Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet funkar inte med router


LisaK

Rekommendera Poster

Hej,

Jag får internet att funka om jag kopplar datorn direkt till vägguttaget (Blixtvik fiber). Ingen inloggning m.m. behövs.

Nu vill jag koppla in min trådlösa router som tidigare funkat bra men kommer inte åt internet alls. Jag har testat en miljon gånger att starta om allt i "rätt sekvens" och vare sig trådlöst eller via sladd till routern funkar. Jag har avaktiverat Norton.

 

Jag kan logga in på routern (192.168.0.1) och har testat att nollställa den med fabriksinställningar men det hjälper inte. När man trycker på "test" så kommer den inte åt internet.

 

Alla dioder lyser som de ska på routern så där ser det ut som den kommer åt internet. Det är en Netgear WGT624v3.

 

Några idéer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tänkas att det är så att utrustningen i andra änden av "fiber"-anslutningen inte tycker om ansluten utrustning ändras hur som helst och i så fall kan det vara bra om inget alls är anslutet ett tag (dock vet jag inte vad Blixtvik kan tänkas ha för tidsgräns).

 

Alternativt att du i datorn innan du tar bort den från vägguttaget tar fram Kommandotolken och skriver:

ipconfig /release

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du loggar in på routern via kabel (har den inte 192.168.1.1?) och kollar i menyn Basic Settings att konfigurationen är som Blixtvik vill ha den (som exempel kräver min ISP ingen inloggning, vill ha Get dynamically resp Get automatically på IP och DNS)

I menyn Router Status ser du om routern har fått IP- resp. DNS-adress från din ISP

I menyn Attached Devices ser du om din dator är ansluten och med vilken IP

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 16:32:11 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...