Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Får plötsligt inte kontakt med nätverket eller Internet

Granny

Recommended Posts

Hej,

Jag har tre datorer i nätverk med samma arbetsgrupp. Allt har fungerat perfekt i över tre år, men helt plötsligt kommer en av datorerna (dator 1) inte åt varken de andra datorerna eller Internet. De andra två datorerna (2 & 3) kommer åt varandra och Internet. Dator1 = 192.168.0.110, Dator2 = 111, Dator3 = 112. Alla datorer kör XP Pro SP3.

Jag vet inte om det har med detta att göra, men medan jag tittade på en video vars fil låg på dator 1 men tittade via dator 2, så tryckte jag av misstag på dator1-tangentbordets "snooze-knapp" varvid dator1 gick ned och filmen naturligtvis stannade. Efter jag startat upp dator1 igen hade jag problemen. Jag har nog aldrig kommit åt den knappen tidigare.

I mina försök att få ordning på det har jag: Kontrollerat nätverkskortet via enhetshanteraren - enheten fungerar korrekt står det. När jag försöker ominstallera nätverkskortets drivrutin från CD så lyckas den inte slutföra det. Jag har startat om datorer, router och modem. Avinstallerat Symantec Antivirus. Systemåterställt datorn till två tidigare lägen. Jag kan inte pinga varken router eller de andra datorerna från dator1. Inget har hjälpt. Jag har samma användarnamn och lösenord på dator1 och dator2.

Finns det någon som kan leda mig vidare?

[inlägget ändrat 2008-10-24 04:32:47 av Granny]

man kan kanska ana samband mellan åtkomstfelet och felet med att uppdatera drivrutinerna..?

Jag skulle nog, i detta läge, tagit bort nätverkskortet från enhetshanteraren.

Startat om datorn.

Vid info om att ny enhet upptäckts (nätverkskortet) så skulle jag se till att installationen sker med dina "nya" drivrutiner.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Tack Mikael! Avinstallerade nätverkskortet via enhetshanterarern som du föreslog, startade om datorn och nu fungerar allt som det ska! Efter att först trixat ett par timmar med datorn satt jag sedan och tittade på uppgraderingspaket runt 3000 kr men hoppades det skulle lösa sig. Och det gjorde det ju - Tack!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...