Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid installering av XP Home på en Vista dator


D.P.G

Rekommendera Poster

Jag har lyckats BOOTa från min XP skiva på min nya bärbara dator, en HP med återställningspartition. Jag kommer in i guiden och den börjar ladda, men precis innan jag ska välja diskar som jag ska installera på och sånt så får jag ett fel meddelande som säger att det inte finns några hårddiskar anslutna till datorn? Jag har en hårddisk på 500 GB men den verkar inte hitta. Kan det vara ett skydd som vista har lagt? Stöder inte datorn XP eller vadå? Den är helt ny och jag köpte den för 14 000 SEK.

 

Några förslag om hur jag kan komma förbi det där? Datorn fungerar som vanligt och hårddiskarna också. Bara just där säger den att hårddiskarna inte är inkopplade och att jag ska kolla sladdar osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en XP-skiva från HP för just din bärbara dator? För i så fall ska du förstås vända dig till HP.

 

Om det är en vanlig XP-skiva så innehåller den sällan stöd för SATA-kontrollern på moderkortet eftersom sådana knappt fanns när installationsprogrammet skrevs för ca 7 år sedan. Det betyder att du tidigt under installationen måste stoppa in en diskett med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller, alternativt tillverka (slipstreama) en ny XP-skiva utifrån den befintliga samt den saknade drivrutinen med hjälp av programmet nLite.

 

Drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller tar normalt HP fram till deras bärbara datorer.

 

Jag hoppas att du har kontrollerat att det finns XP-drivrutiner för just din dator på HPs webbplats för annars så är det väldigt svårt (omöjligt?) att få en bärbar dator att fungera bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Är det SATA-diskar i datorn?

 

I så fall bör du ladda hem SATA-drivrutiner gissningsvis från tillverkarens hemsida. Lägga på en diskett och trycka F6 alldeles i början av installationen. Längst ned i skärmkanten står det då installation av SCSI-diskar bland annat.

 

När du blir ombedd stoppar du in disketten och låter systemet tugga in drivrutinerna. Sedan ska installationen fortsätta som normalt.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...