Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstig ordning på posterna...?


Emmchen

Rekommendera Poster

Hm. Jag har skapat en start på en databas, men i det ena formuläret beter sig mina poster på ett lite skumt sätt.

När jag försöker trycka framåt för att kolla igenom mina (i dagsläget) 10 poster, så visas de inte på samma sätt som de gör i tabellen formuläret bygger på. De får en annan ordning!

 

Om tabellen ser ut som:

 

--------------------------------------------------

RÄKNARE ID-NAMN

1 35B-13.c

2 14B-12.c

3 13B-13.c

4 38B-12.c

--------------------------------------------------

 

där jag satt primärnyckeln till ID-namnet, så får jag när jag klickar på "nästa post" ordningen till motsvarande 1-3-4-2 osv.

 

Vad 17 beror detta på? Förstår inte Access i vilken ordning den ska ta posterna om primärnyckeln är text?

 

Resten av sakerna i tabellen är egenskaper relaterade till de respektive ID-Namnen från andra tabeller med dessa egenskaper, men detta bör väl knappast ställa till problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tydligen funkade detta när jag ändrade primärnyckeln till en räknare, så det verkade ligga i att den inte förstod ordningen på texten.

 

Däremot har jag verkliga problem med att kunna, i formulärets huvud, skapa en rullgardinsmeny där jag kan välja ett objekt för att sedan visas i formuläret.

 

Jag har lagt in makro under Händelse: Efter uppdatering enligt den bifogade bilden. Rullgardinsmenyn består av de objekt jag vill kunna välja bland. Men när jag väljer ett objekt händer ingenting, eller snarare väljer Access automatiskt redan det objekt som är aktivt för närvarande.

 

Jag har precis samma makro i en annan tabell uppbyggd på motsvarande sätt, där funkar det smärtfritt. Vad katten är kruxet?

 

 

 

[bild bifogad 2008-10-24 14:29:31 av Emmchen]

1092621_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorteringen är fallande bakifrån i alla fall.

 

1 35B-13.c

3 13B-13.c

4 38B-12.c

2 14B-12.c

 

Troligen gör blandningen av bokstäver och siffror så att det sorteras efter ett tecken i taget

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...