Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att Installera XP - "Ett fel uppstod och windows har stängts av för att förebygga problem med din dator"


sponk

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle installera windows XP på min dator som tidigare haft Vista. När jag startar datorn på skivan får jag upp följande text:

 

"Ett fel uppstod och windows har stängts av för att förebygga problem med din dator.

 

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

 

Kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme.

Om en drivrutin identifierades i felmeddelandet, kan du antingen inaktivera drivrutinen eller kontakta maskin- eller programvarutillverkarna för en drivrutinsuppdatering.

Prova att byta grafikkort.

 

Kontakta maskinvarutillverkaren om du behöver en BIOS-uppdatering

Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad. Så här gör du om du måste använda Felsäkert läge för att ta bort eller inaktivera komponenter: Starta om datorn, tryck F8 för att visa listan Avancerade startalternativ och välj felsäkert läge.

29208

Teknisk information:

 

*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF75DD0BF, 0xF7A29208, 0xF7A28F08)

 

*** pci.sys - Address F75DD0BF base at F75D6000, Datestamp 3b7d855c"

 

 

Vad är det som är fel och vad kan jag göra åt detta? Jag har gott om diskutrymme i alla fall. (31 GB).

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn tidigare haft Vista så gissar jag att datorn är rätt ny och därför har en SATA-ansluten hårddisk. XPs installationsprogram kan ha svårt att hitta sådana hårddiskar eftersom de var väldigt ovanligt när XPs installationsprogram skrevs för ca 7 år sedan. Då behöver man ha drivrutinen till moderkortets SATA-kontroller på en diskett som man matar in tidigt under installationen eller tillverka en ny XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen med hjälp av programmet nLite, så kallat slipstream.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en HP laptop.. Ehm... hur kollar man vad man har för moderkort? har inge papper tillgängliga om dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...