Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP vista Linux på samma partition???


Mr.Corleone

Rekommendera Poster

Går det att installera flera operativsystem på samma partition?

 

vad finns det för nackdelar med att köra flera operativsystem utom att de tar plats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

> Går det att installera flera operativsystem på samma partition?

 

Kort svar: Nej.

Längre svar: Med en del trixande kan du köra olika windowsversioner från samma partition, förutsatt att du installerar dem i olika mappar. Men det är ingen lyckad lösning då windows självt (liksom du ;) ) kan bli förvirrat.

Man kan till och med tänka sig att installera även linux på samma partition, men det blir en fruktansvärd röra av mappar hit och dit.

 

Mitt förslag är att du delar in hårddisken i minst tre partitioner, samt att du lämnar generöst med opartitionerat utrymme. Du kan då utöka utrymmet för en av installationerna den dag du upptäcker att det börjar bli trångt för den.

 

> vad finns det för nackdelar med att köra flera operativsystem utom att de tar plats?

 

Inga alls egentligen, mer än att du får lära dig hantera flera olika operativsystem. Fast det är väl ingen nackdel? :)

 

/Staffan

 

Edit: Fixat lite stavfle ;)

[inlägget ändrat 2008-10-21 07:45:29 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..... följdfråga:

Hur skapar jag en ny partition om jag inte har nå allokerat utrymme? kräver det en ominstallation av vista?

Kör vista home.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Det borde det inte göra, såvida inte Microsoft gjort några (odokumenterade) ändringar i NTFS. Alla moderna linuxinstallationer jag känner till har med ett program som kan ändra storleken på partitioner för att frigöra utrymme. Programmet kan också laddas ner och brännas på en CD för att köras separat, gå in på http://gparted.sourceforge.net/ om du vill titta närmare på det. Annars är det som sagt bara att boota valfri linux installationsCD och köra därifrån. :)

 

/Staffan

 

Edit: Fel länk

[inlägget ändrat 2008-10-21 16:07:32 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så är en ompartitionering en riskfylld operation så du behöver absolut ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man kan till och med tänka sig att installera även linux på samma partition, men det blir en fruktansvärd röra av mappar hit och dit."

 

Detta betyder att det är fullt möjligt att installera Ubuntu (linux) på samma partition men det blir en ända stor röra av mappar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Jag har visserligen aldrig testat, men i och med att man kan använda FAT32- och NTFS-diskar i linux, så borde man teoretiskt kunna installera ett linuxsystem på till exempel C:. Men eftersom ett linuxsystem i roten typiskt innehåller mapparna bin, boot, dev, etc, home, lib, media, mnt, opt, root, sbin, tmp, usr, var och ofta några till, så blir det tillsammans med windows standardmappar väldigt mycket. Dessutom stöder i vart fall inte FAT32 filrättigheter (jag är osäker på hur NTFS ACL mappas mot unix ugo-rättigheter), och då mycket av säkerheten i *nix bygger på att styra vem som får göra vad med en fil, så är jag inte säker på att det skulle funka särskilt bra.

 

Känner du dig experimentsugen så visst kan du testa, men det är inget jag rekommenderar. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Sant, man ska alltid ha säkerhetskopior när man gör något med systemet. Fast jag är väl "yrkesskadad", för mig är säkerhetskopiering så självklart att jag inte ens tänker på det... :)

 

Sedan tror jag iof att risken idag är väldigt liten, jag har gjort ett stort antal ompartitioneringar genom åren, och aldrig råkat ut för dataförlust ens när diskstrukturen varit så skadad att det inte gått att ändra partitionerna - då har det program jag använt sagt ifrån i stället. :)

 

/Staffan

 

Edit: Ett förtydligande kan vara på sin plats, det jag skrev ovan betyder inte att jag glömmer att säkerhetskopiera, utan att säkerhetskopiering är en ryggmärgsreaktion för mig, som inte borde behöva påpekas. :)

[inlägget ändrat 2008-10-21 18:52:34 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Man måste inte ha swapen på en partition, den kan lika gärna ligga i en fil som på windows. Man behöver över huvud taget inte ha någon swap alls om man inte tycker att man behöver det.

 

Vidare använder linux swapen bara om den verkligen behövs, till skillnad mot windows som gärna skriver till swapen oavsett hur mycket RAM som finns tillgängligt. ;)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Måste man inte till Linux ha en separat swap-partition också?'

Cecilia,nej.. Men det blir ungefär samma sak som att köra Windows med för lite, eller inget växlingsutrymme.

Altså med andra ord segt om man belastar systemet.

 

/Mathei

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Jag håller inte med om att systemet blir segt under belastning utan swap. Jag har gott om linuxsystem som jag administrerar, många med rätt så tung last, och jag ser så gott som aldrig swapen användas på de som har swap. Och de som inte har swap upplever jag inte som sega. Å andra sidan har jag generöst med RAM i mina system. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting av swapar....

Men så här är det:

Jag har en HP550 laptop som jag vill köra både Ubuntu och vista på.

Jag har ubuntu 8.04 på skiva men vista home var redan förinstallerad på datorn och jag fick inte med någon recovery-cd. Hur gör jag föratt detta ska funka???

 

Är det för avancerat för att en medelmåtta datoriserande ungdom ska klara av det?

 

om inte, skriv det :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Nejdå, det är inte för avancerat. :)

 

Först av allt, skapa recoverymedia med det program som följer med datorn. Titta i startmenyn efter program från HP, ett av dessa är till för att skapa recoverymedia. När detta är gjort, kopiera dessa en gång extra för säkerhets skull. HP's program säger att man bara kan göra en uppsättning recoverymedia, men när mediat väl är skapat kan man förstås kopiera skivorna på vanligt sätt. :) Hur som helst, gör dessa media och förvara dem sedan på bra platser; en uppsättning bland dina övriga program- och systemskivor, och en uppsättning på någon annan plats, gärna mörkt och svalt. Detta ska förstås göras oavsett om man tänker mecka med datorn eller inte!

 

När detta är klart, kommer du till det roliga. :) Starta datorn med ubuntu-skivan och starta installationsprogrammet som finns på skrivbordet. Detta kommer att guida dig igenom installationen i några enkla steg, ett av dessa inbegriper ompartitionering av hårddisken. När du besvarat programmets frågor, kommer själva installationen som kan få snurra på för sig själv tills den är klar. Du bör ha datorn ansluten till internet under installationen, så att installationsprogrammet kan hämta svenska språkfiler.

 

Nästa gång du startar datorn, kommer du att få upp en skärm där du väljer om du vill starta windows eller linux. Väljer du inget kommer datorn att starta linux efter en stund, men detta är lätt att ändra om du vill. Återkom gärna när det är installerat och klart om du vill veta hur du ändrar defaultOS och hur länge datorn väntar innan den startar default. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter hur bra som helst men.......dum som jag är kanske jag har råkat, med betoning på kanske och råkat, avinstallerat HP recovery manager eller vad det nu heter. det följer ju med en massa skit nuförtiden när man köper dator och så kanske jag var lite snabb med att rensa.

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&docname=c00814731

 

Har försökt att få tillbaka programmet men det vill sig inte. lyckas bara få ned för XP.

 

slut batteri på burken nu. Fan vad klantigt!

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 07:26:01 av Mr.Corleone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Shit happens... Men lugn, det är ändå ingen katastrof. Det allra värsta som kan hända är att du blir några hundralappar fattigare. Du har väl backup på dina datafiler (texter, bilder, musik med mera)? Det är där det stora värdet ligger. :)

 

Som det stod i texten du länkade till, kan du testa att trycka på F11 när datorn startar. Många HP-datorer har en dold partition med recoveryfiler, så du kan återställa från den och sedan skapa media på vanligt sätt. Tänk bara på att när du gör återställningen försvinner allt på hårddisken, därav vikten att först kontrollera att du har läsbara säkerhetskopior på allt du vill ha kvar.

 

Skulle det visa sig att F11 inte funkar, så finns ändå som en sista utväg att beställa recoverymedia direkt från HP, det brukar kosta ett par hundralappar men det kan det vara värt om installationen totalkrachat. Fast du behöver ju inte beställa dessa förrän de verkligen behövs, ifall du kan vara utan dator en vecka eller två i väntan på media, om nu olyckan skulle vara framme. Men jag tror mycket på att F11 faktiskt funkar, så lycka till! (Och säkerhetskopior på dina data ska du ju ha i vilket fall, men det vet du säkert redan :) ).

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag provar din ide så ska jag smöra lite hos HP's support. ska se om dom kan skicka mig programmet. man lever på hoppet.

 

om inte det går så kör jag på din grej :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha! vad underbart! dom skickar en recoveryskiva till mig. GRATIS!!! inte ens frakt :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha! vad underbart! dom skickar en recoveryskiva till mig. GRATIS!!! inte ens frakt :)

Grattis! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sådär ja! då var det installerat. fan vad kul. men det trådlösa nätvärkskortet behövde jag till och med aktivera. gud så jobbigt!

 

Och hur sätter jag nu vista som "första" operativsystem?

 

 

Tänkte ladda ned Avast linux-version men den kom som en .rpm-fil (motsvarande rar?)

Hur installerar jag den. och alla andra program som man vill ha som

 

VLC, adaware, winamp, utorrent, ccleaner, deepburner m.m

 

Har hört om wine men hur funkar det?

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 12:02:40 av Mr.Corleone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att byta vilket OS som ska startas som default måste du redigera filen menu.lst den hittar du i /boot/grub För att kunna spara ändringar i den måste du öppna den i en texteditor som root. Jag vet inte vilken Linuxdistribution du kör men i Kubuntu gör du så här: I andra versioner finns andra texteditorer.

Öppna konsolen (terminal) så att du får en kommandorad.

Skriv sudo kate /boot/grub/menu.lst

Nu öppnas din menu.lst i texteditorn kate

Några rader ned finns en rad

default 0

 

0 ändrar du till det tal som motsvarar det ordningsnummer det OS du vill ha som default har i filen om du letar nedåt. För varje startalternativ du har vid bootningen finns det en grupp rader typ.

title		Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
root		(hd0,3)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=d4792209-fcfc-4682-86a6-48a31a708227 ro quiet splash 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.27-7-generic
quiet

Den första gruppen har värde 0. Sedan räknar du bara grupperna nedåt tills du hittar det OS du vill ha som default. Ordningsnumret sätter in istället för 0 på raden default.

 

Du kan även ändra tiden som ska gå innan ditt valda OS startar utan att du behöver trycka på Enter. På raden timeout står tiden i sekunder.

 

Program som antivirus, adaware, ccleaner är helt onödiga i Linux. I (alla?) moderna Linuxdistributioner har du i "Start"-menyn ett val Lägg till/ta bort program. Detta är något helt annat än motsvarande funktion i Windows. Här kan du bläddra bland uppåt 1000 program som du bara genom att markera kan installera. VLC finns i de distro. jag tittat på senaste året. Många olika torrent-klienter finns att välja på dock inte uTorrent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ubuntu. Men i OS llistan ser ut som följande:

Ubuntu 8.04

Ubuntu 8.04 recovery

ununty 8.04

ubuntu 8.04 recovery

ubuntu memorycheck

övriga operativsystem:

Windos vista home

windows vista home

 

Varför finns det dubbla upplagor?

 

Vad är ubuntus motsvarighet till texteditorn root?

 

Kan jag ändra defult os det lättare från Vista?

 

Finns det någon motsvarighet till winrar? skulle behöva det till avast installationen

.rpm och .bz2 filer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla som har hjälpt mig såhär långt. det hade tagit 100 år och dagar att lista ut alla sakerna själv och då hade jag mest troligast blivit kvar i windows-träsket. TACK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fler frågor kommer :)

 

Har gör jag windows partitionen tillgänglig för Ubuntu?

 

När jag försökte öppna den så kom det en varningstext som skrev hur jag skulle göra men förstod inte riktigt

 

If you have windows then disconnect the external divices by clicking on the "safely remove hardware"icon on the windows taskbar then shoutdown windows cleanly.

 

Que vad menas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winrar finns för Linux (kommandorad) om det kan hjälpa. Om du med"OS listan" menar det som syns vid uppstart där du får välja vad du vill starta på kan du gå in på (i XP, gissar det finns motsvarande i Vista) Kontrollpanelen->System->Avancerat->Start och återställning och välja vad som ska väljas default

 

Att du har dubbelt beror förmodligen på att du gjort mer än en install av varje OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...