Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE?


Shape_sthlm

Rekommendera Poster

Jag hade en flatkabel som va ledig i min dator, trodde jag kunde koppla i en gammal IDE-disk som jag hade, men det gick ju inte. kabeln hade inte lika många stift, dvs passade inte alls.

 

min fråga är alltså vad det är för kabel? eller finns det olika sorters IDE-kablar och det går att lösa det med nån adapter?

 

om jag då inte kan använda den till min hårddisk, vad för någon annan kul pryl kan jag ansluta där?

 

kanske svårt att svara när förklaringen av hur kabeln ser ut är ganska otydlig, men ni kan ju spekulera lite...

 

tacksam för råd!

 

/M

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diskett... :-(

osexigt!

Men rätt behändigt om man använder sådana :thumbsup:

 

Ännu är inte disketten utdöd nämligen :)

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för senaste generationens hemanvändare ligger den nog väldigt nära dödsbädden tror jag...

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för senaste generationens hemanvändare ligger den nog väldigt nära dödsbädden tror jag...

Säger inte emot dig, idag är det ju bara USB som gäller, inget ont i det heller, svårt att stoppa utvecklingen :).

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp dig du en ide-kabel på närmaste butik och koppla in din gamla disk, själv har jag 6 ide-diskar i drift och tänker behålla dom tills dom ger upp andan :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu är inte disketten utdöd nämligen Skoj

 

I helgen fick jag äntligen tid och plats att plocka upp min morfars gamla C128. Ryktet säger att han använde den för att skriva ner släkthistoria när han använde den i slutet av 80-talet. Sedan dess har han avslutat sitt jordliv och datorn varit nerpackad i en kartong och förvarad hos släktingar som knappt vet vad en dator är.

 

Jag packar upp den, kör igång, laddar in ordbehandlingsprogrammet och kan dessutom läsa in textfilerna från dessa nästan 20 år gamla 5 1/4" disketter!

 

Var det inte dessa som var så känsliga?

 

Det var väl 15 år sedan jag gjorde något liknande men det tog bara ett par sekunder att komma ihåg hur man listar bibliotek, laddar program m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan 20 år gamla 5 1/4" disketter!

 

Det låter väldigt bra. Någonstans har man säkert en massa disketter liggande, kul om nån hittar dom när man själv lämnar in om hundra år :)

Vet att jag har Office på 22 disketter nånstans...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu luktar det nostalgi :)

 

Har själv två olika gamla maskiner i källaren, en Texas XXXX, och en Spectravideo 128

bägge matades med gamla kassetband.

I kassetmaskinen fick man vara noga med att ställa in läshuvudet med en liten skruvmejsel, annars kunde den inte läsa ordentligt.

 

Skrev mycket småprogram, olika tipsprogram, små spel och så, himla kul var det.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...