Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS Excel och Open Office Calc


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag håller på och jämför MS Excel (som jag kan) med Open Office Calc och har hittat en del basala grejer som jag tycker inte funkar i OOC, tex:

 

När man sorterar informationen räcker det ju i Excel med att placera markören i någon cell i den kolumn man vill sortera efter och klicka på någon av de två sorteringsikonerna. Koulumnrubriken utesluts automatiskt från sorteringen.

 

I OOC tas alltid kolumnrubriken med och det verkar vara helt slumpmässigt vilken kolumn sorteringen styrs av.

 

Har jag missat något? Det är version 2.4 jag testar.

 

/Rolf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det mer än en fråga av aningen olika funktion på ikonerna (OOo är ju inte en kopia, det är ett annat program. En del saker gör man på andra sätt).

 

Jag brukar sortera genom att välja Data - Sort och tala om vilken kolumn jag vill sortera efter, det brukar fungera som du vill om den kan lista ut att översta raden är en rubrik, lyckas den inte får man gå in på fliken Options och berätta det för den.

Jag tror att A->Z-ikonerna alltid sorterar det markerade området (och om man inte markerat nåt tar den allt) efter första kolumnen i markeringen. Det är möjligt att det går att ändra standardbeteendet men jag tror inte det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...