Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

flaskhals

CamillaS

Rekommendera Poster

för jag tycker det är svårt att vara säker på vad du menar med ökande flaskhals

Mer korrekt bör man väl kalla det successivt avsmalnande flaskhals, men jag tror jag vet vad som menas.

Ett exempel på en ökande flaskhals är en som är beroende av en viss faktor av ett programs levnadscykel, ex. antal utförda operationer av en viss typ, körtid eller uppkopplingstid.

Ett exempel på detta kan vara en torrentklient med minnesläckor. Ju längre du laddar ned en fil, där delarna mellanlagras i minnet, desto mer minne reserveras och desto mer minne läcker. Flaskhalsen förvärras alltså med mängden trafik. (flaskhalsen i detta fall är alltså att minnet ju är begränsat och när det tar slut slutar programmet att fungera på ett effektivt sätt, eller överhuvudtaget)

Ett annat exempel kan vara att databaskopplingar inte stängs efter en viss utförd operation. För varje ytterligare operation (inom ett visst tidsintervall) minskar antalet tillgängliga kopplingar och snaran dras åt.

Ett vanligt tekniskt exempel på en flaskhals, är en dators bussar. Dessa transporterar trafik till och från de olika komponenterna i datorn, ex. mellan processor och minne/grafikkort/hårddiskar mm. Har du då ex. ett minne som kan sända/ta emot data i frekvensen x, men bussen har begränsningsfrekvensen (x-y) och därför är bussen en flaskhals, eftersom minnets kapacitet inte till fullo kan nyttjas av processorn. En ökande flaskhals blir detta om trafiken dubblas, ex. när två processorer samtidigt nyttjar minnet.

[inlägget ändrat 2008-10-21 12:28:59 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...