Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika verisoner av IE?


dollargrin

Rekommendera Poster

Om du bara har olika inloggningar, så kan man inte ha två olika versioner av IExplorer, inte vad jag vet i alla fall, har i och för sig aldrig prövat detta, så jag är inte helt säker?

Har nämligen för mig att installerar man en ny version av IE, så kör den över den gamla, men eftersom jag själv inte använder IE mer än absolut nödvändigt, så kanske Microsoft har ändrat på detta i IE7 utan att jag snappat detta?

Om det går, så ska man få upp möjligheten att välja en annan mapp för installationen.

 

Någon annan här som vet mera om detta?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte heller att det går och man kan inte välja någon mapp för installationen. Man kan ju komma runt det genom att köra IE6 i någon form av virtuell miljö, så brukar väl webbutvecklare som behöver testa sina sidor i många webbläsare göra.

http://blogs.msdn.com/ie/archive/2006/11/30/ie6-and-ie7-running-on-a-single-machine.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju komma runt det genom att köra IE6 i någon form av virtuell miljö, så brukar väl webbutvecklare som behöver testa sina sidor i många webbläsare göra.

Stämmer, men då måste man utgå ifrån att köra ytterliggare operativ också virtuellt, eftersom det normalt behövs ett operativ för varje IE.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet för er att gå runt detta, är om ni vill testa, installera en annan webbläsare t.ex Firefox eller Opera, kan ni trivas med en av dessa, så är nog ert problem löst.

Sedan tror jag också att framöver, så får nog frugan fundera på att gå över till IE7 i alla fall, för den kommer sakta att bli utfasad precis som sina föregångare har blivit, framförallt av säkerhetsmässiga skäl.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, okej, jag ska prata allvar med frugan ;-).

Av övriga webbläsare - vilken rekommenderar ni? Jag/vi använder internet till att surfa, ej spel.

 

Tack för svaren!

 

/Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns anhängare av både Firefox och Opera i forumet, så det är väldigt mycket en smaksak. Om du gillar att fixa till webbläsaren med utseende och funktioner så är nog Firefox bäst för till den finns det mängder med tillägg och teman att installera.

 

Tillägg: Om det blir aktuellt med en Vista-dator så medföljer IE7 i Vista och det går inte att backa tillbaka till IE6.

 

[inlägget ändrat 2008-10-20 08:46:02 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia säger, så är både FF "Firefox" och Opera populära bl.a här på forumet, tittar man globalt så är fortfarande FF den webbläsare som ökar mest.

 

Men som sagt, det är en smaksak vad man tycker.

En skillnad mot t.ex IE är också att man kan ha flera olika versioner av både FF och Opera samtidigt i datorn, om man vill t.ex vill testa nästkommande version samtidigt, eller om ni testar kanske både FF och Opera, och fastnar för varsin, och vill fortsätta så, så är det inga problem.

Jag har för tillfället både IE6, FF och Opera i datorn, och kan ha igång alla tre samtidigt om jag så vill, smidigt om så önskas.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

jag har nu installerat Firefox, så får vi se vad jag tycker. Spontant verkar den bra och känslan är också att den är snabbare än IE6 i alla fall.

Till viss del gillar jag att fixa själv, men inga komplicerade prylar. Det blir så lätt fel, haha.

 

Tack, hör ni, för tipsen! (Oj! Nu blev jag varse att det är ett rättstavningsprogram inkluderat i Firefox också, även om det inte verkar vara helt perfekt...)

 

/Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har olika inloggningar, så kan man inte ha två olika versioner av IExplorer, inte vad jag vet i alla fall, har i och för sig aldrig prövat detta, så jag är inte helt säker?

Det går faktiskt att använda IE6 tillsammans med senare versioner, men enbart med en sk. stand-alone-version som inte är officiell. Den är inte perfekt (med det var ju iofs inte fullversionen av IE6 heller ;) men fungerar dugligt. Jag använder denna stand-alone för browser-tester av webbplatser och har inga klagomål, den simulerar riktiga IE6 helt okej.

 

Nu hittar jag inte just den jag använder, men en snabb googling ledde mig till denna sida, så den kan du ju testa

http://browsers.evolt.org/download.php?/ie/32bit/6.0/ie60.exe

Jag vill inte svära på att detta verkligen är en stand-alone, eller enbart en installation för riktiga IE6.

[inlägget ändrat 2008-10-20 20:55:15 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, visste jag inte Anjuna, men jag använder inte IE som sagt normalt.

Fick lära mig något nytt nu, poäng förstås :)

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu hittade jag faktiskt den jag använder. Den kräver ingen installation utan du startar IE6 med exe-filen som medföljer (du behöver WinZip, WinRAR eller annat packningsprogram för att packa upp detta paket)

 

http://browsers.evolt.org/download.php?/ie/32bit/standalone/ie6eolas_nt.zip

 

EDIT: Tack för poängen //gästen

[inlägget ändrat 2008-10-20 20:59:07 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Oj! Nu blev jag varse att det är ett rättstavningsprogram inkluderat i Firefox också, även om det inte verkar vara helt perfekt...)

Denna rättstavningsmodul behöver lära sig, och fyllas på.

Lycka till, hoppas du/ni gillar det :)

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...