Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visst läcker det!!


Kemono

Rekommendera Poster

har ju en dator med 2 hårddiskar, XP på den ena och Vista på den andra.

Surfar och så på XP delen där jag har fullt virusskydd (norman) och inget i Vistan där jag inte tänkte surfa.

Det jag funderade på var om det kunde läcka över, för jag ser ju Vistadisken i "den här datorn" i XP delen.

Öppnade därför en mapp i Vistadisken skrev en anteckning (notepad) stängde XP och öppnade Vista och där fanns anteckningen

 

 

För att göra en lång historia kort, kan jag på nåt sätt "stänga" Vista disken i XP så att det inte kan "läcka" över?

 

Flyttar tråden till forumet Windows XP

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-22 09:50:08 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom både vista och xp använder ntfs som filsystem så kan du styra detta med behörigheter. Men det är nog lite knepigt.

 

Annars får du styra detta i diskhanteraren i windows. Där man kan välja om en disk skall synas eller inte i windows har jag för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

jag kom att tänka på att det kanske kan vara en fördel också om jag kan spara material från XP sidan till Vista disken (som är mycket större)

Ska även testa att installera ett spel på XP men välja Vista disken (man kan göra så) för att se om jag kan ha spelet där men lira i XP delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, läcka över kan det, öppnar du programet / filen som är virusskadad från din vista hårdisk så kommer det programet att köra och troligen kopiera sig till din XP hårdisk.

 

sen så kommer dina eventuella virus att kopiera sig själl till massa ställen ( när du kör vista ) på ALLA dina hårdiskra.

Så kör du vista och får ett virus så kommer det troligen kopiera sig själv till den andra disken...och då får den datorn virus

 

 

deock är det itne säkert at viruset är smart nog att kpoiera sig till rätta ställen för att sabba XP men risken finns ju.

 

varför har du inte antivirus program på din vista ?? dyrt ?? nej det finns gratis: avast antivirus, AVG free mm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det får nog bli AVG i såna fall, bara det inte krockar med Norman på XP disken.

 

Vet egentligen inte varför jag gjorde så här, ha 2 diskar med olika OS, har insett att det blir mer krångel än nytta. Fast jag tyckte det verkade coolt.

Men jag måste erkänna att Vista är rätt läckert, det är första gången jag har det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det får nog bli AVG i såna fall, bara det inte krockar med Norman på XP disken.
Det är bara om man har två antivirusprogram igång samtidigt som det kan bli problem så det ska inte vara något problem i ditt fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte en annan sak, har massa bilder och dokument på XP sidan, kopierade en del och la in under program på Vista disken.

Ut ur XP in i Vista och där kunde jag hämta upp allting, dokumenten som var i word format på XP och i ett free officeprogam på Vista hade konverterat om sig.

Och bilder gick och hantera som om dom alltid varit där

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-23 07:23:41 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ut ur XP in i Vista och där kunde jag hämta upp allting, dokumenten som var i word format på XP och i ett free officeprogam på Vista hade konverterat om sig.
Vadå konverterat om sig?

Om du menar att du t ex har OpenOffice installerat på Vista så har det ju inget problem med att läsa dokument skapade med MS Office. Bildfiler och dokumentfiler är oberoende av vilket operativsystem man kör, man kan titta på samma jpg-bild i en Linux-distribution som exempel.

 

la in under program på Vista disken.
Det låter inte som något bra ställe för bilder och dokument.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var ju suveränt att det var som det var, jag trodde att man själv skulle behöva konvertera om dokumenten på något sätt.

 

När jag flyttade över bilder så lägger jag dom under program, sen får jag gå in på Vista sidan och hämta upp dom, det går inte att öppna bildhanteringen i Vista på XP sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är att du skapar en mapp på Vista partitionen direkt under C: som heter t ex Från XP som du lägger bilderna i så behöver du inte gå in i Program-mappen i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...