Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olustigt problem med internet och DNS


Bastrup

Rekommendera Poster

Hallå allihopa,

 

Jag har ett kanske litet, kanske stort problem som jag skulle vara tacksam för om någon kunde ge mig lite tips om.

 

Jag har sedan länge haft problem med att mitt internet "dör" i jämna mellanrum. Jag tog förgivet att det var min router (Netgear FVS318v3) som var trasig eftersom att när man startade om den så kom internet tillbaka.

 

Så jag gick för en tid sedan och köpte mig en ny router. Den nya routern är en D-link DIR-120. Allt gick till en början (2-3 dagar) hur bra som helst och jag njöt av att kunna ladda hem grejer på nätterna felfritt. Men sen började den routern också att bete sig underligt.

 

Nerladdningarna fortsätter att laddas ner samtidigt som det inte går att gå in på någon hemsida/MSN/någonting annat och diverse program säger "unable to resolve DNS name" och andra medelanden. Jag har svårt att tro att min router skulle vara trasig bara efter några dagar men för att vara på den säkra sida så testade jag utan router med bara sladden, då fungerade inte internet alls (på VISTA datorn) och på XP fungerade det ialf en stund.

 

Nu har jag kommit på att när min nya router gör som den gör räcker det med att gå in i 192.168.0.1 och trycka "renew" på statussidan för att få ingång allt till fungerande skick igen. Men detta börjar nu bli ganska rejält irriterande och jag tycker väl ändå att man inte borde behöva göra detta.

 

Så jag vet inte vad jag ska göra härnäst, kanske är det min fiberomvandlare som spökar? eller är det kanske så att min fiberomvandlare inte är komtibel med varken D-link eller Netgear? Hur som haver så känns den slutsatsen väldigt långsökt men som sagt har jag inga lösningar på mitt problem. Med det inte sagt att jag är någon typ av expert på datorer och sådant utan långt ifrån. Men kanske kan någon hjälpa mig här?

 

Tacksam för vilket svar som helst! MVH// Erik Bastrup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att du loggade in och körde wizarden första gången, efter inköpet och inkopplingen?

 

Har du ändrat något i brandvägg inställningen själv ?

 

Eftersom det inte finns något trådlöst i denna router så kan vi utesluta allt sådant.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förutsätter att routern är konfigurerad enligt de parametrar som er isp anger? förmodligen med automatisk hämtning av ip, dns etc. Om två olika routers uppvisar samma symptom finns väl knappt fler möjligheter än felkonfig eller reellt problem hos din isp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självfallet kan jag det, vet inte om det gör en klokare dock men här kommer den;

 

 

 

[bild bifogad 2008-10-23 19:13:05 av Bastrup]

[inlägget ändrat 2008-10-23 19:14:09 av Bastrup]

1092430_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde wizard (och har gjort det några gånger), efter diverse resett av routern.

 

Jag har öppnat portar för nerladdning och dylikt, men det är samma problem när de är stängda efter en resett. Samma sak med den gamla netgear-routern.

 

Du har rätt i att det är en "wired" router altså inte trådlös.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att det är en "wired" router altså inte trådlös.

Har en likadan står här på hyllan, inte för att det tröstar dig, men min fungerar utmärkt.

 

Sitter här och kikar i min router...

Under SETUP och NETWORK SETTING

 

Har du inställt "ibockat" Enable DNS Relay i Router Settings?

Likaså att du har Enable DHCP Server ibockad i DHCP SETTINGS SERVER?

Hos mig står det även DHCP Lease Time: 10080 (minutes).

Borde inte vara någon skillnad gällande Fiber eller Adsl anslutning.

 

Edit: Du verkar använda flera anslutningar, behöver du dessa, och så har du NetBios aktiverat, har du kollat om du verkligen behöver denna nätverkstjänst, Brukar inte användas vid normal användning?

 

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-10-23 19:48:06 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar använda flera anslutningar
Det är nog bara en fysisk anslutning för tunnelanslutningarna har att göra med att IPv6 är installerat, vilket det alltid är i VIsta.

 

Man kan pröva med att ange DNS-servrarna direkt i datorn i stället för att lita på att routern skickar dem vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat i routern och det ser precis ut så;

 

DHCP Enable "ibockat"

Lease time: 10080

Enable DNS Relay "ibockat"

 

Jag har samma problem på andra datorn som är inkopplad till routern, så problemet borde inte ligga i min dator. Men det är sant att det ser lite "fishy" ut med så många anslutningar, men jag antar att det är Vistas sätt att göra sig nödvändig? :)

 

Jag har testat att skriva in DNS i datorn och i routern, men det gjorde ingen skillnad. Jag har även försökt med en dynamisk DNS från hemsida som t.ex. DlinkDDNS.com men det verkar inte ha gjort någon större skillnad på mitt problem (om det ens kan göra det, tänkte att det var värt ett försök ialf)

[inlägget ändrat 2008-10-23 20:10:56 av Bastrup]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har inte Vista själv, så jag vet inte om det är något i denna som "bråkar" eller om felet ligger någon annanstans, har inte sådana problem här med min.

Du hade fiberanslutning tydligen eftersom du har en fiberomvandlare, vilken operatör?

Om det är något strul med något där, eftersom du verkar ha samma problem med andra datorn också?

Och du har kört direkt till anslutningen utan router, men det hjälpte inte heller?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fiberomvandlare är precis vad det låter som och den lär inte dräpa dns-adressen :) Jämför med att dra ut och sätta tillbaka ethernetkabeln... man får dns tillbaka så snart anslutningen upptäckts

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt igen aldeles nyss.

 

Jag passade då på att print-screen;a lite allt möjligt som kanske är av intresse. t.ex. CMD och status. (fast jag tvivlar på att någon ser någon skillnad eftersom att CMD:fönstret ser exakt ut som det gjorde innan)

 

I loggen står det inget intressant alls, helt värdelös.

 

Men jag upptäckte inne på "Active session" att när internet inte fungerar så är det väldigt många UDP "sessions", samtidigt som det när internet fungerar bara är 5 TCP "sessions" och inget mer. Vet inte om det kan säga något. Mig gör det ialf ännu mer fundersam.

 

ha det gott.

 

[bild bifogad 2008-10-24 16:40:16 av Bastrup]

[bild bifogad 2008-10-24 16:43:19 av Bastrup]

[bild bifogad 2008-10-24 16:43:39 av Bastrup]

1092643_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kunde du se rakt igenom mig på den där lilla infon ? ;) Är det den som strular tror du ? Men det är samma sak med DC och andra sådana program.

 

Med gamla routern så dog internet bara när jag laddade ner/upp något/ spelade onlinespel. Men med dagens router så dör den ju när jag gör vad som helst, fast det är inte nedladdningen som dör utan det är internet. typ explorer.

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 16:49:53 av Bastrup]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att det fanns samma problem i xp och där finns det en fix jag vet fungerar, samt att problemet har varit uppe här förr. Eftersom jag inte har Vista kan jag inte gå i god för huruvida dom metoder/patchar som finns fungerar eller ej. Du finner lite info om du googlar på t. ex. max tcp vista

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Nu har jag gjort allt som går att göra med systemfilen och allt sånt som kanske kunde ha hjälpt mitt problem. dessvärre är mitt problem exakt det samma och inget har hänt. Möjligtvis så är avbrotten lite mer sällan men det är fortfarande kanske 3 gånger per dag.

 

Jag har tittat på min router många gånger under avbrotten, och jag kan inte alls se vad som är fel. Allt ser så "perfekt" ut, och min dator säger att jag har internet (nere i hörnet är det en jordglob mellan två datorer) och sen säger den att jag inte har det(jordglioben försvinner), för att sen säga att internet fungerar igen.

 

Det är inte bara min dator med vista som internet "dör" på utan det sker även på den andra datorn med XP. jag har testat det är med TCPip.sys och sånt men ingen förbättring på den heller.

 

Någon som känner igen problemet? eller har något nytt tips jag inte testat? mycket tacksam för hjälp då det börjar kännas rätt så hopplöst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör XP-datorn också nån torrent-klient? Vad är det för Service Pack på den? Kan du gå in och kolla i dess Loggbok om händelse 4226 finns flitigt representad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gör den inte, och problemet kommer även när min torrentklient inte är igång. inga spår av händelse 4226 heller i den loggen tyvärr.

 

Jag bifogar ett gem på hur MSN (om det nu hjälper något) uppfattar mitt problem genom dess "felsökningsverktyg". Den säger främst att "din DNS verkar inte kunna identifiera ipadresser", sen är det närverksportar som den antyder att mina proxyinställningar/brandväggsinställningar är fel.

 

[bild bifogad 2008-10-26 10:32:28 av Bastrup]

1093128_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med din internetleverantör utifall att de har problem med utrustningen som din dator ansluter till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag och de insisterar på att det inte skulle vara deras fel, och eftersom att problemet knappt existerar när man kör direkt med sladden till XP datorn (den datorn som står vid routern och därför kan testas) så verkar det som att dem kanske har rätt. Men kruxet är ju att varken min gamla Netgear-router eller min nya D-link fungerar. Därför så utesluter jag hårdvarufel i routern.

 

Det måste vara något som spökar i mjukvaruväg, tror jag ialf.

 

Sen kanske någon skulle kunna tala om för mig hur man går in och ser typ "eventloggen" i vista. eller rättare sagt, vilken av alla loggar är den riktiga som man kan se problem i? tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt, värt att kolla med din isp. Alt. få bilder på resp. konfig-skärm i routern

 

Aha, kör du bara xp-burken fungerar allt problemfritt?

[inlägget ändrat 2008-10-26 10:52:16 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...