Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra disk till Raid5


Taz

Rekommendera Poster

Halloj,

 

Vi har fått ont om diskutrymme och vill öka. Dagens konf är 3st 75gb-diskar i Raid5. Vi har köpt en 300gb-disk och skulle vilja trycka in den utan att ta med den i Raiden... går det bra? Hur gör man? Jag kan inte se disken i OS. Jag kan se en ny volym om jag går in i ett av biosvalen, men enda alternativ som finns är "Rebuild", jag fruktar att om man väljder rebuild så bygger man om hela raideriet.

 

Dell PE2850, WinSer2K3

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för att dubbelkolla... i Diskhanteraren ser du disk 0, 1 och 2 som tilhör raiden gissar jag. Syns ingen oallokerad disk?

 

Jaja, gissar att du kan detta så du vet att ny disk måste partitioneras och formateras :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning på nätet ger att först och främst måste din RAID-kontroller kunna hantera utvidgning av arrayen. Många kan det, inte alla.

 

Sedan behöver du troligen programvara för just denna kontroller som kan konfigurera den, aktivera en utvidgning. Eller gå vi RAID-bios. Du får läsa på om din kontroll, om vad den kan göra. Eller ge oss den så kanske någon här kan söka.

 

Inte minst bör du verkligen ha en backup på alla data i arrayen eftersom detta inte är en 100% säker operation.

 

Samt - Raid5 - mår inte denna bäst av x antal lika stora diskar i arrayen? Jo, av de 300 GB du tänker lägga till kommer bara 75 GB kunna nyttjas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt på nätet men inte riktigt blivit klok på svaren, det var därför jag ställde en fråga här. Många svar om utvidgning av arrayen har jag också hittat....

 

men...

 

Jag har inte för avsikt att peta in disken i RaidArrayen, just pga av det som Monshi skriver, det blir inte den ökning av disk som vi är ute efter.

 

 

Jag har varit inne i alla biosar som det är möjligt att gå in i, jag hittade den nya volymen, men enda valet jag hade var "Rebuild". Inga formateringsmöjligheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rebuild kan mycket väl göra det du önskar...

 

men jag vet inte säkert. Rekommendation:

Gör en backup av nuvarande data och testa om du har tid.

 

Eller kanske bättre, gör backup och köp in några till stora diskar och skapa en helt ny array. Hårddiskar är inte så dyra idag.

 

Men ska sägas att jag är ingen expert på raid, långt därifrån.

 

Ed: Du vill inte lägga in den i arrayen? Mmh. har du bara en RAID-kontroll i datorn, inga lediga disk-portar (SATA?) på moderkortet som ej ingår i RAID-kontrollens portar? Anslut till en av dessa då.

Om inte, anslut till RAID och, jag antar, skapa en ny array med bara denna disk i eller på något sätt gör den genomsynligt för operativet. RAID gömmer ju diskarna via sin kontroller normalt sett så att operativsystemet enbart ser dem som en disk.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-10-20 10:23:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker Rebuild låter precis som det, skapa om befintlig raid... inte Extend el. liknande. Syns den verkligen inte som oallokerad i Diskhanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken syns inte som oallokerad i diskhanteraren.

 

Jag misstänker att jag får göra en säkerhetsbackup på rubbet och sen testa att lägga till en enkel Raid0 för den nya disken, då borde disken bli synlig.

 

Jag får kila ner i serverrummet och testa.

 

Tack för alla svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

OK, du har tryckt in disken på RAID-kontrollern antar jag, eftersom du inte ser den i OSet. I så fall misstänker jag att du behöver skapa en "Single Disk unit" i RAID-kontrollern, med den nya disken som enda medlem. Innan du gjort det, exporteras den inte till BIOS och syns således inte.

 

 

Edit: Detta är normalt en helt säker operation, då du bygger en ny (endisks-) array som inte påverkar den befintliga.

[inlägget ändrat 2008-10-20 14:00:48 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så jag vill göra... lite osäker på vilken meny jag ska in i, men det löser sig nog när jag kommer ner till servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Du ska in i RAID-BIOSet, alternativt om du har en mjukvara som du kan gå in i under drift så gör du det lämpligen där - då behöver du inte ens gå in i BIOS. Nu har jag egentligen inte erfarenhet av så mycket mer än 3ware, men i det fallet installeras en demon på servern som går att nå över nätverket på en egen port, sedan kan man sköta all administration därifrån, utan att behöva starta om servern. :)

 

Edit: Förutsätt förstås att serveroset kan detektera nya diskar dynamiskt, beror ju på vad som snurrar på din burk. :)

[inlägget ändrat 2008-10-20 15:25:29 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne i raidbioset och jag hittar den aktuella disken. Men hur jag än vrider och vänder mig så verkar den vilja skjuta in disken i den befintliga Raid5:an, jag lyckas inte få till en ny array där jag kan Raidnolla disken. Jag är förvirrad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det för raid-controller och vilket bios kör den? Nvm... hittade

 

[inlägget ändrat 2008-10-20 17:57:44 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade i specen för servern och där står "PERC 4DI EMBEDDED RAID OPTION SINGLE CH". Betyder det att man bara kan ha en array?

 

Versionen på Raidbiosen är H430

Revision A05

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Nej, det betyder att RAID-kontrollern har en SCSI-kanal. Du kanske kan fråga Dell hur man gör för att exportera en single drive till OSet, om man nu kan det. Annars kanske det är enklare att skaffa en extra SCSI-kontroller (utan RAID) och koppla in disken på det? De kostar ju inga astronomiska summor, och med arbetstiden i beaktande kanske det ändå blir billigare totalt sett?

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... jag lyckades.

 

Men är det inte löjligt? Jag har varit nere tre ggr och förmodligen varit för feg... inte vågat klicka en gång för mycket. Men nu jag tog med mig en kollega ner, han gjorde ingenting, stod och kikade över axeln ibland men kikade mest på alla fräna maskiner. Men av någon besynnerlig anledning så såg jag ljuset, det var ju busenkelt. Det gick jättefort och nu har jag trehundra nya, friska gigabuttar att leka med.

 

Tack alla för all input.

 

//Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och lösning var? Ja, vad gjorde du?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...