Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortet borde inte vara sönder, bootar inte korrekt?


Snigeln92

Rekommendera Poster

Tjeena jag har fått sjukt konstigt probelm med mitt moderkort och innan jag reklamerar det vill jag kolla här.

 

Det hela började när jag kopplade in en hårddisk en ganska vanlig IDE hårdisk till mitt moderkort, det var nämligen så att den dator som den vanligtvis satt i (hårddisken) hade börjat ge sig och vi behövde informationen på disken fort, jag hann däremot aldrig tänka på att det kanske inte skulle fungera.

 

Mitt moderkort är av typen ASUS A8R-MVP, jag har en SATA2 hårdisk och en CD läsare (IDE) kopplat i Master (i Primary IDE kontakten).

 

Det jag gjorde var att jag helt enkelt stängde av strömmen fullständigt, stoppade i hårdisken (IDE som jag är ganska säker var kopplad i slave) i secondary IDE kontakten, mest för att jag inte orkade ändra några inställningar.

 

Men det är här det blir lite klurigt.

 

Jag har använt en gammal skärm CRT 100hz ett bra tag, för jag har inte orkat köpa en ny skärm när jag byggde datorn för ca 1 år sedan. kontakten till den som man pluggar i grafikkortet (minns inte namnet) har länge varit i ganska dåligt skick, stickorna har böjt sig etc. Just när jag kopplat i hårdisken råkar en utav dessa stickorna böjas av helt och trillar av vilket lämnar mig med en skärm utan bild.

 

När jag då startade datorn trodde jag att detta var problemet när ingen bild visades, men när jag prövade med en annan skärm gav det inget resultat heller.

 

Alltså, problemet är följande.

 

När jag startar datorn börjar "booten" jag hör att hårdisken börja snurra som vanligt men när det kommer till CD läsaren börjar den fucka >< den ger ifrån sig ett "surrande" ljud med 10 sek mellanrum inget "felkodljud" ges och ingen bild kommer, och så håller den på.

 

Grafikkortet har jag testat i en annan dator och det fungarar.

 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig Tack på förhand! MVH Markus A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt att testa, ta bort ide-disken och starta om. Funkar det normal är disken felbygglad eller går på för lusig ide-kabel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag var visst lite otydlig ändå.

 

Det är alltså så att jag inte har IDE hårdisken i datorn längre och den beter sig på detta sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så skulle jag nog testa med att kolla "boot sequence" el liknande i Bios och verifiera att din systemdisk finns med där. Fungerar inte heller det, testa att koppla bort cd-spelaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla bort CD-läsaren också för att se om det har blivit något problem med den eller kabeln till den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vga kontakten är inte problemet efterssom jag prövat en annan skärm, jag har testat att bootat utan hårdisk och utan CD läsare. Moderkortet ger inga ljud ifrån sig då heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan t. ex. hända om RAM-minnen är av fel typ eller inte sitter ordentligt i sockeln, testa att ta ur och sätta i dom igen (ett i taget för att testa)... hände mig för 2 timmar sen så jag har det i färskt minne :) Det enda som hände var att fläkten gick på högvarv

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 16:33:01 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att nollställa Bios, dvs att plocka ur det lilla batteriet som finns på moderkortet en fem sek ca, sätt i det igen, och gå sedan in i Bios, för att ställa in klockan igen, spara och starta sidan om datorn igen, detta kan lösa upp hängningar i bios.

Glöm inte att jorda dig, och var försiktig med allt övrigt eftersom du måste vidröra moderkortet.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM minnet är det inte, jag ska testa detta med Bios imorron, jag skriver hur det går.

 

Tack för att ni vill hjälpa! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...