Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har uppkoppling - kan ej använda uppkoppling, win xp


beamsteel

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett problem. Jag har hjälp en granne med sin uppkoppling. Han kan ej surfa eller använda epost. Trodde först att det var något fel med lokala nätverket så jag kopplade min bärbara, allt fungerar smärtfritt. Nätverk fungerar och sladden till uttaget fungerar.

 

Ok, felsökning pågår.

 

Pingar switchen - funkar, pingar localhost funkar, pingar bägge dns:erna funkar.

 

Enligt enhetshanteraren funkar även nätverkskortet.

 

slutsats: nätverkskortet fungerar.

 

felsökning går vidare

 

tracert fungerar inte till varken switch eller aftonbladet.se (visst är det rätt kommando "tracert aftonbladet.se" )

 

Öppnade Nortons brandvägg: samma felmeddelande.

 

Där rann mina nätverkskunskaper ut. Har ni några förslag?

 

felmeddelandet är: "webbsidan kan inte nås. kontrollera din uppkoppling...etc"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på nätverksikonen i systemfältet nere till höger och välj Reparera. Alternativt öppna kommandotolk och kör

ipconfig /release samt ipconfig /renew.

 

Om det är trådlöst som inte fungerar, ta bort nätverket i listan över automatisk anslutning, se min Nätverksguide, Trådlös router, Inställningar i dator med trådlöst nätverkskort:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej tillgång till datorn nu men har inte ipconfig hand om dynamiska ip nummer. (själv kör jag mac). Vi har statiska nummer. Kommer det att fungera ändå?

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 11:28:43 av beamsteel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej tillgång till datorn nu men har inte ipconfig hand om dynamiska ip nummer. (själv kör jag mac).

 

Jepp! Med växlarna /release eller /renew så hanterar Ipconfig enbart dynamiska ipadresser så de kan ni inte använda då ni har statiska adresser.

 

Ipconfig /all däremot visar alla ip-relaterade inställningar..

 

Den bör ni prova för att se vad som anges efter: DNS-servrar ....

Troligtvis är det tomt där, eller så står det fel!

 

Om så får ni skriva in DNS-serveradresserna i IP-inställningarna!

(samma som ni skrev in Ip-adressen i, men en annan flik)

 

Lycka till!

 

 

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om!

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 11:48:10 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom min mac burk, fungerade utan problem så tog jag helt enkelt och kopierade alla inställningar till pc:n. Det fungerade inte. Så jag tror inte att dns:erna är de felande länkarna.

 

Vad sägs om att datorn har fått ett stort virus som stoppar port 80 (http) och port 21 (epost)? Trots att datorn är installerad med Norton AV.

 

Har även stängt av brandväggarna (windows egen och norton) med samma resultat.

 

Lite lustigt att man inte kan inte kan pinga andra datorer än de som finns i sitt eget nät (lan)

 

Finns det någon inställning i switchen som sätter käppen i hjulet?

 

I huset har vi en Cisco 3500XL som agerar switch

 

/Henrik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...