Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färdas snabbare än ljuset


musikcorner

Rekommendera Poster

Hej, Har inte ngt att göra så tänkte bara höra vad i tror om en sak..

När tror ni att vi kommer kunna färds anabbare än ljuset?

Enligt relativitetsteorin så är detta omöjligt, men forkare har ju kunnat skicka atomer snabbare än ljuset (sök bara på google)

Så när kommer vi kunna färdas snabbare än ljuset, kommer vi då att åka bakåt i tiden?

JA och nej, är min åsikt, vi kommer at se saker före ljuset men "tiden" kommer fortsätta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einsteins teorier grundade sig på forskningsresultat från 1800-talet som han drog sina slutsatser från.

 

På 1950 talet lade en man fram teorier om att det skulle vara möjligt färdas snabbare än ljuset.

Såg bara för några år sedan att det avsatts typ 100 miljoner i USA för att undersöka om de 50 år gamla teorierna hade en chans att vara riktiga, kunna användas praktiskt.

 

Så hoppet finns.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 18:12:10 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av det jag läst om saken så stämmer hittilsvarande fysiska rön med teorin om ljusets hastighet som max för bärare av information men det finns ju teorier om tachyoner etc som om dom kan bevisas skulle störta det mesta på ändan :) Visst vore det spännande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det kommer dröja ett tag innan vi kan färdas snabbare, men det kommer komma, förhoppningsvis innan man ligger i kistan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart för en poäng. Det måste vara den där tyskens teorier som skulle kollas upp.

Kul att kunna läsa om tachyon på wikipedia.

Nu när jag visste vad det det kallades för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamle En-sten är nog en av mina idoler så jag hoppas han står sig länge än men det kommer att bli mycket spännande att se vad som kommer ut ur experimenten med nya LHC på Cern... försöka återskapa en del förhållanden man tror rådde precis efter big bang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relativitetsteorien säger att vi inte kan färdas lika snabbt som ljuset. Inte utan tillgång av oändligt med energi. Den säger inte att vi inte kan färdas snabbare än ljuset....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vad jag minns... men rätta mig gärna. Nog sade Einstein det, färdas i ljusets hastighet, nono. Men ingenting säger att jag i denna sekund kan finnas här och nästa på Mars, dvs förflyttat mig snabbare än ljuset...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite synd, men om vi skulle få någon ny Einstein här på jorden så skulle vi nog kunna ha det inom kort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det läckra är att han publicerade första installationen av sina teorier för över 100 år sen... och visst kan det hända att dom motbevisas men där är vi inte än

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen kring detta är ju bara teoretisk, allt annat är ju rätt meningslöst eftersom vår mjuka kropp aldrig ens skulle kunna hantera ens 10G . För en person att komma upp i ljushastighet inom en mansålder skulle innebära att densamme mosas, med den teknik som vi idag känner till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fysik och matematik är ofta teoretiskt och ibland hittar det rent av praktiska tillämpningar (rätt ofta faktiskt). Tycker ändå det är fascinerande hur hans teorier om makrokosmos håller efter drygt 100 år av rasande snabb kunskapsutveckling, gissar att även Hawking tar av sig hatten (om han kunde)

 

[inlägget ändrat 2008-10-24 23:14:00 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis är det ju enkelt att göra sig odödlig genom att konstruera teorier som inte kommer att gå att verifiera eller avvisa inom nån slags rimlig tid.

 

Matematik är av naturen teoretiskt, det är ju själva vitsen med matematik!

 

Genom fysiken har vi fått många modeller av verkligheten som beskrivs med matematik.

 

Fysikaliska modeller brukar väl alltid ha en praktiskt tillämpning? Alla fysikaliska modeller jag sett har också beskrivits matematiskt.

 

Tänk att man t o m på högskolenivå tycker att matematik inte är så nödvändigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå det är fascinerande hur hans teorier om makrokosmos håller

En teori kan ju hålla hur länge som helst, fram tills någon väljer att konfrontera och motbevisa den. Jag vet inte hur mycket som gjorts inom detta område, eftersom forskning idag troligtvis mer bekostas på basis av praktisk tillämpning. Då får kanske denna typ av forskning stryka på foten, även om den är väldigt intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men forskas det nåt om dessa makroteorier?

Big bang o dyl räknar du väl in och där har man ju nu efter 20 år av byggande och investeringar verkligen kommit igång i forskning. Många skumma fenomen har ju upptäckts genom praktiska experment på Cern och andra lab som troligtvis kan smältas in relativitetsteorin. Ta bara teleportering som redan har uppnåtts, om än på kvantnivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teleportering, jo.

 

På nåt skumt vis har man lyckats flytta information snabbare än ljuset.

 

Big bang tror jag inte på.

 

Big Bang är en religiös syn på skapelsen som jag inte tror på. Jag tror skapelsen hade en mening.

[inlägget ändrat 2008-10-25 01:50:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Bang är en religiös syn på skapelsen

Nja, teorin bygger ju på observationer av dagens (eller snarare det vi idag observerar, men som är mycket gamla skeenden), fysiska lagar så som vi känner dem idag och tankar om tankar om varför det ter sig så, givet de variabler vi inte känner (såsom det man kallar mörk materia osv.). Någon religiös syn är det ju verkligen inte, bara en kvalificerat framtälld teori.

PÅ samma sätt har man ju framfört att en big bang är frekvant återkommande , att universum periodvis expanderar och drar ihop sig, där ihopdragandet slutligen resulterar i just en extrem smäll.

 

Jag tror skapelsen hade en mening.

Varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ramlar på för låg nivå nu.

 

I min värld färdas jag med tankens fart. Jag sitter i min lilla kapsel och far runt i rymden och försöker göra saker bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror skapelsen han en god intention.

 

Den må prova många vägar.

 

Vi har en på sätt och vis god väg att gå om vi lyssnar på vår värld.

 

Animalproduktion fungerar inte globalt. Så är det bara. Bensinbilar funkar inte helller globalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...