Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort eller 1gb större RAM???


Isak E

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett nytt grafikkort (GeForce 6200) och jag vet inte om det kommer att hacka jätte mycket när jag spelar, tänkte börja spela Call of Duty 4. Jag har hört att det går att spela det på låga inställningar med mitt grafikkort.

 

Min dator har 1gb RAM, 3.00ghz och ett GeForce 6200.

 

Jag vet att mitt grafikkort har inte så hög minneshastighet. Jag hade ett Radeon 9800 pro innan och den hade riktigt bra minneshastighet men det pajjade förstås.

 

Så om jag köper ett nytt grafikkort, t.ex. Radeon HD2600 pro, så är det nog garanterat att det går att spela Call of Duty 4. Men jag vill förstås inte köpa ett nytt nu när jag köpt ett GeForce 6200.

Så om jag sätter in 1gb RAM till så jag får sammanlagt 2gb RAM, kan jag då höja inställningarna så det inte laggar/hackar?

 

Vilket är bäst om vi tänker ekonomiskt: Nytt grafikkort eller 1gb mer RAM? Försvinner då lagget/hacket om jag har 2gb RAM istället?

 

Tycker någon som också har ett GeForce 6200 och spelar Call of Duty 4 att det fungerar utmärkt på låga inställningar?

 

Tacksam för ett svar!

 

/Isak

 

P.S Jag har hört att om ens grafikkort inte har tillräckligt med minneshastighet så tar grafikkortet hastighet från ens RAM och därmed hackar det och bilr långsamt, är det sant?

[inlägget ändrat 2008-10-19 13:18:49 av Isak E]

 

Tråd flyttad av moderator till Datorbygge/konfigurering.

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 10:08:42 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt så fungerade allt bra till 9800 kortet gick sönder.

Nu har du ett 6200 och det funkar inte bra.

 

Slutsatsen jag drar är att du måste ha ett bättre grafikkort.

Du har ju samma mängd minne som när det funkade bra med 9800.

 

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20081009/

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=1066&model2=1061&chart=277

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag undrar fortfarande om det finns en möjlighet att det blir bättre om jag bara uppgraderar mitt internminne till 2gb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Jag uppfattade inte vilket kort ditt moderkort stödjer. Har du pci x16 port på ditt moderkort? eller vanlig pci.

 

Det är nog bäst att uppgradera bägge två. För Call of Duty 4 kräver Geforce 6600 eller högre och du har 6200, så det är redan kört.

 

Här har du länkar tilll prisvärda grafikkort.

 

Pci x16...Geforce http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337821 -DX10 stöd

Pci x16 (2.0)...Radeon http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380852 -DX10 stöd

 

Detta är prisvärda kort som har dx10 stöd. Det i innebär att du kan spela mer krävande spel. Med bättre grafik. Du bör uppgradera minnet till 2 gb. Du sade att du hade 3.0 ghz cpu. Jag antar att det är Pentium 4 cpu?

 

För att kunna köra spel med bra grafik utan lagg bör du ha en Intel core 2 duo processor. Men då är inprincip hela datorn utbytt så det bästa vore att inverstera 6000kr i en ny.

 

Hoppas det går bra.

 

/Henrik.

 

:)

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 23:17:31 av LE915]

[inlägget ändrat 2008-10-24 23:20:05 av LE915]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Henrik!

 

Nu är det så här att jag har installerat Call of Duty 4 pga att jag kollade på Youtube på folk som spelade CoD4 med GF 6200, och vet du vad, det såg faktiskt helt okej ut. Så jag spelar nu CoD4 på 800x600 och allt det andra standard, jag kör bara online på svenska servrar med minns 10 personer och med dem grafikinställningar som jag har laggar det inget! Kanske då och då lite pga pingen men det går bra! Så jag har denna datorn tills det kanske kommer ett nytt spel med högre krav, och då blir det som du säger att man köper en ny dator. Datornerna har blivit så billiga! Jag har investerat tillräckligt nu i denna datorn. Så länge är den bra!

 

Tack!

 

[inlägget ändrat 2008-10-25 17:25:44 av Isak E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, i så fall tycker jag du ska prova uppgradera 1 gb ram. Det kan fungera. Men det är i alla fall billigare med 100-200 kr (beroende på vad du har för ram) för en gb ram än 600-1000 för ett grafikkort. Du har bara 200 spänna att förlora, men du kan även få bättre resultat. Värt att prova.

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...