Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste ha hjälp gubbar!!


Freaket

Rekommendera Poster

Det är såhär att min data bara låste sig och blev svart i skärmen flera gånger, så jag bestämde mig för att rensa. Jag fick inga skivor eller något med den Packard Bell iXtreme(vet inte mer än så). Så iaf eftersom jag inte fått några skivor så lånade jag XP-skivan av en kompis, Windows XP Home Edition. Jag körde i den och tryckte på valfri tangent och kom till den blåa menyn. Jag valde så att jag kom fram till Partisionerna? för jag hade två, både C och D. Så jag tänkte väl att jag får la formatera om C då. Så jag körde formateringen för C och rensade allt och sen kom ju då den där menyn då man går igenom XP grejjerna. Så jag gjorde det och startade datan igen med ingen skiva i, men när jag kom till den där laddningsgrejen för windows Xp där det går ett rullande band längst ner som brukade vara blått för mig men nu va det grönt ?. Vad beror det på ?

Sen efter det kom jag till skrivbordet på windows då. Där fanns ingenting. Innan har det funnits lite packard bell grejer och sånt men ingenting va kvar. Då kom frågan upp: Var är min grafik(ATI). hittade inte den någonstans. Är den borta för alltid ?. Sen gick jag in på den här datorn och kollade C: och D: men nu va istället C på 70 GB och D på 170 GB, Innan var det tvärtom och hur får jag tillbaka det så ?. Jag ville ladda ner SP2 och de med.. men jag kunde bara ladda ner SP1. För när jag laddade ner SP2 så stod det att jag använder fel version av windows?

 

Snälla hjälp mig.. ursäka mitt långa inlägg men går inte att få det kortare.

Hur får jag tillbaka mitt vanliga windows ?

 

MVH JENS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det går bra att jag svarar fast jag inte är en gubbe.

 

Eftersom du inte fick med några skivor till din Packard Bell så finns (fanns?) det nog en dold partition på hårddisk från vilken man kan (kunde?) återställa datorn till leveransskick.

 

men när jag kom till den där laddningsgrejen för windows Xp där det går ett rullande band längst ner som brukade vara blått för mig men nu va det grönt ?
Det är blått bara efter att Service Pack 2 är installerat.

 

Sen efter det kom jag till skrivbordet på windows då. Där fanns ingenting.
Det är normalt när man installerar XP, en vanlig XP-skiva innehåller förstås inte några Packard Bell-program och en formatering betyder att man tar bort allt som finns på partitionen.

 

Sen gick jag in på den här datorn och kollade C: och D: men nu va istället C på 70 GB och D på 170 GB, Innan var det tvärtom och hur får jag tillbaka det så ?.
Vad finns på D: numera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt menade inget emot kvinnor !!, All hjälp är kunskap! Men iaf på D ligger nu windows som en mapp när man trycker där. På C har jag ju alla Program och så. Alla spel man kör in i datan hamnar ju på C.

Det är själv GB jag vill byta plats på. Är jättekär i bra svar o du tycks veta mycket! Men hur är det med min ATI Radeon 9550 grafik ? Hur får jag tillbaka den ? försvann den med formateringen ?.

 

MVH Jens!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iaf på D ligger nu windows som en mapp när man trycker där. På C har jag ju alla Program och så. Alla spel man kör in i datan hamnar ju på C.
Jag känner mig inte riktigt säker på hur det ser ut. Är det så att det Windows du kör nu ligger på D: och på C: så finns det kvar saker från den gamla installationen eller är det tvärtom?

 

Jag tror det är viktigare att få ordning på dina partitioner först och sedan ordna med grafikkortet. Det är möjligt att det bästa är att göra en ny installation och i så fall känns det lite onödigt att greja med drivrutiner nu.

 

Vet du om det är en hårddisk med två partitioner i datorn eller är det två hårddiskar med varsin partition?

Kolla i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera) hur det ser ut. Gör gärna en skärmdump och bifoga ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag skickar skärmdump så får du se.

 

Har ingen aning egentligen men ta dig en titt på det här:

 

[bild bifogad 2008-10-18 11:41:06 av Freaket]

1090860_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk med två partitioner och ingen dold partition längre.

Windows ligger på C: och det är den första partitionen.

 

D: är i princip tom, det verkar vara typ en halv GB använt, så vad menar du med att det ligger en Windows-mapp på D:?

 

C: är på 63 GB och det ska ju räcka till för XP och installerade program. Det som brukar ta plats är ju filmer och liknande och det är ju bäst att ha på D:.

 

Eftersom du inte verkar ha installerat något så är det nog lättast att installera en gång till och ta bort båda partitionerna under installationen och därefter skapa en C-partition med den storlek du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej okej jag hänger med! Jo alltså att när jag går in på "Den här datorn" och trycker på D så finns där bara en "windows-mapp". Men på C finns både en Windows mapp och några till, det var så jag menade. Men hjälp mig nu cecilia!! Om jag sätter i XP-skivan och startar om datan kör programmet och trycker då D(betyder ta bort partition) på både C: och D:... därifrån vill jag att du skriver ut här hur exakt jag gör tills det är klart! Då kommer jag göra detta snabbast möjligt!

 

MVH Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag har inte gjort tillräckligt många installationer för att jag ska komma ihåg exakt vad man trycker på under XP-installationen. Men du kan kolla på Maratonmannens guide:

http://xps.maratonmannen.se/

Se avsnittet:

Ominstallation vid två eller fler tidigare partitioner och med formatering:

Och du gör punkt 6 för båda partitionerna. För att ange din önskade storlek på C: se avsnittet Ominstallation över ett befintligt operativsystem utan att ta bort partition, med möjligheten att formatera: punkt 5.

 

D: skapar du enklast inifrån XPs diskhantering när installationen väl är klar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej okej!! men när jag ska välja utrymme? hur mycket ska jag välja ? kan jag ta hela utrymmet ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer en fråga om partitionsstorlek när du väljer att skapa en partition på det oparitionerade utrymmet, se bilden till punkt 7.

 

Hur stor C: du vill ha, kan ju inte jag svara på. För min del så tycker jag att 40 GB är fullt tillräckligt för en partition att installera XP på, men du tycker ju att 70 GB (som du har nu) är för litet. Jag tycker att det är bra att ha en liten XP-parttion så att man kan lägga alla sina egna filer på D: så finns de kvar även om man installerar om Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag förstått allt detta ! Och äntligen har jag fått igång det efter mycket krångel i nån timme nu.. när jag stängde av datan för att starta med xp-skivan så startade datorn och allt men skärmen visade bara "No input device" och så gick den i vänteläge. Fattar ingeting. Ibland går det ibland går det inte ?! Tror du det kan ha o göra med kylflänsen bakom fläkten eller nått? för på min 9-bladiga fläkt hade 1 blad gått av men limmade dit ett identiskt nästan idag. Kylflänsen ska ju bli kall men jag tyckte inte den va speciellt kall alls ?. Mer åt varma hållet.

 

Skulle du kunna hjälpa mig med varför skärmen gick i vänteläge när jag slog på datorn flera gånger och den gick igång som vanligt men blev kvar i ett läge likadant som skärmen som aldrig startade. Men efter nu typ 1 timmer ellet något startade den :S.

 

Tack för all hjälp hittils / Mycket vänliga hälsningar Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med att processorn inte börjar köra något när man slår på strömmen kan bero på att nätaggregatet inte orkar med ordentligt , att någon kondensator på moderkortet är trasig mm.

 

Du kan se om det är något temperaturproblem genom att titta i BIOS om där finns något som visar temperaturer eller installera ett program som visar temperaturer, tex http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Om du inte vet vilken iXtreme du har så kanske CPU-Z kan tala om det. http://www.cpuid.com/cpuz.php

För du behöver besöka Packard Bells webbplats och installera drivrutiner etc till din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, underbara svar !!!! precis vad man vill ! Jag går sista året på el-linjen så jag kan kolla om nån komponent är trasig på moderkortet etc. Jag kommer att skicka mina frågor på led här i denna tråden när det dyker upp problem så hoppas jag att du kan lösa de åt mig!

Jag vet nog itne hur jag installerar drivrutinerna till mitt grafikkort. Så den frågan kommer antagligen om en stund. !

 

Jag ska besöka deras webbplats o kolla.

Skriver om det är något!

Mvh Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat ner alla drivrutiner och min data går mycket bättre men fortfarande lite seg. Jag vill veta hur jag får ner SP2 till min data ? kan du hjälpa mig med det vore jag superglad !!

 

MVH Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men när jag går in i Start-Kontrollpanelen-Windows Update så kan jag bara ställa in tid när den ska söka efter uppdateringar! ?? jag måste ha SP2

 

MVH Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey I DID IT !!!

 

Tack så J*vla mycket för alla sjukt bra svar ! Tur det finns forum för sådant här!

Tack Cecilia och 2many2 för all hjälp!

 

"No matter what, all help is knowledge"!

 

MVH Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...