Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa Linux-distributionen?


Gurgel17

Rekommendera Poster

Hej!

 

Eftersom smaken är som baken så gör jag om frågan till; Vilken linux dist tycker Du bäst om?

 

Anledningen till att jag frågar är pga att jag är ny till Linux. Har varit trogen MS användare under lång tid men känner för att pröva på något nytt. Har kört Ubuntu och OpenSUSE med Live CD men det finns en mängd distar därute som ännu inte blivit utforskade.

 

/Gustaf

 

[inlägget ändrat 2008-10-23 15:51:52 av Gurgel17]

[inlägget ändrat 2008-10-23 15:52:30 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med!

Jag har de senaste månaderna testat ett antal.

Rankar dem i ordning här

Mandriva, Ubuntu, OpenSUSE och Berry-Exton KDE.

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Ja du, smaken är som baken, så sant så sant... :)

 

Det som jag tycker talar för Ubuntu i ditt fall är att det finns en stor svensk användarcomunity där du kan få hjälp när du stöter på problem.

 

Själv använder jag mycket ubuntu på skrivbordet, trivs bra i den och tycker att mycket funkar vettigt, även om det finns detaljer som andra löst bättre. De har även vad jag vet det största förrådet av programvaror i sin pakethanterare, och synaptic känns som ett lättarbetat verktyg även när man ska leta efter tips på program att installera, tack vare sin sökfunktion.

 

För servrar trivs jag bättre med Debian och CentOS, men jag tycker inte att de är några bra nybörjarsystem.

 

Mandriva har jag tänkt mig att tanka ner och titta på innan årsskiftet, det sägs också vara en lättanvänd och nybörjarvänlig distribution, men där får du nog vara beredd på att söka hjälp på engelska när det behövs, vilket iof kanske inte är något problem för dig.

 

OpenSuSEs största styrka tycker jag är i windowsnätverk, eftersom den är väldigt bra integrerad med samba och winbind. Både OpenSuSE och Fedora är distributioner som ligger på "bleeding edge", och således kan vara mindre stabila än Ubuntu, men gillar du att alltid ha det senaste är det nog dessa du ska titta på.

 

Men som jag sa i början, som nybörjare gör du nog bäst i att välja ubuntu, eller kubuntu om du är frälst på kde (du kan iof ha både gnome och kde i såväl ubuntu som kubuntu), och gå med i en svensk ubuntuförening. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte också Ubuntu kändes ganska lämpligt då jag fick chansen att testa det.

OpenSUSE 11 kändes lite för plottrigt för min smak, gillade inte effekterna osv.

 

Mandriva 2009 är väl den nyaste versionen av 2009? Den verkar ganska intressant, värd att testa åtminstone.

 

Vad är egentligen skillnaden mellan Ubuntu och Kubuntu? Kan tillägga att jag även testade gOS som jag gillade skarpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Skillnaden mellan ubuntu och kubuntu är valet av default fönsterhanterare; gnome eller kde. Kde har en kontrollpanel som samlar alla inställningar på ett överskådligt sätt, ungefär som kontrollpanelen i windows. Jag gillar den, men tyvärr finns inte riktigt allt med där. Gnome har i stället en meny där inställningarna finns, vilket man föredrar är väl mest en smaksak. Och som sagt kan man installera båda fönsterhanterarna och välja från gång till annan vilken man vill använda. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då hänger jag med, inte så stora skillnader med andra ord! :-)

Den nya Ubuntu 8.10 versionen släpps om några dagar, vad är förbättringarna i den från tidigare versioner? Googlade lite och såg att det bla fanns ett nytt desktop tema att välja bland, stämmer det?

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 12:22:41 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Jag har faktiskt inte tittat på det, så jag vet helt enkelt inte. :) Kanske någon annan som vet mer?

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redhat är väl inte gratis? Syftar på enterprise.

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 13:24:38 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Red Hat är inte gratis, men du kan köra CentOS som är samma kod men ompaketerad utan Red Hats varumärken. Men som jag sagt ovan, så är det nog inte ett nybörjarOS, och egentligen inget desktopOS heller; Red Hat har en uttalad policy att främst inrikta sig på serverrummet. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag. Det blir att testa Mandriva och sedan jämföra dem distar jag är sugen på.

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 16:44:47 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...