Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör proffsen?


sirslobban84

Rekommendera Poster

Hej!

Vilket program är populärast bland dagliga användare när dom bygger hemsidor? Är det dreamweaver?

 

Mvh Jonathan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program är populärast bland dagliga användare när dom bygger hemsidor? Är det dreamweaver?

Det beror på vad du menar med dagliga användare. Hobbyanvändare använder säkert till stor del program som Dreamweaver och liknande, alternativt vanliga texteditorer.

Bland branschfolk lär du dock inte hitta sådana verktyg i speciellt stor utsträckning, utan där dominerar verktyg såsom Visual Studio.Net, Sharepoint, EPiServer mm. Exakt vad beror på plattform och typ av utveckling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt företag så använder vi egetutvecklat content managementsystem. Så dom som arbetar med innehåll på sidorna arbetar med det systemet.

 

Jag som utvecklare som underhåller själva systemet arbetar med Visual Studio. Och ibland så blandar jag in ett program som heter Aptana. Främst då Aptana är bättre på javascriptutveckling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har fokus på design så är Dreamweaver stort, men har man fokus på programmering så är det Visual Studio eller liknande som gäller, beroende på vilken plattform man jobbar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos oss bygger i princip alla anställda websidor genom att t ex konvertera worddokument, skriva in mindre textsnuttar i formulär och dylikt.

 

Bakom kulisserna finns förstås andra som skapar mallar "vi" sedan använder.

 

Bakom dessa kulisser finns det ett CMS som är inköpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos oss bygger i princip alla anställda websidor genom att t ex konvertera worddokument,

Jo, fast dessa användare får man väl då räkna in i samma skara som hobbypublicerare (även om det sker i yrket), snarare än proffsutvecklare/designers. Resten sköter CMS-verktyget och det ramverk och den design som är skapat i dessa mallar är knappast tillverkade i Word =)

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 00:26:22 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant frågeställning.

 

Proffs (inom webområdet) tillhör väl inte kategorin "dagliga användare ... bygger websidor"? Dessa proffs publicerar nog väldigt få websidor, d v s sidor man faktiskt kan titta på - dessa produceras av helt andra "proffs", de som är proffs på helt andra saker.

 

Det var väl så jag menade.

 

Jo, fast dessa användare får man väl då räkna in i samma skara som hobbypublicerare, snarare än proffsutvecklare/designers. Resten sköter CMS-verktyget.

 

Pja, de är ju proffs (inom sina områden) som publicerar. Proffsutvecklarna publicerar inte så mycket, egentligen.

 

Hobbypublicerare tycker jag snarare är de som lägger ut semesterbilder, bloggar om hundens uppväxt och liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, de är ju proffs (inom sina områden) som publicerar.

Jo, om frågan gäller proffs i betydelse yrkesutövare (oavsett var deras expertis ligger) så håller jag med. Men eftersom ordvalet var "bygger hemsidor" så räknade iallafall inte jag in rollen "publicerare" inom CMS-system.

 

Publicering i CMS-system kräver ju sällan mycket mer förkunskaper än att man kan fylla i ett webbformulär för att publicera artiklar och annat innehåll (åtminstone om det är ett CMS värt namnet och sidtyperna är välutvecklade)

 

sirslobban84 får expandera sin frågeställning helt enkelt.

 

Hobbypublicerare tycker jag snarare är de som lägger ut semesterbilder, bloggar om hundens uppväxt och liknande.

Jag menade bara samma skara som dessa, i form av de tekniska kunskaper som faktiskt är involverade i publiceringsprocessen.

[inlägget ändrat 2008-10-21 00:41:40 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publicering i CMS-system kräver ju sällan mycket mer förkunskaper än att man kan fylla i ett webbformulär för att publicera artiklar och annat innehåll (åtminstone om det är ett CMS värt namnet och sidtyperna är välutvecklade)

 

Jo så är det hos oss.

 

Konverteringen från Officedokument är faktiskt helt ok. De resulterande websidorna fungerar mycket bra i IE, FF, Opera och Chrome. Så mycket mer kan man väl inte begära.

 

När man sedan hämtar upp dokumentet igen för att redigera det är det bitvis omformaterat så man får en rätt bra uppfattning om hur det kommer att se ut när man sedan publicerar det.

 

Det sätt vårt system sväljer Officedokument är förstås av största vikt eftersom dessa dokument har blivit "corporate standard" numera....

 

Men vad är det för system vi har? Jag vet faktiskt inte, på vissa ställen dyker namnet "Quickplace upp"?

 

sirslobban84 får expandera sin frågeställning helt enkelt.

 

Japp!

[inlägget ändrat 2008-10-21 00:50:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för system vi har? Jag vet faktiskt inte, på vissa ställen dyker namnet "Quickplace upp"?

Låter som IBMs Lotus och det är ju ett väldigt kompetent paket

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 00:55:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar jag reda på om det är så?

Många av de större CMS-systemen skapar ju egna META-taggar (där namnet på systemet ofta går att hitta) i den resulterande html-koden, så du kan ju ta en titt i HEAD.ern i källkoden för valfri sida.

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 01:11:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, ska kolla det.

 

Jag har sett många automatiska konverteringar av Officedokument, det här är nog den enda som verkar fungera. Jag vet inte att det finns några speciella krav på hur man ska skriva sina dokument.

 

Jag skulle ju kunna testa lite med mer obskyra formateringar :)

 

Tanke: De riktiga proffsen kanske är det som får mallutvecklarna och innehållsbidragarna att göra ett bra jobb tillsammans? Men då är vi på en mer abstrakt nivå.

[inlägget ändrat 2008-10-21 01:19:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet "SameTime" förekommer rätt ofta i början.

 

Bra och bra, hmmm...

 

<html>
<head>
...
</head>
<body>
...
<html>
<head>
...
</head>
<body>
...
</body>
</html>

 

Nåja, det är tur att webläsare är förlåtande ibland :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag är helt novis inom ämnet men gör jag en grej så kör jag fullt ut. Tanken var väl att få fram förslag där man kan göra det mesta i designväg när man bygger hemsidor. Någon som nu har förslag på program? Har hela adobe serien..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag är helt novis inom ämnet

 

Någon som nu har förslag på program? Har hela adobe serien..

 

Jag kan inte låta bli att undra varför man köper program för tjugotusen om man inte vet vad man ska dom till...

 

Men om du bara ska hålla dig till Adobe, så är det i Dreamweaver du gör hemsidor. Sen kan du göra bilder i Fireworks och multimedia mm i Flash.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför man köper program för tjugotusen
Ibland kostar programmen bara det skivan kostar som man bränner dem på... ;)

(hur det är i detta fallet har jag Ingen aning om och bryr mig inte i heller)

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 21:06:29 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se vart jag i tidigare inlägg sagt att jag inte vet vad jag använder adobe serien till. Frågan var mer om serien lämpar sig för att bygga hemsidor..

 

Mig veterligen är inte hela serien uppbyggd på webbdesign. Eller? Har använt indesign för tidningslayout och illustrator för trycksaker.. Men jag vet inte, kanske är helt ute och cyklar :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-22 10:08:16 av sirslobban84]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar Adobe Master Collection så täcker den in netydligt mer än webdesign. Många av delprogrammen går dock naturligtvis att använda för webdesign. Photoshop är t ex alldeles utmärkt för att göra bilder i, Flash för animationer o s v.

 

Men dessa program ger dig bara en del verktyg.

 

Om du ska bygga en webplats med ett CMS komemr antagligen en gammal hederlig texteditor att bli ditt primära verktyg förutom CMS:et självt.

 

Men det beror som sagt på vad du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...