Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kollationering


jan-erik

Rekommendera Poster

<? ob_start();session_start(); ?>
<? header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8'); 
?>
$query=("SELECT * FROM wpg where wpgkod='*' or wpgkod='i'");
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_numrows($result);

$i=0;
while ($i < $num) { 
$name=mysql_result($result,$i,"wpgname");

 

Detta (bantade) script är lagrad i DW med kodning=UTF-8.

Tabell wpg (mysql) har kollationering utf8_swedish_ci, liksom fältet wpgname

Även database som wpg ligger i är utf.

 

om fältet wpgname i phpmyadmin visar å ä ö korrekt, så blir det rappakalja i $name.

om fältet wpgname i phpmyadmin visar å ä ö som rappkalja, så blir det korrekt i $name.

 

svar till

en som frågat förr

 

Tråden flyttad från Webblayout & -design av moderator

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 16:45:47 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som jag skrev så har jag gjort detta i DW, och dessutom kollat det genom att plocka upp scriptet i Anteckningar. Visserligen är ju detta den lokala versionen, men jag utgår ifrån att det inte ändras vid uppladdning till server.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om fältet wpgname i phpmyadmin visar å ä ö korrekt, så blir det rappakalja i $name.

om fältet wpgname i phpmyadmin visar å ä ö som rappkalja, så blir det korrekt i $name

 

Min spontana gissning är att phpmyadmin inte har samma uppfattning som du och din databas om vad det är för kollationering som gäller. Har dock inte phpmyadmin i färsk version installerad någonstans för att kolla vad man kan göra där.

Hur ser det ut om du gör en mysqldump på databasen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar absolut just som att jag och databasen inte är överens med phpmyadmin om detta.

Men å andra sidan så är det ju i phpmyadmin jag väljer kollationering. Jag har alltså ändrat från "latin" till "utf" dels för tabellen, dels för fältet.

Ska kolla dump.

Skulle det vara en ide att skapa om tabellen från början, och kopiera över innehållet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan så är det ju i phpmyadmin jag väljer kollationering.

Det behöver ju inte betyda att den klarar av att också använda informationen vid inmatning. Jag har aldrig funderat på hur den gör där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...