Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ati hotfix driver för Far Cry 2


Stålis

Rekommendera Poster

Hej själv!

 

Hade du installerat hotfixen? Jag hade inga problem iofs, men tyckte mig märka att avinstalleringen av den kanske inte blev helt rätt. Vill minnas att jag även hade det med "bioshock-hofixen", men det löste sig genom att avinstallera och installera en gång till. Kanske bäst att undvika hotfixarna, "betorna", om man absolut inte behöver dem, för att undvika strul? Iofs lösbart strul, men ändå. Jag får väl komma och fråga dig om support hur man gör i Vista sen! ;-)

 

Motståndaren delas in i träffzoner; armar, ben, huvud m m av vilka man väljer att försöka träffa

Låter ungefär som ett gammalt rollspel, typ Runequest: väldigt positivt! Jag ser verkligen fram mot att spela Fallout 3. :-) Kanske man kan hoppas på några roliga moddar som förbättrar grafiken på de ställen där det behövs? Det verkar ju som att mod-samfundet redan har kommit igång iom att det, på gott och ont, är så likt Oblivion. Läste förresten att nästa Elder Scrolls kanske kommer 2010, man kan ju hoppas att de utvecklat motorn tills dess. Vilket jag tror att de kommer att göra, men sen är det väl klart att om det ska vara spelbart även på PS 3 och Xbox 360 måste det utvecklas med det i åtanke. Om nu inte PS 4 och Xbox 720 ligger på hyllorna då... Fast enligt vad jag har läst är grafiken redan idag betydligt bättre på pc-varianten av F3 än på konsolvarianterna, och det känns bra att de inte begränsar sig till "one size fits all".

[log]The PC version of Fallout 3 is gorgeous. The colours are vivid, the draw distance is endless, the textures are high-res and the lighting effects are beautifully subtle, especially when you're gazing over the Capital Wasteland at sunset. It's the best-looking of the three.

 

The Xbox 360 version's textures are noticeably rougher than on PC, and objects in the distance aren't quite as clear. It does, however, boast an impressively solid frame rate. The game is, otherwise, identical.

 

NOW, the PS3 version looks the same as on Xbox, but things in the distance are slightly jaggier/rougher, the textures seem 'muddier' up-close and the frame rate is choppier, especially during the last few story missions (which may be the same on Xbox, but we've not seen the equivalent scenes to comment). We won't spoil anything, but the set-pieces here are MASSIVE, and the engine quivers under the weight of what's happening.

 

So, really, the difference between the Xbox and PS3 versions won't hamper your enjoyment of the game in ANY WAY. High-res textures or not, it's still the same huge, epic, absorbing, brilliant adventure.[/log]http://snipurl.com/5jn64 [www_computerandvideogames_com]

 

Just ja, det var ju det här jag skulle säga: det spelet flyter på Maximum även med bara ett HD4850, måhända med lite smålagg utomhus ibland (i 1680x1050) men inte så att man egentligen tänkte på det.
:thumbsup: Eftersom spelmotorn i stort är Oblivions, verkar det som att Nvidia har en liten prestandafördel över Ati. Ingen fördel som i praktiken spelar någon roll, men iaf. Körde du med patchen? Enligt vad jag läste på ett forum så tyckte en skribent att den hade löst problemet med "micro-stutter" för honom. En större patch lär ju vara på väg också.

 

Lite om benchmarking!

[log]Det är kul att testa ibland! :-) Nu hade jag inte gjort det på väldigt länge. Det var också då jag såg att det fanns en hotfix till 3DMark06, och jag hamnade på 9985 poäng när jag var klar, men jag blev bara tvungen att lägga på 2 MHz ill på processorn så att jag kom upp i 10057... :-) Tänkte sätta in den överklockningen när jag spelar, fast annars, som nu, går jag tillbaka till normalklockningen.

 

Annars när det gäller benchmarks får man alltid vara skeptisk. De flesta som testar Crysis verkar ha en egen version, jag har ju bara kört med de tre inbyggda, och ingen av dem är särskilt realistisk. Gpu-testet är bara en fly-by över nivån Contact - inte alls som spelet spelas. Cpu-test 1, när han hoppar runt bland ett par skjul i samma nivå och kastar några handgranater och skjuter lite raketer, är den som isf mest liknar riktigt spel tycker jag, medan cpu-test 2 i nivån Paradise Lost där han hoppar runt i en frusen by och skjuter massvis med raketer så att det flyger massvis med saker i luften är långt ifrån spelverkligheten. Jag märkte också att den lägsta bildfrekvensen kunde variera en hel del - antar att det beror på fysiken, varje körning är ju inte en exakt upprepning av den förra. Ibland, någon enstaka gång, flyger plåtbitarna så väldigt oturligt att det drar ner bildfrekvensen, medan den högsta fps:en ofta var ganska konstant.[/log]

Funderar på att även prova Crysis Warhead under XP - det kändes som att Crysis tog slut lite för fort. Visst var det kul, men man ville ju ha mer. Jag tror nog att Crytek gjorde både Crysis och Warhead parallelt, det kändes på det viset när de pratade om spelvärlden de hade byggt upp, och innehållet i Crysis motsvarade inte riktigt alla förväntningarna. Får se, finns en del att spela ändå just nu... :-)

[inlägget ändrat 2008-11-15 18:24:15 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du installerat hotfixen?

Nej, vis av tidigare erfarenheter så hade jag hoppat över "betan". Men nu när jag tänker på det så är det mest bara min dator, med två kort, som ibland får för sig att streta emot... Dessutom kan jag inte dra mig till minnes att det brukade tjorva så här med SLI utan det började nog inte förrän med Crossfire... :-/

 

Kanske hade min lilla spelburk funkat en aning smidigare med Home Premium istället för Ultimate..? Det senare innehåller hursomhelst en massa tjafs som aldrig kommer att användas, men då när jag skaffade Vista såg jag bara 32-bitarsversioner av HP, och jag hade ju redan XP64 sen förut så då skulle det kännas konstigt att "uppgradera" till nytt 32-bitars OS... Och nu när dagens spel ju kan må riktigt bra av 4GB minne så skulle det förstås ha känts extra bortkastat ifall man då hade gått och skaffat bara 32-bitars Vista.

 

Men faktum kvarstår ändå att Vista är aningen hårdare med vilka drivrutiner man vill installera och det tycker jag ändå är ett steg i rätt riktning för ofta är det ju dem som får datorn att knasa ur.

 

Låter ungefär som ett gammalt rollspel, typ Runequest: väldigt positivt!

Spontana tanken för mig var faktiskt Disciples! :-)

 

Kanske man kan hoppas på några roliga moddar som förbättrar grafiken på de ställen där det behövs?

Ja, jag minns besvikelsen redan på Oblivion som ex. saknade parallax-mappade väggar och det är fortfarande samma sak nu med Fallout 3, så en "Qarl's texturepack" för det spelet hade inte suttit fel alls! :-)

 

Om nu inte PS 4 och Xbox 720 ligger på hyllorna då...

Apropå det så har du sett att det har börjat dyka upp benämningar som "third generation consoles" men vad var då dessa gamla "next generations" för nåt? ;-)

 

Körde du med patchen?

Jo, patchar är det första man letar efter efter att ett spel blivit installerat! :-) Fallout 3 ser inte alls "gorgeous" ut enligt citatet i ditt inlägg och jag skulle inte vilja kalla alla texturer "high-res" utan som sagt så är det oerhört blandat – ett huvud kan ex. ha jättefint hår men desto blurrigare ansikte och med mycket fulare animationer än gamla H-L 2. Visst, motorn har fått sig en märkbar ansiktslyftning men gränsar ändå till bäst före datumet – det är öht inte frågan om nåt i nivå med Crysis. Men nu har jag iaf pillat med ini-filerna och bl a fått upp upplösningen på skuggor och så vidare, så nu får Crossfire svettas! ;-)

 

Hur gjorde du förresten med Warhead? Den hade iaf till skillnad från originalet ändå varit värd att spara på tills datorn har DX 10.

 

[inlägget ändrat 2008-11-18 18:01:37 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte kört Crysis Warhead än. Har ju inte ens hunnit skaffat det. ;-)

 

Fast en annan bidragande orsak till att jag körde Crysis nu var att jag visste att det funkade utan problem i 1280x1024, men om monitorn pajade var jag inte säker på att det klarade 1680x1050 lika flytande, dvs om jag hade blivit tvungen att köpa en ny skärm. Kanske den gör det, men med tanke på att Crysis var det mest krävande så gjorde det inte så mycket att ha det avklarat innan sas.

 

Efter vad jag har förstått är Warhead betydligt bättre optimerad, och går bättre? Far Cry 2 lär också flyta på bra; det enda skulle vara Clear Sky som skulle ställa till det i 1680x1050- det verkar vara ett riktigt "tungt" spel det också. Det är bara det att det hade känts lite snopet att behöva slänga ut 4850:an till förmån för t ex ett 4870 bara några månader efer att jag köpt det... Hade jag siktat på en högre upplösning hade jag ju köpt ett sånt kort från början. Men förhoppningsvis klarar jag mig med vad jag har nu, och siktar in mig på Full HD-upplösning nästa gång. :-)

 

Dessutom har jag ännu inte kört klart det första Stalker än heller, men det är på gång. Eller kommer att vara det snart! Jag vet att jag har sagt det tidigare, men jag gillar verkligen det spelet, så Clear SKy är given för mig också sen.

 

Ang 64-bitars så läste jag att Crysis skulle gå bättre på det, med ett tillhörande test som visade att det verkligen var så - men jag antar att sedan dess kom patchen som förbättrade prestandan, och dessutom så har ju drivrutinerna förbättrats också, så hur det är idag vet jag inte. Men jag satsar nog på 64-bitars - och jag hade faktiskt inte heller sett att det fanns Vista HP 64-bitars, men det kanske är ett alternativ? Speciellt som man kanske kommer att gå över till windows 7, om det kommer snart... Är det något särskilt som du tror att man skulle sakna med HP jämför med U?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag har förstått är Warhead betydligt bättre optimerad, och går bättre?

Tja, nu har ju jag spelet med olika hårdvara – originalet på förra datorn och expansionen på den nyare... :-) Och ifall du minns hade jag mycket klagomål på ljudmotorn för att spelet ofta kunde lagga vid nya slags ljud. Jag tyckte (och tycker) att denna FMOD Software Renderer var ett billigt och simpelt val som motor. :thumbsdown: Enligt vad jag har läst ska ljudet åtminstone vara bättre i Far Cry 2(?) :thumbsup:

 

Men jag satsar nog på 64-bitars - och jag hade faktiskt inte heller sett att det fanns Vista HP 64-bitars, men det kanske är ett alternativ?

XP32 och spel kommer ju långt med 2 gigabyte även om mer, 3GB, förstås inte skadar. För att få motsvarande flyt á la XP32 inkl 2GB under Vista får man lägga till mellan 512-1024MB ytterligare och helst alltså utgå från 3GB. Och så vill man ju gärna att de lite nyare spelen ska kunna ha ordentligt att ta av och sas slänga på en extra gig för dem också. Således blir totalmängden 4GB vilken givetvis förutsätter 64-bitars OS.

 

Är det något särskilt som du tror att man skulle sakna med HP jämför med U?

Har nog aldrig tänkt på det utan fick själv nu också leta fram en jämförelse mellan dem..! ;-)

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/compare-editions/default.aspx

 

Edit:

Nej, jag skulle knappast ha saknat nånting alls mellan HP och U utan finner snarare att det senare ändå var ganska onödigt. Nu finns uppenbarligen iaf 64-bitars HP med service pack 1 (att det kommer inkluderat rekommenderas!) och kostar från omkring tusen kr för en OEM-skiva:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304716&o=inkfrakt

 

Det innebär just nu t ex ett nästan 400kr lägre pris jämfört med XP32 Pro service pack 3 (OEM)... :-)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=321534&o=inkfrakt

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 05:43:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har läst ska ljudet åtminstone vara bättre i Far Cry 2(?)

(Jag ber om ursäkt till trådskaparen om jag går lte OT)

Jag trodde du skulle vara först av alla på FarCry2 RN =) Men tack coxk för att du ledde in mig på Witcher, tar mycket tid med den har en charm.

Har även kommit in ganska långt i nya Fallout 3 som för mig har långt mer charm och spelbarhet än Stalker, även om den är lite för svår (tar för lång tid att levla upp och ens htta ammo så det krävs en hel del fegtaktik i början)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen in i tråden Anjuna,

tror inte du är den förste som går OT... :-)

 

Hade du kört Oblivion också? Jag tänkte mest på levlingen (fint ord), för där var det ju så att om man skulle få ut det mesta av att gå upp i nivå var man i princip tvungen att vara taktiskt redan när man valde sin karaktär och dess färdigheter. Speciellt om man ville maxa ut spelet, men även för vanligt spelande. Det fanns ju ett intrikat system med major och minor skills, och var man oförsiktig med hur och när man steg uoo i nivå kunde det leda till att man inte matchade motståndet eftersom fienderna också levlade upp samtidigt, och då kunde det bli väldigt svårt att klara av spelet mot slutet.

 

Nu kände jag inte till det från början, utan spelade glatt iväg ett par nivåer i Oblivion utan tanke på någon taktik, och valde karaktär och egenskaper efter vad jag kände för, och jag kände precis som du att jag på något vis var alldeles för svag och sårbar. Efter att ha läst en guide till hur man smartast gick upp i nivå så upplevde jag det som både lite trist men samtidigt utmanande att ha i bakhuvudet hur systemet funkade. Det påverkade iaf taktiskt hur jag skulle möta en given situation, och gjorde mig direkt mycket bättre rustad att möta motståndet.

 

Taktiken gällde ju också för t ex vapen som man fann som byte, det kunde vara smart att vänta med att hitta dem tills man uppnått en viss nivå, eftersom dess egenskaper inte ökade gradvis med nivåerna utan stegvis bare efter vissa nivåer. Tog man det precis innan man steg upp en nivå "kastade" man då kanske bort möjligheten till ett mycket bättre vapen.

 

Kommer inte ihåg vilken nivå jag beslutade mig för att landa på i Oblivion, men jag testade en gång att levla upp så mycket jag kunde, och jag kunde åtminstone gå upp tio nivåer till med de poäng jag samlat på mig.

 

Är det något liknande nivåsystem i Fallout 3?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen in i tråden Anjuna,

Jag säger detsamma, det tog då en j-a tid för dig att komma! :-)

 

Är det något liknande nivåsystem i Fallout 3?

Det är tack och lov förändrat. Nu levlar man utefter erfarenhetspoäng och inte för att man håller sig till rätt saker. Och det verkar dessutom nästan förutsättas att man breddar sin karaktär lite och inte enbart håller sig samma sak hela tiden. Inte blir man heller duktigare på det man ofta gör, t ex så i Oblivion ökade ens färdigheter i att smyga bara av att man smög. Så är alltså inte fallet längre i Fallout 3.

 

Jag har nått level 13 tror jag och motståndarna känns fortfarande tuffa. De blir dock enklare att ta ut tack vare att ens egna färdigheter blir bättre. Man blir kanske inte enbart duktigare på "small guns" utan ens träffsäkerhet o s v i VAST ökar även den. Och detta VAST är ett grymt fräscht och kul tillskott, striderna blir genast roligare och inte bara uttråkande som de annars blir efter ett tag. :-)

 

Anjuna skrev:

Men tack coxk för att du ledde in mig på Witcher, tar mycket tid med den har en charm.

Ordet coxk känner jag inte till, kanske för att man utvecklas långsammare här på Svalbard eller var jag nu bodde i djupfrysta norra Sverige eller nånstans. ;-) Men jovisst, The Witcher var ett långt spel, kring 80 timmars speltid är nog att förvänta. :-)

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 17:00:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kände jag inte till det från början, utan spelade glatt iväg ett par nivåer i Oblivion utan tanke på någon taktik

Det låter som mitt tafatta försök på Oblivion (som jag gav upp ganska snart). Jag råkade sno några limpor från ett värdshus och alltefter det så var jag efterlyst och blev attackerad av soldater var jag än tog mig.

Men nu har jag lärt mig läxan i denna typ av spel och är väldigt medveten om hur jag beter mig i konversationer och handlingar och vilka skills och egenskaper jag satsar på. Men Oblivion tror jag inte jag går tillbaka till, det kommer för mycket nytt hela tiden och så mycket tid har jag inte att det räcker till ens en bråkdel av dem.

 

Är det något liknande nivåsystem i Fallout 3?

När man levlar upp så har du de vanliga egenskapsvalen (agility, strength osv.) samt ett skill-system som samtidigt påminner om andras men ändå känns lite annorlunda. Man väljer bland x antal inriktningar (där x ökar med level-nivå) såsom charm (utökar möjligheter i konversationer), olika typer av warrior-skills (hantering av vapen o dyl), stealth osv. Det finns säkert ett 30-tal olika inriktningar som man kan välja bland (man fördelar precis som man vill med de poäng man har tillgång till).

 

Jag har nått level 13 tror jag och motståndarna känns fortfarande tuffa.

Då har du kommit lite längre än jag tror jag. Jag har precis tagit mig tlil den fria radiostationen i D.C och träffat på super-super-mutanterna. Lite väl läskigt att springa omkring i de övergivna tunnelbanegångarna, har lite för dåliga nerver för sånt (gav bl.a upp F.E.A.R för att jag inte pallade suspensen och överraskningsmomenten =)

The Witcher var ett långt spel, kring 80 timmars speltid är nog att förvänta. :

Jo, långt är det och nu börjar det bli svårt. Är ute i träskvärlden utanför staden och jag dör ideligen. Spelar i tredje-personsvinkel, FPS-varianten tycker jag fungerar för dåligt.

Ordet coxk känner jag inte till,

Man måste dricka ett antal öl för att förstå det (och lyckas skriva det ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker synd om er, ni som inte spelar Fable II :)

Det förstår jag, har nämligen spelat ettan... :-) Efter att ha haft det kanske ett par års tid började jag sätta mig in i det – och fann en riktig pärla! :thumbsup:

 

Men det här forumet avhandlar dator- och inte X360-spel. ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 17:31:17 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Oblivion tror jag inte jag går tillbaka till, det kommer för mycket nytt hela tiden och så mycket tid har jag inte att det räcker till ens en bråkdel av dem.

Inte heller jag är klar med Oblivion: Shivering Isles och det känns faktiskt inte som om det kommer bli färdigspelat, för som du sa kommer det så mycket nytt hela tiden som man försöker få tid med istället. Dessutom var SI alldeles för knäpp.

 

Jag trodde ju tidigare i höstas att tiden kanske skulle räcka till för tre rollspel; först Sacred 2 (som jag är säker på att du hade gillat ännu bättre än t ex Titan Quest), sedan Fallout 3 och slutligen NWN 2: Storm of Zehir. Idag damp det senare spelet ner på hallmattan men jag är inte ens färdig med nåt av de två första ännu. :-P

 

S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky får jag ta sen efteråt och Gears of War om det nu blir speltorka... Men så står givetvis också Far Cry 2 högt upp på önskelistan. :-)

 

(gav bl.a upp F.E.A.R för att jag inte pallade suspensen och överraskningsmomenten =)

Bethesda har i vissa sekvenser faktiskt lånat friskt av F.E.A.R, vilket blev tydligt bl a i en annan Vault, även om de inte har lyckats utföra det lika skickligt som Monolith (märkväl inte TimeGate Studios som senare gjorde de halvdana expansionerna av vilka den sista var riktigt, riktigt kass).

 

Spelar i tredje-personsvinkel, FPS-varianten tycker jag fungerar för dåligt.

För mig funkade fågelperspektivet bäst... :-)

 

Man måste dricka ett antal öl för att förstå det (och lyckas skriva det ;)

Haha, jo det förstod jag egentligen! :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkade fågelperspektivet bäst...

Jo, det var det jag syftade på med 3:e-person. Har du förresten lite tips att ge. Är det värt att köpa de dyrare böckerna av folk? Jag känner att vissa monster helt enkelt inte går att bekämpa utan rätt formler, måste man ha vissa böcker för att fixa dessa formler eller går de att hitta "gratis" via sido-quests?

 

En annan fråga är om vissa sido-quests blir omöjliga att avsluta för att man valt fel sätt att bemöta vissa av personerna inblandade i dessa. Ibland slutar ju ex. folk att ens prata med mig för att jag inte hanterade dem på rätt sätt i konversationerna.

 

Avslutningsvis, som jag undrar var x:e månad - NÄR SKA MAN FÅ SPELA ALAN WAKE??!!??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄR SKA MAN FÅ SPELA ALAN WAKE??!!??

Den som det visste, men iom att den här trailern kom förra månaden kan det ju förhoppningsvis inte vara så långt borta. Eller?

http://snipurl.com/6b3i9 [ve3d_ign_com]

 

Dessutom var SI alldeles för knäpp.

Men det var ju härligt- ett spel som inte tog sig självt på blodigt allvar. :-) Ok.lite väl galet ibland kanske, tom så att de i en recension tyckte att de hade gått lite för långt i skämtlynnet... Jag tyckte att det var befriande, och ärligt, det tog inte så lång tid att spela klart det, trots att jag tog mig tid att vimsa runt på ön. Samtidigt kände jag att jag hade en ganska bra taktik, med väldigt bra matchande magi och prylar blev det inte alls så svårt att komma igenom. Dessutom tyckte jag om Golden Saints sätt att säga "Go!" på när man hade talat med dem, det var så charmigt avvisande på något vis. Hur nu det går ihop sig. :-)

 

Den enda större invändningen jag har mot Oblivion är att det kunde kännas styltigt ibland att klämma in en planerad handling i en annars ganska fri värld - men det problemet, och liknande, lär ju kvarstå i spel, de är ju inte en spegling av verklighen. T ex så läste jag en recension av Tombraider Underworld där de klagade på att det fortfarande inte var så fritt att göra vad som helst som de hade trott - men kom igen, det är ett spel, inte en simulator!! Samtidigt tror jag att den invändingen är en version av samma problem som grafiken har - ju mer verklighetstroget det blir, desto mindre verklighetstroget ser vi att det är. Dvs, är skillnaden för stor fyller vi i själva med vår fantasi. men när det blir för nära verkligeten ser vi bara olikheterna och begränsningarna...

 

Läste förresten att S3 nu också har släppt DirectX 10.1/OpenGL 3.0-kort:

http://snipurl.com/6b3g8 [www_s3graphics_com]

Kul att det rör på sig, och att inte bara Nidia och Ati hänger med!

[inlägget ändrat 2008-11-22 04:10:21 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...