Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videokamera till datorn windows VISTA!


suzack

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Har ett rejält problem. Ska försöka beskriva det så enkelt som möjligt.

 

Jag har köpt en panasonic NV-GS230E. Men jag får inte över någon film till datorn vilket jag måste. Problemet är att jag har windows vista, och jag tror det är därför jag inte kan installera allt som jag fick med på skivan, MotionDV Studio, eller sweetmovielife, och jag kan heller inte installera USB Driver, då det kommer upp att katalognamnet är felaktigt.

 

Så jag undrar bland annat om man måste ha MotionDV studio för att lägga över filmer? Det måste väl gå att lägga över helt vanligt också? Men det har jag testat och det går inte hur jag än vrider och vänder på det.

 

Så jag har googlat såklart, kommit fram till panasonics hemsida där jag ska ha laddat ner nån uppdatering på motiondv studio, men där fastnar jag så nu sitter jag helt fast.

Har någon här har haft problem med att installera programvara för digitalkamera bara för att ni har windows vista?

 

Hör av er så gott ni kan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ för dig kan vara följande om det viktiga i nuläget är att få in filmen i datorn, det här alternativet kostar inget.

 

Det ser ut som din kamera är en DVkamera (en bandkamera) och då är det bäst att importera filmen med Firewireanslutningen, alltså IEEE1394 om kameran och datorn har den typen av anslutning.

 

Dina medföljande program verkar inte fungera i Vista men Vista ska liksom XP home innehålla "Windows Movie Maker", i XP ligger det under "Start / Program / Tillbehör". Om du inte har programmet i din dator kan du ladda hem det gratis, det ska ingå i Vista.

 

Med Movie Maker kan du föra över filmerna från din kamera till datorn via Firewire, vet inte om det går via USB, dessutom kan det finnas risk för att inte kameran släpper ifrån sig film i grundformatet DV via USB.

 

Movie Maker är ett redigeringsprogram så du kan även göra enkel redigering men det innehåller inte så många funktioner, klippa och göra dom viktigaste sakerna i filmen går dock mycket bra, dessutom är programmet lätthanterligt.

 

Med Movie Maker kan du alltså Importra till datorn, göra enklare redigering och exportera filmen till hårddisken i samma format (DV-AVI) för bränning med annat program, du kan också exportera andra format anpassade för din dator eller komprimerade för webben.

 

Det finns andra alternativ också, kanske att uppdatera operativsystemet och programmen som inte fungerar. Det finns köpprogram att använda och det går att ha två operativsystem på samma dator om hårddisken har mer än en partition.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 14:03:41 av Åke.L]

[inlägget ändrat 2008-10-26 21:07:40 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...