Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maxtor hårddisk 40gb


Richardo

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Har en hårddisk av märket maxtor som är märkt att vara 40gb hårddisk, när jag kopplat in den och formaterat den så står det att det endast finns 10gb på den. Har kollat under "hantera" och visar samma sak. Är denna felmärkt eller är resten av utrymme låst på något sätt?

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar diskhanteringen att det finns tomt utrymme på hårddisken också?

Bifoga gärna en skärmdump med hur det ser ut i diskhanteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visar att det är en 10gb hårddisk också, även kollat i bios och får samma svar. Helt ställd här :)

 

 

Truth is stranger than fiction

 

[bild bifogad 2008-10-23 19:58:17 av Richardo]

1092444_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det för artikelnummer för hårddisken i Enhetshanteraren?

Det går ju att googla på det och se vad det ska vara för storlek på sådana hårddiskar. Är hårddisken ny?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numret på hårddisken är Maxtor 6eo40olo, har googlat och sökt på Maxtors hemsida utan resultat. Hittade däremot en artikel som förklarar lite av detta fenomen:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Why_does_FDISK_not_recognize_the_full_capacity_of_hard_drives_larger_than_68_GB&vgnextoid=5b01781e73d5d010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Läste igenom men blev bara ännu mer förvirrad.

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ganska döfött så lämnar nog detta tror jag, men tack för hjälpen ändå.

Hare gött!

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på artikelnumret på hårddisken, det som du har skrivit som bokstäver ska kanske vara siffror?

 

Din länk är inte särskilt relevant, den handlar om hårddiskar som formateras med Windows 95 och 98 med filsystemet FAT32, men din hårddisk har filsystemet NTFS.

 

Är det en ny eller gammal hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska titta lite närmare på det imorgon, har slutat för dagen :)

Det är en gammal hårddisk.

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Hett tips: kolla eventuella byglar. Många "äldre" IDE-diskar kunde byglas så att begränsades till 2GB eller 10GB, för att funka på den tiden vissa moderkort inte klarade större storlekar. Min gissning är att din disk är byglad så att den säger att den är 10 GB, fast den är 40. I så fall löser sig problemet om du tar bort den bygeln. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite grävande djupare i googles fina värld så hittade jag detta:

 

Brand: Maxtor

Model: DiamondMax Plus 8

Code: NAR61HA0

LBA: 78165360

P/N: 294932-005

Spares: 286692-001

6E040L0

Formatted Capacity: 40GB

Interface: 40 pins EIDE

 

Den är från 2004

Hittar dock fortfarande inte någon vidare information om problemet jag stött på, har bytt den mot en 40gb som jag hade liggande hemma. Nu försöker jag bara ta reda på varför endast för att veta:) hehehehe

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du vill bara utnyttja hela disken och struntar i vad som är på den? Testa då i Diskhanteraren att ta bort partitionen... och skapa sen en ny :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan CLJ betyda för något som det står om gällande inställningarna?

Inget om begränsning av storleken i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den byglingen var till för att begränsa kapaciteten till 32 gig för att många bios/operativ/filsystem inte klarade mer. Att hans disk visar en kapacitet på 10 får mig att tro att den är partitionerad med gamla (o)hederliga fdisk... därav mitt förslag att ta bort partitionen och skapa en ny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hans disk visar en kapacitet på 10 får mig att tro att den är partitionerad med gamla (o)hederliga fdisk...
Så vitt jag vet kan inte Fdisk skapa NTFS-partitioner.

Men det är klart att det alltid kan vara bra att börja om från början men ny partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne, inte gamla hederliga fdisk, men en del (o)hederliga :)

 

Säger som i Lorry... tänkte inte på de (ntfs). Fast å andra sidan kan den vara skapad med fat och konverterad senare? De e mycke nu...

 

Förslag: bort med bygling för annat än master/slave eller cs. Bort partition, skapa partition :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 17:32:20 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kopplat rätt för jumper inställningarna, prövade att koppla så det blev limitation men blidde ingen skillnad, när jag kopplade tillbaka den till slave så var det fortfarande 10gb, trots formatering och skapande av ny partition. Disken är en NTFS-partition.

Sitter just nu och kliar mig i huvudet, snart åker stora skruvmejseln fram :)

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha... så du har tagit bort partitionen från Diskhanteraren? Isf är den varken ntfs eller nåt annat tills du skapar en ny partition och formaterar den... *hänger inte med*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att jag har tagit bort partitionen och sedan skapat ny, men det går inte att skapa ny partition över 10gb. Ska prova köra windows installationsprogram och se om jag kan lösa det därigenom.

Har laddat hem SeaTools och kollat genom hårddisken och den är felfri, ska ta en titt med MaxBlast också.

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...