjälp med.

 

[bild bifogad 2008-10-24 18:25:59 av meintanis1]

[bild bifogad 2008-10-24 18:26:49 av meintanis1]

[bild bifogad 2008-10-24 18:26:57 av meintanis1]

1092694_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är de delar av koden du vill ha hjälp med som jag vill se!

 

Om dte är ett stort program vore det bra om du kunde bryta ut det du har problem med till ett mindre program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har ingen kod. Den ända kod jag har är koden till själva fönstret, flikarna i programmet och min funktion "Ordbok". Det jag vill ha hjälp med har jag inte lyckats göra någonting med. Jag kan skicka all kod till dig om du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar på ett nytt program som endast gör det du inte kan göra just nu. Då kan du få hjälp med just det du inte förstår och jag/vi slipper försöka förstå allt det andra som finns runtomkring som Du redan kan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är som så att jag inte vet hur jag ska börja. Möjligtvis skulle jag kunna börja på användargränssnittet, men det är själva funktionen som jag inte vet hur man kodar och det skulle jag väldigt gärna vilja lära mig. En annan kille hjälpte mig med att fixa funktionen "Ordbok" och den koden har jag nu gått igenom och förstår. Jag skulle vilja göra samma sak med min funktion som jag beskrivit i tidigare inlägg. Jag har döpt den funktionen till "Glosförhör".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått nu att jag kan använda en randInt, men jag vet inte hur det funkar. Skulle du kunna hjälpa mig med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst kan man det, den används för att slumpa fram heltal. Här kan du se ett exempel:

 

http://www.belugalake.com/java/examples/RandInt.html

 

Jag kan väl säga redan nu att jag kommer inte att skriva programmet åt dig (tar för lång tid) men jag kan hjälpa till att svara på mer direkta frågor.

 

Börja och dela upp problemet i flera mindre problem.

 

Försök sedan lösa dessa mindre problem.

 

Till slut kan du baka ihop allt till den helhet du vill ha.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-29 15:09:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske lite stor uppgift att börja med. Har du någon bra lärobok med övningsuppgifter så att du kan lära dig stegvis i stället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick hjälp med min funktion "Ordbok" av en annan kille och den koden som han skrev åt mig har jag nu gått igenom och förstår. Jag skulle vilja göra samma sak med nästa funktion. Jag skulle kunna fråga honom igen, men jag vet inte om jag vill det. Han har hjälp mig tillräckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmering lär man sig genom att själv skriva program!

 

Jag tror du lär dig mer på att börja med lite enklare saker som du kan skriva till stor del själv. Man ska lära sig krypa innan man lär sig gå, det blir bäst så.

 

Jag hoppas du förstår vad jag menar... Och varför...

 

[inlägget ändrat 2008-10-29 18:19:33 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...