Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Server uppgyggnad


Mattias JM

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag funderar på att bygga upp en nätverkslösning som ska se ut på följande sätt!

 

Internet är kopplat till server, som agerar som internet delare, brand/virus vägg. samt ska ha mamut, och alla dokument.

 

Klienterna ska kunna ansluta via koppar och trådlöst samt vpn.

 

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lösa detta, alla ska ju kunna komma åt sina egna skrivbord, och hela nätverket utan att behöva vara beroende på vilken dator dom sätter sig vid, det ska kunna vara en bärbar eller desktop! vilken form av system ska man köra ! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Hur stor plånbok har du? ;)

 

Det enklaste, administrativt, är att sätta upp en terminalserver, och låta användarna logga in mot den, men då får du betala extra per användare för att få använda terminalserverfunktionaliteten i windows. Du ska också vara medveten om att all programkörning kommer att ske på servern, de övriga datorerna är bara "dumma terminaler" som visar skärmbilden och skickar mus- och tangenthändelser till servern.

 

Den andra varianten är att sätta upp an AD-domän, där du styr användarnas profiler så att de lagras på servern. Observera att användarkontona inte skapas på arbetsdatorerna utan på domänservern. Det förutsätter också att användardatorerna har windowsinstallationer av professional-typ (W2k pro, XP pro, Vista Business/Enterprise/Ulitmate), Home-versionerna har inte stöd för AD-domäner.

 

Hur du bygger själva infrastrukturen med tråd och trådlöst är förstås inte beroende av hur du löser klientaccessen, tänk bara på att välja bra produkter och att dimensionera rätt. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger min röst på en terminalserverlösning. Dels kan man ha dumma & tunna klienter (= billigt) på arbetsplatserna, dels blir det riktigt användbart även om man loggar in från en långsam förbindelse via internet, tex hemifrån eller mobilt bredband. Du loggar alltid in på "din" profil, utan krångel med klientinställningar och allt strul det kan innebära.

 

Att logga in på ett AD-nät på vanligt sätt på en långsam linje, är inte skoj, speciellt inte om man (som många gör) sparar en massa saker på sitt skrivbord, eftersom detta ska kopieras ner vid inloggning och upp vid utloggning... Låt oss säga att man har, som jag varit med om, 3 gig filer på skrivbordet, så tar det "en stund" att logga in.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga upp det på följande sätt, att när dom sitter på kontoret så loggar dom in på AD direkt, och när dom sitter på 3G modem eller wifi så ska dom köra via RemoteDesktop ? tänkte att man kan lägga in samma profil på båda inloggningarna! eller är jag helt utan för mitt tänkande nu ?

 

För det där med stora profiler går ju att fixa till med hjälp av folder redirections, på alla kataloger som blir stora ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Det största problemet med den lösningen är väl det pedagogiska; att få användarna att förstå när de ska använa remote desktop. Bortsett från det ska det väl inte vara några problem. När de sitter på kontoret lär inte bandbredd vara något problem, och när de kör remote så är det ju bara skärmbilden och input som skickas mellan användaren och kontoret. :)

 

/Staffan

 

PS. Jag har ingen erfarenhet av att köra remote desktop mot kontorsklienter, måste de inte redan vara inloggade för att man ska kunna ansluta remote? Om inte, så funkar konceptet, annars är nog Terminal Server rätt väg att gå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...