Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows xp professional x64 hjälp


JuSa

Rekommendera Poster

Hej, har mig en Windows Xp Professional x64 (engelsk) försöker mig att installera det på ny datorn-> Intel Core 2 Duo E8600, moderkort -> Asus P5E Deluxe, X48. när jag sätter in den så går den till en blå ruta där även står Windows Setup (övrevänstra sida), så börjar den leta nedanför massa saker eller vad ska kalla det. När det är över så startars den om läser cden igen, och spelar ruta ett igen. Hur får jag den installerad?.

Hade CPUn på 100c, laddade ner ny BIO till den, så den är bra nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har mig en Windows Xp Professional x64

Du måste ladda drivrutiner för moderkortets SATA controller under installationen, annars hittar inte Windows någon hårddisk. Drivrutinerna finns på moderkorts-CD:n, eller så hämtar du nyare från Intel. För över drivrutinerna till en diskett och var beredd att trycka F6, då du ser följande bild:

 

http://max.ownit.nu/F6.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också tänkbart att du i BIOS kan ställa i hårddiskarna i

tex Not native SATA eller liknande.

Kommunikationen mellan XP och moderkort blir då så att XP "ser" en IDE kontroller, välbekant och allt funkar.

Har gjort detta på ett Gigabyte GA-P35-DQ6 med Q6600 och en Seagate SATA 320GB disk och lyckats få dit W98SE, W2K, Xp och XP64 utan några frågor om SATA drivare.

Annars blir det som sagt s floppyn med drivare

[inlägget ändrat 2008-10-18 18:01:46 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart hittar jag drivrutinern, hur stora är dom hur dom ser ut, vet inte heller om disketterna stor någ att ta så stora program. Inte det väl gammalt med diskett, finns det inte med USB eller..

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 18:29:46 av JuSa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner är små, det ska gå utmärkt att få dit en drivrutin för en SATA-kontroller på en diskett.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

 

Visst är det gammaldags med disketter, men XP är ju ett gammalt operativsystem vid det här laget, och för 7 år sedan var det vanligt med disketter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter vid annan dator, den hittar ingen diskett enhet (A)? så jag måste säkert installera en sånn något sett det, kablarna är fast. den hittar inte enheten :S, och hur mkt tar en diskett plats, för mig att det va något 2,5 Mb, vissa "drivenheter" var väldigt stora så vet inte vilket det kan va.

stor hjälp om ni kunde välja just ut den med.

 

Skulle det något sätt funka med en till cd spelare?

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 20:14:48 av JuSa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle jag kunna ladda ner den i en diskett om inte den här datan inte vill hitta den enheten, sedan föra den till den nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att förstå vad du menar men om du menar att datorn du sitter vid inte har någon diskettenhet så att du inte kan lägga drivrutinen på en diskett så kan du antingen flytta över diskettenheten från en annan dator eller tillverka en ny XP-skiva från den gamla och drivrutinen med hjälp av programmet nLite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta följande:

 

64-bit Floppy Configuration Utility for Intel® Matrix Storage Manager, som är nr 3 under Utilities...

 

Sedan du laddat ner, zippa upp till en diskett. Filerna tar ca 500 kB utrymme på en diskett.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 09:53:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter vid en annan dator, har kopplat in tumdisk maskinen på plats men den hittar inte inne vid datorn den, hur får jag den att fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu skulle ta gör med nLite, ska det va 64-bit Floppy Configuration Utility for Intel® Matrix Storage Manager där med? eller någon annan drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara samma drivrutin som man integrerar med nLite som man lägger på disketten.

 

har kopplat in tumdisk maskinen på plats men den hittar inte inne vid datorn den, hur får jag den att fungera?
Förstår jag inte alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte med nLite men funka inte, när jag kommer till F6 så hittar den inte, om jag trycker på "S" så säger den något med disk A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk A? Diskettenheten heter normalt A:. Står det att du ska stoppa in en diskett i A: eller att det inte finns någon A: eller vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det va något ändrat i BIOs om det ska köras drivrutinen i CD?

Den hitta inte drivrutinen som jag installera med nLite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kan du boota från CD räcker det.

 

Vet inte om detta är tillämpligt men det är saxat från nLites hemsida:

"Note: I read that some of you think that nLite breaks the floppy F6 method. That is not true, it is a Windows limitation, just disable the OEM Preinstall on the Unattended - General page or integrate the driver"

 

Mao, är du säker på att du integrerade drivaren rätt när du slipstreamade en ny xp?

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 17:18:03 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har fått in drivrutinerna i en diskett, tryckt på (F6) hur fortsätter man därifrån?

Jag tryckte på "S" så kom det fram mitten av rutan olika (Intel ® så något mer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog att det finns drivrutiner för olika SATA-kontrollers på disketten, om du inte vet vilken det är så får du nog pröva med vilken som det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...