Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på min DNS server. Internetet går ner nästan hela tiden.


Cooto3s

Rekommendera Poster

[log]Ok sen länge tillbaks har jag haft internet problem. Det går ner lite random sådär ibland och man måste stänga av internetet i ungf. 30min innan det funkar igen. Sen så la min router av och vi köpte en ny. Dock så måste jag öppna portar i den. Så jag leta upp en guide på internet hur man gör med just min router. Det var ganska lätt :) Dock så stog det att man behövde ett statisk IP adress för att det ska funka. Jag testa självklart utan att göra en statisk IP adress men det funkade ej. Så jag letade upp en guide hur man sätter upp en statisk IP adress helt enkelt. I den så skulle man in på kör och skriva cmd, och sedan ipconfig /all för att se sin DNS och andra IP grejjor.Där ska man ha en helt unik DNS adress eller? Jag har samma DNS IP som min router använder och den går inte att använda. Så jag ringde mitt internet bolag och fråga efter DNSen (Dom ska tydligen veta det från vad jag hört) så säger gubben där att dom har automatiska DNS IPs och att jag kan gå in på kör - cmd - ipconfig /all

Fast den DNSen funkar ju inte..

 

En annan sak. Ethernet kabeln?? Vad gör den? Fick en sådan med routerm, det stog att den skulle gå från router/modemet in till datorn, fast då måste jag skaffa en 20 meter förlängnings sladd till internetet och sen ha yttligare 4 sladdar som går ut från mitt rum till alla andra i lägenheten, så jag drog ethernet kabeln mellan modemet och router istället, internetet funkade så jag tänkt att det funka.. kan detta vara problemet?

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar

om du kan lägga in resultatet från din ipconfig /all här samt märke och modell på router och lite mer om din konfiguration vore det nyttigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde det :) Det kanske inte är så säkert att posta alla sina IP adresser och sånt men jag gör det ändå.

 

 

Standard-Gateway: 192.168.0.1

DHCP-server: 192.168.0.1

DNS-servrar: 192.168.0.1

IPv4-adress: 192.168.0.2<standard>

 

Router: Netgear Wireless Router WPN824 v2

Jag kör med sladdar och inte trådlöst.

 

Om jag visste hur man lägger in bilder här hade jag lagt in en print screen istället :P

 

[bild bifogad 2008-10-18 20:12:45 av Cooto3s]

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:15:49 av Cooto3s]

 

Om du med konfiguration menar internet inställningar så har jag satt det på "erhåll en IP adress automatiskt." samma med DNS.

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:17:21 av Cooto3s]

1091001_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, dina adresser som börjar på 192.168 syns inte utanför din router :) Så din egen dator tycks ha adressen 192.168.0.2 och jag gissar att den fått den via DHCP från routern? Står i ipconfig /all om dhcp är aktiverat.

 

Så om jag förstår rätt har du en (lång) ethernetkabel från ditt modem till din router?

 

Vad är det som gör att du måste sätta upp statisk IP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag la in en bild ändå, så det är bara att kolla på gemet. Enligt router guiden så behövdes en statisk IP adress för att öppna portar. Då jag måste reservera en speciell IP och DNS adress till routern, och om adressen ändras hela tiden måste jag även ändra reservationen i routern. Jag antar att det är därför. Jag vet inte om det verkligen är så då. Jag har öppnat en port innan som sagt utan en statisk IP adress och det funkade ej. Jag använde 192.168.0.2 adressen också.

 

 

Och nej, Ethernet kabeln är extremt kort, kanske 1 DM eller så. Min router står precis bredvid modemet ute i vardagsrummet :P Fast om jag verkligen måste så får jag väll ta och köpa någon förlängnings sladd och fippla in med modemet på mitt rum.

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:29:52 av Cooto3s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är bilden i gemet.

 

EDIT: jag la även inte lite mer info i posten innan denna, om du vill läsa.

 

[bild bifogad 2008-10-18 20:31:16 av Cooto3s]

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:32:20 av Cooto3s]

1091015_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din pc pratar med din router iaf men tunneling ser konstig ut. Om du kopplar ethernetkabeln direkt från din pc till modemet, fungerar den datorn då? Och jag undrar i vilket sammanhang det krävs att du behöver statisk ip? För ett visst spel, för att din ISP anger det etc etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det är till COD4, och jag tror även att mitt internet blir stadigare av en statisk IP adress. För när internetet är nere och jag felsöker så står det att det är ett problem med DNS adressen, att den inte kan kommunicera med www.microsoft.com.

 

Jag har fått admin privilegier till en server på COD, och för det krävs ett program som heter ModernRcon, för att hantera servern. Från det programmet ska jag sen kunna se chatten på servern utan att ens vara inne i spelet. Och för det krävs det att jag öppnar en port. ModernRcon hör alltså inte till spelet utan är ett program för sig.

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:40:00 av Cooto3s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan tänka mig flera tänkbara problem. Ev. brandväggar etc där access till cod/modernrcon blockas, att du konfigurerat nåt i din router på märkligt sätt etc. För att felsöka vore det ju enklast med ett steg i taget, förslagsvis som första steg att koppla din dator (en av datorerna) direkt till modemet och se om du kommer åt cod/modernrcon då. Om ja är det ju ingen brandvägg el. dyl. som stör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ModernRcon funkade med min gamla router och jag har även öppnat portar i min brandvägg. Men för att vara säker så kopplar jag in min dator endast till internetet och ser om det funkar. jag lägger även upp yttligare en bild.

 

[bild bifogad 2008-10-18 20:51:59 av Cooto3s]

1091020_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om datorn funkar direkt via iethernet till ditt modem så är ju ett problem ur vägen :) Så kan vi gå vidare med din router...

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:54:46 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har endast jag internet och ingen router. Det funkar ändå inte. testade även att stänga av brandväggen men det funkade fortfarande inte.

 

 

jag använde inte ethernet sladden nu, eller vad är en ethernet sladd föresten? Är det en helt vanlig internet sladd eller är det något speciellt med den?

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:58:30 av Cooto3s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma sak, de flesta är s. k. raka (se om färgerna på kablarna i kontakten ligger likadant i resp ände av kabeln). Hur ser ipconfig /all ut med datorn direkt i modemet? Gissar att om du tar bort din statiska ip-adress från datorn så fungerar den då?

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 21:02:55 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ingen statisk IP adress nu, det funka ju ej ;)

 

IPconfigen såg VÄLDIGT annorlunda ut, min DNS ser helt normal ut nu tycker jag. Bild i detta inlägget, kolla gemet

 

[bild bifogad 2008-10-18 21:04:33 av Cooto3s]

1091025_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, du är kopplad direkt till modemet? Kommer inte ut på Internet öht? Isf föreslår jag att du stänger av IP v6 och testar igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jojo internetet funkar när jag är kopplad direkt till modemet. Jag menade att det inte gick att sätta upp en statisk IP adress, och har att den ska ställa in en automatisk IP adress istället i inställningarna

 

Men nu vet vi ju att det är routern som förstör för mig. Hur fixar jag detta?

[inlägget ändrat 2008-10-18 21:09:24 av Cooto3s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem?

 

Ok, så internet funkar som det ska och du kommer åt ditt program? *gillar ändå inte IP v6*

 

Koppla in burken på routern igen och logga in den på routern... med Erhåll automatiskt IP och DNS valt i din dators TCP/IP

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 21:17:40 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag missförstod dig nog, trodde du hade generella problem med att komma åt nätet genom nya routern... men du har bara problem med den applikationen gissar jag? Det löser vi enkelt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej applikationen kan jag nog fixa själv. Så länge jag kan få upp ett stadigt närverk som inte går ner en gång i timmen, och kan fixa en statisk IP adress så ska det funka för mig. Internetet gick precis ner, därför det tog sån tid för mig att svara. Yttligare en bild kommer nu efter en diagnostik när nätverket var nere.

 

 

[bild bifogad 2008-10-18 21:33:24 av Cooto3s]

1091031_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge du envisas med att själv försöka sätta statisk ip på din dator lär du få dras med dina problem :) Ingen mening med att jag lägger tid på det då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, om du säger att det inte behövs en statisk IP adress så skiter jag självklart i det, hehe. Säg bara vad jag ska göra nu så ;D Jag har alla inställningar på "hämta automatisk IP adress"-nånting

 

Förlåt, håller bara på att bli psykiskt störd här. Internetet segar som satan, och det tar 10min att uppdatera en sida.

[inlägget ändrat 2008-10-18 21:53:27 av Cooto3s]

[inlägget ändrat 2008-10-18 21:54:15 av Cooto3s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

if you're sure :)

 

Förutsätter att du nu kör på din router och att internet funkar?

 

Isf... Logga då in på din router och kolla under följande menyer:

 

LAN IP Setup:

Kryssa för Use Router as DHCP Server.

Under Address Resrvation, klicka Add. I tabellen som kommer upp, markera din burk, tryck Add och därefter Apply. Din burk går nu alltid på den ip-adressen

 

Port Forwarding:

Klicka Add Custom Service, hitta på ett Service Name, t. ex. COD4. Service Type UDP (eller låt den vara TCP/UDP). Starting port: 55555 (som bilden från ModernRcon föreslår) eller snudd på vad du vill upp till 65.535. Ending port, samma. Samma nummer knappar du sen in när Rcon frågar

 

Server IP Adress. Samma som du gav din dator under LAN IP Setup nyss, nåt i stil med 192.168.1.2

 

Tryck Apply.

 

 

Enjoy your gaming :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort detta. Det funkar inte. Står fortfarande att jag inte öppnat porten. Har testat med brandväggen avstängd också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter hemskt att säga men nånstans på vägen har du nog snubblat... tror jag iaf.

Jag skulle börja med att ta bort IP v6, kolla att du i routern loggar in på Comhem som du ska (är ju bara jag som gissar att man inte behöver logga in där och att man ska erhålla adresser automatiskt). Kolla i nätverksanslutningar--->TCP/IP Egenskaper att Erhåll automatisk är markerat för både ip och dns, ingen wins. Kolla att din dator verkligen har den ip du angav i routern nyss och att du gjort port forwarding med samma port som du ger till roncon eller vad det hette.

 

Om du vill kan du ta nya bilder på din ipconfig samt på routerskärmarna från Basic Settings, Router Status, Connection Status, Attached Devices, Port Forwarding och LAN IP Setup :)

 

Jag kanske förklarar dåligt men jag tror jag kan se från dom bilderna om nåt är fel. Om inte ska jag ägna mig åt att äta upp min mössa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...