Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vista och Ubuntu

Dzemo

Recommended Posts

Hejsan

Jag har kört Ubuntu förr på min dator utan några problem, men då har det bara varit en ren Ubuntu installation på dator dvs inget annat OS.

Nu såg jag den här tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1090754

Och förstår hur man ska göra men min fråga är, Hur gör man senare om man vill ta bort Ubuntu? Räcker det med att man formaterar och "lägger" ihop Vista och Ubuntu partitionen igen? Jag är inte säker på de men kan det bli något Boot-fel då eftersom Grub (tror jag boot-programet i Ubuntu heter) ska startas först när man startar datorn?

Tacksam för snabbt svar så att jag kan börja använda Ubuntu igen men samtidigt ha kvar mitt Vista.

Med vänliga hälsningar

Dzemal

Räcker det med att man formaterar och "lägger" ihop Vista och Ubuntu partitionen igen? Jag är inte säker på de men kan det bli något Boot-fel då eftersom Grub (tror jag boot-programet i Ubuntu heter) ska startas först när man startar datorn?
Nej resp. ja. Du behöver först återställa MBR till Vistas egen innan du tar bort Ubuntu-partitionen.

Okej, Tack Cecilia, då vet jag det.

Har sökt lite på det och har hittat ett sätt där man stoppar in Vista DVD:n, startar från den och så ska man starta Cmd och där i skriver man Bootrec.exe /fixmbr .

Det är de jag har hittat, men jag har bara en Vista upgrade skiva men antar att man kan komma åt reparations-delen där ifrån med.. ska testa det lite senare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...