Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera videofiler utan kvalietetsförlust.


johan_ben

Rekommendera Poster

Mitt mål är att redigera VOB-filerna från min DVD-videokamera till filmer i ex Windows Media Maker, Pinnacle eller Adobe Elements.

 

Tyvärr måste jag göra om VOB-filerna till ex AVI för att få in dem i programmen ovan. Detta har jag gjort med AVS Videoconverter.

 

Det jag har märkt är att kvaliten sjunker ganska dramatiskt.

 

Nu till mina frågor:

 

* Hur kan jag med minimal kvalitetförlust konvertera VOB-filerna till redigerbar fil ex AVI?

 

* Minskar kvaliten på slutresultaten efter klippning i Pinnacle, Adobe Elements eller Movie Maker. Hur kan man minimera detta om det är så.

 

* När jag går genvägen genom att bara ändra extension från vob till mpeg så tror alla programmen ovan att filen bara är 13 sekunder lång oavsett hur lång den är. Det är alltså bara de första 13 sek som går att importera i videoredigeringsprogrammen.

 

Snälla, hjälp mig

 

ps VOB-filer är ett straff från någon där nere!

 

Flyttar till Film- och Videoredigering

/lizardKng, moderator för Bildredigering

 

[inlägget ändrat 2008-10-22 10:47:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag göra om VOB-filerna till ex AVI för att få in dem i programmen ovan

 

En VOB-fil är (i princip) en MPEG-fil, så du kan i de allra flesta fallen döpa om en vob-fil till mpeg och läsa in den i ett redigeringsprogram.

 

Att det skulle bli sämre kvalitet efter omvandlingen till AVI, har inte med AVI att göra, utan vilken codec som används.

 

ps VOB-filer är ett straff från någon där nere!

 

Nej, men mpeg2-filer är det!

 

Det är pga av att dom inte klarar flera stömmar med bild och ljud som man var tvungen att hitta på något annat för att kunna bygga det som DVD skulle klara (tex flera språk på ljudet, textning på flera språk etc).

 

En VOB-fil som bara innehåller en videoström och ett stereoljudspår är identisk med en mpeg2-fil.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Men när jag byter ändelsen till mpg så läser redigeringsprogrammen bara in 13 sekunder och när man högerklickar på filen -> egenskaper så är den bara 00:13 sek trots sina 27 minuter.

 

Skall ändelsen vara .mpg eller .mpeg när jag byter ut .vob

 

Det där med codec dyker upp i olika forum, vad är det? Hur påverkar det. Jag spelar oftast upp med vlc, där pratas inte codec? Eller? Jag är helt okunnig på detta.

 

Tack igen för ditt svar, Mr Andersson

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skall ändelsen vara .mpg eller .mpeg när jag byter ut .vob

 

Det kvittar. Du har förmodligen den oturen att din kamera sparar på ett sätt som inte är riktigt mpeg.

 

Det där med codec dyker upp i olika forum, vad är det?

 

En codec kan sägas vara en drivrutin för videofiler. En fil som är skapad med en viss codec måste spelas upp med en likadan. En codec innehåller programkod för att komprimera och dekomprimera video (och ljud), tex DivX. AVI är inte ett videoformat, utan ett fil-format, och kan innehålla video som är kodat med vilken codec som helst.

 

Jag spelar oftast upp med vlc, där pratas inte codec?

 

VLC använder inte de codec man installerar i windows, utan det använder sina egna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pga av att dom inte klarar flera stömmar med bild och ljud som man var tvungen att hitta på något annat för att kunna bygga det som DVD skulle klara (tex flera språk på ljudet, textning på flera språk etc).

 

Det är faktiskt precis tvärtom!

 

Specifikationen för en VOB-fil utgår från MPEG-2 men lägger till vissa begränsningar. En VOB-fil är alltså automatiskt en MPEG-2 fil, d v s alla VOB-filer är också MPEG 2-filer.

 

Att redigeringsprogram inte förstår hela MPEG 2-specifikationen är en annan sak.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-22 10:50:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag med minimal kvalitetförlust konvertera VOB-filerna till redigerbar fil ex AVI?

 

Om programmet har svårt för MPEG/VOB-filer kan du prova att konvertera dem först. Två exempel på gratis konverteringsprogram:

 

virtualdub-mpeg2: http://home.comcast.net/~fcchandler/stable/

super: http://www.erightsoft.com/SUPER.html

 

Konvertera till okomprimerat (bäst men tar mycket stor plats) eller någon annan codec men använd hög bitrate. Vad som fungerar bäst beror delvis på vad ditt redigeringsprogram tycker.

 

Minskar kvaliten på slutresultaten efter klippning i Pinnacle, Adobe Elements eller Movie Maker. Hur kan man minimera detta om det är så.

 

Genom att använda en bra codec som är lämplig för redigering. DV är t ex mycket bra.

 

Klippningen i sig försämrar inte kvaliteten, försämringen kommer när du renderar klipplistan till en färdig film.

 

ps VOB-filer är ett straff från någon där nere!

 

VOB/MPEG-2 är ett mycket bra format sp länge man anvädner dem för vad de är avsedda för d v s att distribuera färdiga filmer.

 

Något ljushuvud tyckte desvärre att detta format också skulle passa i videokameror trots att folk ofta vill redigera filmen i sin dator. Detta ljushuvud skulle förpassas till något varmt ställe!!! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...