Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har testat allt (tror jag) NO SIGNAL


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ser att det finns mängder av personer med nästan likadana fel, men jag ser knappt inga svar som bidragit till att de fått igång sina datorer. Ganska lustigt.

 

Jag har en gammal dator P4 (2,4GHz) som vägrar starta.

Fläktarna i nätdelen samt fläktar kopplade till moderkortet börjar snurra.

Inga signaler alls från BIOS-kontrollen vid uppstart.

Skärmen känner inte av att datorn överhuvudtaget startar, det står NO SIGNAL hela tiden. Har då testat även med att ha allt ovesäntligt urkopplat.

 

Jag tycker att jag har bytt allt nu och ändå ingen skillnad.

 

Jag har testat med två olika CRT-skärmar och VGA-uttaget på fyra olika AGP-grafikkort samt ett gammalt PCI-kort.

 

Jag har testat med att bara ha ett av mina två PC2700-RAM-minnen i och dessutom bytt plats på dem. Har även testat med andra PC3200-minnen, vilket det sen visade sig att moderkortet/moderkorten inte stödde enligt specifikationen.

 

Jag har bytt till andra batterier på moderkortet, visserligen begagnade men de borde väl fungera. Har tagit dem från andra moderkort som nyligen har varit i bruk.

 

Har testat med två olika nätdelar 300W och 350W oanvända. Båda kontakterna till moderkortet är inkopplade!

 

Har bytt moderkortet från ett Gigabyte GA-8PE667 (ATX)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1406

till ett Gigabyte GA-8GEM667 (mATX)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1594

och då även setrt till att byta distanserna så att det inte uppstår någon kortis. Felet kvarstod ekakt likadant. Detta var ett kort jag fick tag i av en kompis som hade det liggande. Fick även något mer kort, men symptomen är exakt likadan så jag antar att felet inte är i moderkortet.

 

Jag tycker att nu är det bara processorn kvar som följt med hela tiden, så det borde helt klart vara den.

 

Jag åker och lånar en P4 (1,7GHz) processor som sitter i en fungerande dator. Sätter i den och datorn beter sig ändå precis som den nu hela tiden gjort. Död, förutom att fläktar snurrar. Det verkar som den kollar upp HD, CDROM och sånt i uppstart innan den slutar att arbeta med dessa enheter. HD-LED på framsidan av datorn tyder på detta.

 

Nu har jag testat utan grafikkort och minnen i datorn och den signalerar fortfarande ingenting. Jag vet att det borde alltid komma någon signal oavsett om det är fel eller ej.

 

 

Har någon tips som kan göra att jag kan lösa detta mysterium!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piper datorn något vid uppstart? Något ljud alls?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

räcker med att minne är av fel typ eller inte sitter ordentligt i sockeln för att man ska få precis det du beskriver, ingen signal till skärm och fläktarna går för högtryck

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men samtidigt borde datorn tjuta en del när den upptäcker att inget (fungerande) minne finns. Att datorn är helt tyst, om PC-högtalaren är korrekt inkopplad, brukar indikera general failure. Dvs att CPUn är skadad eller matningen/kontakten med den är bruten.

 

Några dåliga kondensatorer på moderkortet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beg to disagree... skulle lägga in mer ram, korrekt specat enl. all förhandsinfo, i en dator igår. Blev precis dom symptom som beskrivits och inte ett ljud från Bios. Bort med dom igen så fick vi det glada startpipet och datorn fungerade som vanligt igen. Känn försiktigt att minnena sitter stadigt i sina fästen

 

[inlägget ändrat 2008-10-20 20:03:04 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-10-20 20:04:03 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat två olika dataskärmar (20" och 17") som jag vet fungerar och den ena har kabeln inlödd i skärmen.

 

Jag har just nu 2st PC2700 512MB i datorn och de är ordentligt intryckta. Det borde räcka med 1GB för en vanlig Windows XP Home. Har testat dem en i taget också. Dessa datorminne var de som följde med datorn från början. Har även testat med PC3200-minnen, vilket inte blev någon skillnad. Eligt moderkortet stöds enbart upp till PC2700, kan det skada något om man sätter i PC3200 i datorn. Tycker att minnerna borde fungera men endast kunna nyttjas i hastigheten som PC2700 körs i. Bakåtkompalitet kallar jag det.

 

Inga synligt dåliga elyktrolytkondningar på moderkortet. De ser helt normala ut. Har även kollat det förrut.

 

Fläktarna snurrar helt normalt. (ej högtryck)

 

När det gäller kontakterna till fronten där även det finns en kabel som heter "speaker" finns kopplad verkar helt rätt inkopplade eftersom power-LED och HD-LED och Powerswitch fungerar. det finns några stift där det står MSG där det inte sitter någon kabel! Någon som vet vad MSG betyder?

 

 

Tack för att ni alla försöker hjälpa mig rädda denna dator!

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iochmed att datorn inte ens startar upp med sitt POST-test så spelar skärmarna ingen roll. Datorn ska starta upp och pipa till om allt är ok eller tjuta om något funnes galet.

 

men när den inte låter alls är det svårare. Tipset då kan vara att plocka ur en kritisk del, ex.v. minnet, och se hur datorn reagerar då. Eller montera bort grafikkortet. Detta är två komponenter som söks av i POST-testet. Minnet ganska tidigt vill jag minnas och grafikkortet något senare.

 

En dator utan minne/grafikkort ska pipa/varna. Om inte är något annat helt galet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det kan ha med ditt problem att göra men manualen inleder med varningar för agp-kort och vad som gäller för dom... spec agp 2x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

 

Min dator är helt tyst när jag plockar bort allt utom processorn och processorfläkten. Fläkten snurrar på som vanligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, då vet jag inte. Enda jag kan tänka mig, med de risker det innebär, är att testa alla delar i en annan liknande dator. Dvs processorn främst men även övrigt. Fungerar det där ligger felet i nätagget eller moderkortet. Iochmed att fläktar börjar snurra känns det mer som om felet är på moderkortet.

 

Testa att nolla BIOS. Kanske? ta ur batteriet, om du inte hittar annat sätt, och låt den vara utan batteri en stund. Då ska det nollas.

 

annars kanske läge att titta efter en ny dator? Trots allt har den några år på nacken.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på länkarna till moderkorten jag testat, så står på båda dessa under "Expansion slots":

AGP 4x, supports 1.5V display cards only.

samt om PCI (PCI 2.2 compliant)

 

Gigabyte GA-8PE667 (ATX)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.asp'>http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.asp

x?ProductID=1406

 

Gigabyte GA-8GEM667 (mATX)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.asp

x?ProductID=1594

 

 

De grafikkort jag testat har jag ingen aning om de är på 1.5V eller 3.3V. Går det att se på något sätt? Alla mina AGP-grafikkort ser likadana ut och jag vet att förut då datorn fungerade så har några av dessa suttit i datorn i olika perioder när jag testat för att få datorn att gå bättre. Då var dock problemet att ibland startade datorn inte och powerLED bara blinkade till lite snabbt. Då kunde det krävas att man plockade ut VGA-kabeln och starta datorn och när den startat kunde man sätta i den igen.

Nuförtiden är problemet helt annorlunda.

 

några AGP grafikkort jag har:

ASUS AGP-V7700/32M

NVIDIA NV11 32MB (från Compaq-dator) med gforce 2MX

LEADTEK WinFast A250 64MB

HERCULES 3D PROPHET 9200 128MB (A1218-T REV:45)

 

PCI grafikkort jag har:

Supergammalt kort från 100MHz Pentium med S3 Trio64V+

 

Jag har tittat på korten och det står inget om Volt.

Men eftersom datorn stöder 1.5V, men inte 3.3V så borde väl inget förstöras, bara att den inte orkar dra igång grafikkortet. Hade det varit tvärtom så borde kretsarna på grafikkortet ligga risigt till om det fått den dubbla spänningen.

 

Men som sagt så har åtminståne några av dessa startat upp datorn tidigare.

 

Jag har ett SOLTEK moderkort med samma processorsockel som jag kan testa att byta till. Men det kortet har två kondningar som läckt upptill så därför har jag inte testat detta kort ännu.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...