Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna kopieringsskyddade filer.


Graven

Rekommendera Poster

Hej där ute alla smarta datagenier.

Och nej, som texten säger så vill jag INTE knäcka olagliga skydd, jag vill lära mig hur man bränner en cd/dvd så att det inte kan kopiera tillbaka till datorn. Det är så att jag är en Hobby/snart på heltid fotograf. Så när jag har tagit bilder till en kund så vill kunden ha med så en skiva med ca 25-50 bilder för att titta på i hemmet i lugn och ro.

 

Så till problemet: Finns det något sätt där jag kann bränna dessa bilder på en skiva, så att dom inte är kopieringsbara, dvs så att han inte kan sno mina bilder till sin data för att framkalla själv. Det är så att jag har ett registrerat företag, och mina bilder jag tar tillhör mig enligt lag.

 

Finns det ett sätt att kopiera bilder till cd så att de inte kan kopieras tillbaka dill datorn. DVS inte kopieringsbara. Som ni kanske märker så är datorer inte min största kunskap...

 

Tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns det inte.

När kunden tittar på bilden är det bara att köra tangentkombinationen

Alt+PrintScreen på datorn så kan hon/han sedan klistra in bilden i ett bildbehandlings eller annat programm (tex MS Word)och spara den.

Se bifogad bild.

 

 

[bild bifogad 2008-10-18 18:55:54 av jannejanne]

1090972_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så till problemet: Finns det något sätt där jag kann bränna dessa bilder på en skiva, så att dom inte är kopieringsbara, dvs så att han inte kan sno mina bilder till sin data för att framkalla själv

Det finns möjligheter till detta, men det kräver att man lägger till vissa filer/mappar som är preparerade på ett visst sett på cd-skivan, lägger dom dolda också, och stänger skivan, då går det inte att kopiera skivan, det fungerar vet jag, har inte testat att försöka kopiera en enstaka filer, men det bör fungera med samma teknik.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört om att det skulle gå att "stänga"skivan så att det inte går att hämta filen ifrån källan(skivan) också... men det låter lite komplicerat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det låter lite komplicerat

Finns säkert personer som vill kunna "spärra" en skiva totalt, så det bara går att läsa.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst finns det program för att skapa kopieringsskyddade cd/dvd, t. ex. från Ulead. Självklart kan det också kringgås men frågan är hur många av dina potentiella kunder som har kunskap om sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom har bla nåt som heter dvd workshop som låter en skapa skyddade skivor. Men bara så du vet, kunskaperna om hur man knäcker kopieringsskydd är tämligen spridd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också lösa det på följande sätt.

Om det bara är en testskiva som kunden får första gången, för att titta på bilderna innan kunden bestämmer sig för vilka som ska behållas/betalas för, så kan du lägga in "vattenstämplar" i botten på bilderna, så det framgår att det bara är provbilder, denna "vattenstämpel" läggs på som ett lager, då följer den med när man kopierar den enstaka bilden från skivan.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tankar, ena tagits upp här:

vattenstämpla bilderna. Går ej då att kopiera utan att källan syns

Skapa en film/bildspel med bilderna i. Flash går exempelvis att användas likt flera mediasidor på nätet gör.

 

Men att skydda sig helt, det går inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...