Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompanjonavtal


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag och två ska hälften på skoj och hälften på alvar starta ett handelsbolag. Vi har en kanonidé så det kan utvecklas till ett helseriöst företag. Jag sitter nu och klurar på ett kompanjonavtal för att allt ska bli så rättvist som möjligt och för att försäkra oss att det är vi tre som kommer driva företaget (Olyckor etc).

 

Jag har lite frågor som jag tror vissa kunniga personer på forumet kan bidra med.

 

1) finns det någon möjlighet att i det inledande stadiet (innan vi bildat företag) skriva ett avtal som binder idéen till oss tre. (vi har inte sett idéen någonstans och inte heller liknande idéer). DVS att idéen endast får användas i ett företag där alla tre är delaktiga till 33%, skydd mot att någon säljer idéen till utomstående mm?

 

2) vilka punkter borde man ta upp i ett sådant avtal?

 

3) finns det några punkter man inte får ta upp?

 

4) Generella tipps om ni har några.

 

5) erfarenheter om ni vill dela med er.

 

6) Hur ser gällande formalia ut för att avtalet ska bli giltigt

 

 

Tackar ödmjukast för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det spelar ingen roll om ni har företag eller ej, avtal kan man alltid skriva. Men se till att skriva det så ni inte sätter krokben på er själva.

 

Vad händer tex om en av er vill sälja sin del i företaget?

 

Vad händer om den som från början kom med iden, vill starta ett nytt företag, med andra personer (tveksam till att det är lagligt att hindra någon att tillämpa sina egna ideer)?

 

Vad händer om ni vill ha in fler personer i företaget?

 

3. Man får ta upp vad som helst, så länge alla är överens.

 

6. Att alla är överens. Helst ska det vara skriftligt och med med underskrifter, men det är inget tvång, bara mycket svårare att bevisa vad avtalet egentligen avtalar vid en eventuell tvist.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...