Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver synpunkter på denna datorkonfiguration


GunL

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag vore tacksam för lite tankar om ny dator, som skall beställas i morgon. Jag har ingen som kan hjälpa mig just nu.

jag arbetar som Digital 2D konstnär (kortlänk till mitt galleri på Renderosity, över 1300 bilder: http://stop.to/gunsan/

 

Jag spelar inga spel,så jag behöver ingen megadator.

Har plockat ihop denna på Dell (som jag har nu (två år gammal), och som givit mig jättebra support) Jag är pensionär och har väl inte följt med i utvecklingen av nya prylar så noga.

Jag behöver en pålitlig och någorlunda snabb "arbetshäst"

Jobbar i Pshop, Painter, PaintShopPro, massor av plugins)

Se bild för konfigurationen, tack

 

GunL

 

 

[bild bifogad 2008-10-20 18:58:15 av GunL]

[inlägget ändrat 2008-10-20 18:59:01 av GunL]

[inlägget ändrat 2008-10-20 19:36:48 av GunL]

1091544_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska erkännas att jag inte har jättestor vana av Photoshop och dylika program men har åtminstone desto större koll på hur datorer bör konfigureras för diverse olika ändamål – eller, läs av det jag har skrivit förut här och döm mig... =P

 

Processor med flera kärnor var i alla fall ett bra val för ändamålet. :thumbsup: Och att du inte har snålat in på mängden arbetsminne kommer även det att klart märkbart förkorta väntetiderna vid datorn.

 

Att OS:et Vista kommer med Service Pack 1 inkluderat är klokt; det var så pass trasigt innan dess, men så är det förvisso jämt för helt nya operativsystem – jag avskydde XP till en början innan Microsoft fick det att fungera ordentligt. I övrigt är Vista helt okej och jag väljer det själv framför XP utan att tveka. Utgåvan Home Premium borde räcka gott medan Home Basic inte är att rekommendera.

 

Vet inte hur pass stora bildfiler du normalt jobbar med men kan det bli så pass att storleken på dem kan räknas i hundratals megabyte? För i sådana fall hade du faktiskt tjänat på ännu mera minne än 4GB (OBS!! Är OS:et inte 64-bitars kommer det inte att kunna nyttja större mängd än ca 3.2GB! Och det oavsett om datorn är utrustad med 4 eller 6GB...). Och dessutom skulle det inte ha skadat ifall hårddisken då hade fått bli en på 10000RPM. Diskar med så hög rotationshastighet är dock mycket dyra och är väl mer tänkta för just hastighet hellre än lagringskapacitet – som systemdiskar exempelvis. Att då istället välja en 7200-varvs med riktigt mycket cacheminne kan vara vettigare ur pris/prestandasynpunkt.

 

Grafikkortet HD3450 har jag inget att anmärka på. :thumbsup:

 

P.S. Jättefina bilder!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju helt OK hårdvarumässigt.

Kör du redan idag Vista så är det ju bara att slå till.

Kör du XP är ju frågan om du kommer att gilla Vista.

Det är ju inte ovanligt att man föredrar XP och går tillbaka till XP från Vista.

 

Ja och vilka bilder, otroliga, du är en konstnär.

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 00:51:13 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Glad att det var positivt, för jag har redan beställt. Jag jobbar inte alls i stora bildfiler, så de 2 GB jag har nu har räckt ganska bra.

Eftersom jag har en Dell förut kunde de göra en benchmark jämförelse, och min nya kommer att bli dubbelt så snabb som den gamla. som bara är två år. Allting går så for på datormarknaden.

Lite nervös för övergång till Vista, men eftersom jag alldeles nyss köpt en ny skärm 22" i stället för 19", så kan jag köra båda systemen sida vid sida tills jag lärt Vista ordentligt och vet vilka av mina program som inte är kompatibla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack också till dig för svar. har beställt och som jag sa ovan är jag lite nervös för Vista, är en XP älskare, men kan köra båda sida vid sida tills jag lärt mig. kanske kan jag också lära mig skapa nätverk, vilket jag inte gjort förut, med min laptop.

Prestationsmässigt säger benchmark testen att den nya blir dubbelt så snabb som den jag har.. Nöjd med det

Hoppas jag kan konfigurera Vista så den blir mer XP-lik. är man äldre som jag är, blir det svårt med alltför stora förändringar LOL.

Jag bara hatar de stora ikonerna i Vista!!

 

Tack för komplimang om bilderna!

Kolla min blogg, där finns länkar till mina olika gallerier

http://gunsanart.blogspot.com

GunL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan återkomma med det. Vill först köra båda systemen jämsides tills jag lärt Vista.

Min gamla är helt OK. För mindre än ett halvår sedan kom en snäll Dell-man och bytte strömaggregat, moderkort+två av minnena, alldeles gratis, trots att jag då inte hade hemservice. Därför blir jag också trogen Dell.

Har bara positivt att säga om bemötabde från dem.

 

Kan man auktionera ut här på IDG???

 

Tack för svar

Gun L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...