Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS- och FS-funderingar inför ominstallation av diskbackup i TB-klassen


Staffan i Uppsala

Rekommendera Poster

Staffan i Uppsala

Min filserver för diskbaserad backup med bacula (http://www.bacula.org) behöver ominstalleras, och inför detta skulle jag bli glad om jag kan få lite input från andra med erfarenhet av liknande konfigurationer.

 

Den nuvarande servern är byggd på Debian 4.0, genomgående med ext3 som filsystem. Hårdvaran är en självbyggd dubbel-CPU Opteron 280 (alltså totalt fyra kärnor) med 8 GB RAM och totalt cirka 4,2 TB lokal disk (3 st 3ware-arrayer totalt 24 diskar) och cirka 3,2 TB anslutet över iscsi. Servern dubblerar även som värd för VmWare Server, men i och med ominstallationen kommer jag att separera funktionerna och lägga backupservern som en virtuell server. Backupfilerna ("banden") är typiskt 60 GB styck.

 

Nu har jag två funderingar; dels vilket OS ska jag välja, dels vilket filsystem.

 

För att börja med OSet, ska jag stanna kvar på Debian, eller ska jag byta till CentOS, eller ska jag ge mig in på "ny mark" och köra någon variant av OpenSolaris? Det är kanske inte kritiskt med en lång supporttid på OSet, eftersom det inte kommer att vara externt åtkomligt, men det skulle iaf kännas tryggt. Både Debian och CentOS känns som stabila enterprisesytem, kanske med någon liten fördel för CentOS. Solaris har jag hört sägas ska vara bättre än linux när det kommer till riktigt stora filer och filsystem, men jag har inte laborerat själv i någon större utsträckning i solaris, så i så fall kommer implementationen troligen att ta lite längre tid.

Vad kör ni därute, och hur resonerade ni när ni valde OS?

 

Sedan den spännande frågan om filsystem. När jag designade detta system för runt 4 år sedan, benchmarkade jag ext3, jfs, xfs och reiserfs, och kom fram till att bästa val just då var ext3. Men sedan dess har diskytan ökat 5 gånger (då hade jag ~1,4 TB) och måste kunna växa ytterligare, och jag misstänker att även filsystemen utvecklats en del, framför allt så har ZFS tillkommit som verkar spännande på många sätt. :)

Vilket/vilka filsystem använder ni, och varför?

 

All input är välkommen, för att hjälpa mig fatta ett klokt beslut inför nästkommande fyra år (som även innefattar ett hårdvarubyte, troligen under 2009 - systemet behöver dock byggas om nu).

 

Hälsningar

 

Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...