Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ati hotfix driver för Far Cry 2


Stålis

Rekommendera Poster

Precis som titeln beskriver, hotfix för Ati/Far Cry 2.

 

Inte för att det berör mig direkt, jag väntar nog min vana trogen med att införskaffa de nyaste spelen, och när jag väl lägger vantarna på Far Cry 2 har väl hotfixen redan införlivats i de vanliga Catalystdrivrutinerna... - men eftersom jag vet att det inte alltid är så lätt att hitta just de här hotfixarna som dyker upp då och då när nya spel kommer ut (som t ex till Bioshock förra året), samt att jag läste om det på Fudzilla och råkade på länken på Tweakguides, och Cat 8.10 precis kom ut, som ju därmed måste ersättas, kan jag dela med mig av länken:

http://snipurl.com/4gu1e [support_ati_com]

 

Och lite intressant (men sann?) info från Fudzilla om hotfixen:

http://snipurl.com/4gu1u [www_fudzilla_com]

 

Nu är det tillbaks till Shivering Isles (just det, med de flesta av moddarna du tipsade om, RN) :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2008-10-18 05:07:41 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det berör mig direkt,

Men Far Cry 2 släpps väl inte heller förrän till veckan som kommer? Om det inte ligger ute nån piratkopia som förstör för utgivaren förstås. Fast snart börjar kanske även jag att strunta i att köpa spelen; är så less på onlineaktiveringarna inkl installationsbegränsningarna som nu råder. Så ohyggligt idiotiskt att som utgivare främja piraterna!?

 

jag väntar nog min vana trogen med att införskaffa de nyaste spelen,

Där behöver jag nog börja ta efter dig för den här månaden har jag pungat ut för Sacred 2, Fallout 3 samt NWN2: Storm of Zehir... spelbutiken.se tog inte porto och spelen kommer i takt med att de släpps – än så länge har bara det första spelet hunnit ramla ner i brevlådan.

 

Nu är det tillbaks till Shivering Isles (just det, med de flesta av moddarna du tipsade om, RN) :-)

:thumbsup: Själv blev jag trött på Oblivion och spelade aldrig klart SI (inte än i alla fall). Liksom jag förut blev trött på Morrowind till vilket jag spelade klart den andra, men inte första, expansionen... Men den dagen det kanske blir att återuppta SI så kommer det såklart att vara i moddad version. :-) Och visst var moddarna bra?

 

Nu ska jag slå ihjäl några tusen figurer i Sacred 2! ;-)

 

P.S. Kan inte fatta hur man kan vilja sitta och spela online hela tiden, spel som aldrig nånsin tar slut! Blä.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Far Cry 2 släpps väl inte heller förrän till veckan som kommer?

Nä, just det, så det var faktiskt en hotfix i tid! Och om piratkopiering kan man ju säga mycket, men jag köper hellre spelen om de är bra - och kan leva med aktivering om den är som den lär vara i Far Cry 2, att du får installera fem gånger på tre datorer - i praktiken obegränsat, eftersom du får tillbaka installationer när du avinstallerar. Men som sagt, det finns mycket mer att säga... och det har ju varit lite inlägg om "Gamer's bill of rights" på VE som även har gett en del speltillverkarnas syn på saken.

 

Fallout 3 har ju heller inte kommit. :-) Ang spelbutiken, det var där jag köpte SI - den försvann från marknaden och gick endast att få tag på i form av GotY-utgåva, men den var för dyr tyckte jag. När Spelbutiken fick in SI för 149 passade jag på. Den trillade ner förra veckan, och jag installerade de flesta av moddarna men inte normalkartorna (där tror jag att den sista patchen har rört till en del). Moddarna är ivf väldigt bra!

 

Men jag tog den här UI-modden istället för Phinix Immersive UI:

DarkUId DarN

http://snipurl.com/4h5cc [www_tesnexus_com]

Phinix använde tydligen en del från DarN, och eftersom DarN finns i nyare (buggfriare) utgåvor kändes den mer uppdaterad.

 

Lade även till kartor i färg:

SpewBoys Cyrodiil Map

http://snipurl.com/4h5fb [www_tesnexus_com]

SpewBoys Shivering Isles Map II

http://snipurl.com/4h5ew [www_tesnexus_com]

 

Jag avslutade huvudquesten i morse, så det gick ganska fort när jag väl kom in i det. Jag ville nämligen avsuta SI ganska snabbt - måste väl bara göra något åt min dygnsrytm sen... ;-)

 

För jag tycker att det jobbiga med "öppna" spel som Oblivion är att om man drar ut på tiden med huvuduppdraget tappar man känslan för handlingen och därmed intresset - det saknas en "sense of urgency" sas... Det kan ju framställas som oerhört viktigt att du omedelbart måste förhiindra något i spelet, men sen kan du gå omkring i flera veckor och plocka blommor, blanda drycker eller bara lulla runt och prata med folk utan att det får konsekvenser. Det är bara att plocka upp den akuta (?) handlingen där du avslutade - allt bara stannar upp och väntar på att du ska ta tag i det igen. Skulle vara kul med ett öppet spel där "slöhet" faktiskt får konsekvenser, som att en stad totalförstördes för att du satt på puben för mycket. Eller något liknande. ;-)

 

Ett spel som inte lär sakna "sense of urgency" som jag fått upp ögonen för senaste veckan är "Dead space", där blir det nog inköp så småningom:

http://snipurl.com/4h5tz [www_gametrailers_com]

Det har fått bra betyg, och med en ingenjör som hjälte och inte någon adrenalinstinn "space marine" - för det var du väl trött på? :-) Skräck, visst, men tydligen en väldigt bra mix av kända ingredienser.

 

/m

[inlägget ändrat 2008-10-18 17:22:30 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...i praktiken obegränsat, eftersom du får tillbaka installationer när du avinstallerar.

Jo det är förstås sant... Ville kanske mest klaga för klagandets skull. ;) Om man ska säga nånting bra om det så kan man ta upp t ex att Warhead tydligen får vara installerat på fem maskiner samtidigt utan att skivan behöver vara i nån av dem – manualen säger att de (Crytek) helt enkelt ville främja LAN-spelande. :thumbsup: Inte behöver skivan heller vara i för Mass Effect (har jag för mig) eller det jag nu spelar Sacred 2. Men det gäller väl sen bara att komma ihåg att återlämna installationen till servern (som kommer att vara uppe, hur långt fram i tiden? ;-)).

 

Apropå att köpa spelen så ja, helst. Jag har råd med det. Men däremot har jag inte råd med risken att slösa bort timme efter timme som kanske blir en hel kväll för att förhoppningsvis till slut få igång någon eländig piratkopia. Att komma med förevändningen om att spel är dyra, är skitsnack. Spel är mycket billiga. Om man gör som du och spelar det som var nytt för ett år sen eller två. Och särskilt billiga är spelen till PC.

 

Fallout 3 har ju heller inte kommit. :-)

Nej, det blev att beställa en liten korttidsprenumeration av spel; när Fallout 3 dyker upp har jag eventuellt hunnit klart med Sacred 2 och när Storm of Zehir anländer så är jag kanske klar med Fallout 3! Hösten kommer att tillbringas i rollspelens världar: just nu i en blandning av modern och gammal tid, senare ett apokalyptiskt "50-tal" och till sist så gammal hederlig fantasy... :)

 

Nej, John Blund ropar och kallar... får fortsätta kanske imorgon istället. :)

 

Natti natti!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men däremot har jag inte råd med risken att slösa bort timme efter timme som kanske blir en hel kväll för att förhoppningsvis till slut få igång någon eländig piratkopia.

Känner en kille som har berättat att det kan vara ett elände att få ihop det när de ska köra t ex IL-Sturmovik (tror jag det heter) på LAN-partyn, för alla kör med piratkopior med olika versioner, patchar och crackar... Men herregud, om det är ett så bra spel att man lägger ner sån oerhörd tid och möda på att få det att fungera, kan det då inte vara värt att alla köper spelet? Och att de belönar speltillverkaren, som tydligen gjort ett så väldigt bra spel? Ibland blir jag ett frågetecken inför hur folk tänker...

 

Kan återvända till Oblivion lite också. Jag stoppade även in de inofficiella patcharna till Oblivion, nu när det troligen inte kommer fler patchar:

Unofficial Oblivion Patch

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=5296

med fixen för QTP 3

QTP3 UOP32 Compatibility Patch

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=11261

Unofficial Shivering Isles Patch

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=10739

Unofficial Official Mods Patch

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=9969

 

Det var konflikter och rött i OMOD för UOP (använde OMOD-varianterna), men det verkade vara för de filer som sedan fixas i kompatibilitetspatchen, jag skrev över allt och det löste sig utan problem (än). Undvek också att lägga in det i UOP och USIP som ändrar fel i klassernas utseende (UOP och USIP frågar), för jag var osäker på om det isf skulle kollidera med Beautiful People. Har ju forfarande lite kvar att göra i vanliga Oblivion. Eller så får jag gå runt och plocka blommor när jag spelat klart allt. :-)

 

Mer om moddar. [log]Jag läste om DirectX 11 häromdagan, och då speciellt om fördelarna med tesselatortekniken som ska komma. Tesselator = mosaikskapare? Iaf, den kan användas för att se till att saker sömlöst dyker upp vid horisonten istf för det här upp-poppandet som nu pågår i spel med långt siktavstånd som t ex i Oblivion. Det ska verkligen bli skönt att se träd o dyl växa fram gradvis när man närmar sig dem, och det kommer att göra att spelvärldarna upplevs som mycket mer verkliga.

 

Tydligen är tesselatorn som finns inbyggd (men oanvänd) fr om Radeon 2000-serien inte helt kompatibel med de funktioner som ska användas i DX 11, dess specifikation är utökad, men i HD4000-serien ska tesselatorn iaf vara tillgänglig att nå genom DX 10. Man kan ju hoppas på någon sorts fördel där när DX 11 kommer, eftersom det är en utökning av DX10? Det skulle innebära att behovet av moddar som "LOD replacement maps" i Oblivion helt kommer att försvinna när speltillverkarna lärt sig programmera. För allt, även det på långt håll, kommer ju därmed att se ut "som det ska"!

 

Jaha, så du tänkte annars att fylla hösten med att ge dig in i rollspelens värld? Kan vara praktiskt med en "prenumeration" så att de kommer med lite lagom intervall. Rollspel brukar ju ta ett tag att komma igenom, speciellt om man blir samlingsgalen och bara "måste hitta" just det där speciella magiska svärdet/skölden/rustningen etc. :-) Jag har annars tillbringat mycket tid i Legovärlden, köpte nämligen Lego Star Wars 1 och 2 och för att kunna köra med syrrans barn. Riktigt roligt, men jag hade hoppats att samlingspaketet med båda spelen uppdaterade både grafiskt och innehållsmässigt som kom till spelkonsollerna även skulle komma till pc, men så blev det inte - kanske pga all piratkopiering?[/log]

 

Får önska dig lycka till med allt dödande så länge! :-)

[inlägget ändrat 2008-10-21 04:44:22 av Stålis]

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 10:28:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- det saknas en "sense of urgency" sas...

Ja och då är det lätt hänt att tiden rinner iväg och spelet till slut tappar sin mening, för drivkraften bakom och motivationen att alls spela singelspel är iaf för mig storyn... Denna story kan med lite tur göra att spelet upplevs mer som en interaktiv bok såsom fallet var med The Witcher.

 

Detta till skillnad från multiplay, suck... ORKA!! :-P Till exempel Battlefield-serien är inte spel så mycket som det är chatprogram: Springa pang pang, spawna, prat prat, smyga panga boom, prat prat spawna, huka sig bara för att – prat prat – sprängas av granat, spawna, springa pang pang prat prat, spawna, springa pang pang... Vad är meningen!?

 

Oj jag tappade tråden tror jag... ;-) Jag undrar om inte detta "sence of urgency" är bland spelutvecklarens allra svåraste balansgångar? Att bygga in frihet i spelet kontra det att tvinga spelaren följa en tråd, tråden som ger spelet sitt syfte. Själv trivs jag med att inte bli påjäktad. Vill jag plocka en blombukett så ska det tillåtas och ifall humöret svänger över till orchskallklyvning ska det också vara tillåtet. :-) Sen är det upp till en själv att hålla kvar intresset för spelet; vik inte av för mycket ifrån huvudspåret utan beta bara av sidospår i takt med att ens level behöver ökas...

 

Känner en kille som har berättat att det kan vara ett elände att få ihop det när de ska köra t ex IL-Sturmovik (tror jag det heter) på LAN-partyn, för alla kör med piratkopior med olika versioner, patchar och crackar...

Det hänger säkert samman mycket med jargongen "varför ska man betala för nånting när det inte behövs?!"..? ;-) Men då missar man hela poängen. Och i det här fallet "ödsla kvällar på att få IL-Sturmovik att funka" tycker jag det visas att spelen visst behöver betalas för. Betalas som i "betalas med pengar" och inte som i "betalas med ens tid och ens ändliga liv". För inget är som bekant gratis: antingen öppnar man plånboken eller så öppnar man säcken av den tid man har kvar innan det är dags för liemannen att göra processen kort med en.

 

Men jag kommer tillbaks snart igen...

 

P.S. Jag tog mig friheten att infoga en LOG åt dig. //RN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste om DirectX 11 häromdagan, och då speciellt om fördelarna med tesselatortekniken som ska komma. Tesselator = mosaikskapare?

Här såg jag hur fenomenet ser ut ute i naturen... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Giant%27s_Causeway#Notable_features.2C_flora_and_fauna

 

Det ska verkligen bli skönt att se träd o dyl växa fram gradvis när man närmar sig dem,

Just det fungerade faktiskt bättre i Gothic 3 än i Oblivion – bägge nyttjandes av DX 9.0c – där fenomenet var ett av de tydligaste tecknen på konsolarvet från Xbox, tillsammans med de helt gigantiska bokstäverna och ikonerna i menyerna, allt anpassat efter konsolens låga upplösning. I sammanhanget hjälper också Depth of field, tycker jag, som egentligen inte började nyttjas förrän i samband med shader 3.0 inklusive parallax mapping etc. Men iaf så utan moddarna går det ju inte att se långt alls i Oblivion innan allting blir till ett enda blurr.

 

Apropå att "lära sig programmera" tycker jag det typiska är att tekniken ligger före spelen medan prestandan istället ligger efter dem. Och det brukar gå ibland nästan ett par år innan grafikkorten med lätthet kan börja jonglera med spelen som släpps i nuet.

 

Jag har annars tillbringat mycket tid i Legovärlden, köpte nämligen Lego Star Wars 1 och 2 och för att kunna köra med syrrans barn.

Kanske åker du även på att köra igenom Lego Batman samt Lego Indiana Jones tillsammans med dem..? :-D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=303324&o=inkfrakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288043&o=inkfrakt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är inte otroligt att jag kommer att trampa runt bland fler legobitar så småningom... :-)

 

Hittade förresten lite info om ett annat fantasyspel jag inte kände till, Drakensang. Turbaserad realtidsfantasy. Kanske något för dig?

http://www.drakensang.de/

 

Intervjun på Bit-tech ger lite mer kött på benen, de skriver bl a en del just om det här med öppna spel kontra innehåll och handling som vi varit inne lite på:

http://www.bit-tech.net/bits/2008/10/19/drakensang-interivew-from-fable-to-fallout/1

 

Sedan måste jag också nämna, för fullständighetens skull i trådens ursprungliga anda, att även Nvida nu har lanserat "Far Cry 2-betadrivrutiner". Deras brukar iofs vara enklare att hitta, här för XP:

http://www.nvidia.com/object/winxp_180.42_beta.html

 

Jag tog mig friheten att infoga en LOG åt dig

Där ser man, jag trodde redan jag var inloggad... ;.)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är inte otroligt att jag kommer att trampa runt bland fler legobitar så småningom... :-)

Hela idén med att bygga spelen runt lego är grymt kul. Och de går nog att spela även utan barn; de står nog inte i systemkraven. ;-)

 

...Drakensang. Turbaserad realtidsfantasy. Kanske något för dig?

Tackar för tipset, det kommer jag nog att hålla ögonen på! Först gick det inte att förstå nånting av sidan men så upptäckte jag länken english... :-)

 

Men herregud vad många spel det finns att spela just nu: Clear Sky, Sacred 2, strax Fallout 3 och snart också Storm of Zehir... Igår såg jag att även Gothic 3: Forsaken Gods är alldeles runt knutarna. Och då har jag inte ens hunnit nämna Far Cry 2 ännu..!

 

Hösten blev ju tänkt att tillbringas i rollspelsvärldarna och det ser ut som om världen närmare bestämt kommer vara Ancaria i Sacred 2 – spelet verkar ju kolossalt! Vinterns spelbord är nog iaf räddat.

 

"Since we first began working on Far Cry 2 in early 2005, we have used GeForce GPU’s..."

Suck, jaha så nu har annonsutrymmet smugit sig in även i redovisningen av buggfixar etc... :thumbsdown: Allt är reklam – flygplansresor utomlands består av en enda säljorgie, amerikanska tv-shower är produktuppvisningar... "we have used the nuthead's excellent peanuts for this show". =P

 

Där ser man, jag trodde redan jag var inloggad... ;.)

Nu gjorde du så att man LOG igen. :=)

 

Edit:

Får erkänna att det faktiskt kändes lite konstigt att rota i ditt inlägg ovan, som att snoka i en gammal väns lådor eller nåt. :-P Men har man tagit på sig uppgiften att hålla lite "ordning och reda" så får man också lov att göra det, oangenämt eller inte...

 

[inlägget ändrat 2008-10-23 06:28:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, jaha så nu har annonsutrymmet smugit sig in även i redovisningen av buggfixar etc...

Måste erkänna att jag inte såg det där, men har väl blivit reklamblind. :-) Känns lite patetiskt att Nvidia håller på så, och därför måste jag skriva igen om Far Cry 2, eftersom jag känner att jag just nu är rejält irriterad på Nvidia och deras affärsmetoder...

 

Läste precis på Fudzilla att Nvidia säger att DX 10.1-stödet i Far Cry 2 inte kommer att ge några speciella prestandafördelar för Ati, eftersom de stöder ung samma sak i en extension till DX 10, dvs att göra AA snabbare. De bör hamna på ungefär samma nivå. Om man tittar på t ex Guru3D's tidiga test verkar det stämma. Det ser ut ungefär som vanligt (GTX 260 i testet är fö en GTX 260 Core 216 och inte "vanliga" GTX 260):

http://www.guru3d.com/article/far-cry-2-pc-vga-graphics-performance-review/5

 

Men det irriterande är att jag trodde att en av de största anledningarna till att införa DirectX 10 var att man skulle slippa det här med att koda speciellt för vissa kort? Allt eller inget, talades det om. Bort med strulet. Och nu kommer Nvidia dragande med en "extension till DX 10"?

 

Det är allmänt känt att vissa av DX 10.1-funktionerna har stöd i Nvidias kretsar, men eftersom de drog igång en stor PR-apparat för att påstå att DX 10.1 inte behövs har de inte velat kommentera det. Naturligtvis för att de inte själva lanserade DX 10.1-kort när de hade chansen med GTX-serien, fastän de ändå vet att DX 10.1 har fördelar över DX 10. När då konkurrerande Ati har DX 10.1 fullt ut i sina kort medan de själva inte har det är det ju enklare att nedvärdera DX 10.1 än att erkänna det...

 

Prestandafördelarna var avsevärda för AA under DX 10.1 i Assasin's Creed, som Techreport visade:

http://techreport.com/articles.x/14990/12

Det var ju inte bra att GTX-serien med sitt höga pris hamnade bland HD 4850, som kostade flera tusen mindre i ett spel i "The Way it's meant to be played"-programmet. Så stödet för DX 10.1 togs bort i Assasin's Creed i en patch med hänvisning till vissa små grafikfel. Vad väntar nu? En ny patch till AC som återinför DX 10.1 men samtidigt "utnyttjar en extension till DX 10" för Nvidias kort? Skulle inte förvåna mig.

 

Som sagt, det är sånt här baktalande beteende i eget affärsintresse som Nvidia sysslar med i egenskap av sin makt på marknaden som får mig att hellre rekommendera Ati framför Nvidia. För spelaren som använder ett Nvidiakort är det naturligtvis bra nyheter, men moraliskt tycker jag attityden Nvidia har är förkastlig, och inte ska belönas. Hoppas att fler än jag ser igenom deras PR-snack.

 

/m

[inlägget ändrat 2008-10-24 18:24:45 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När då konkurrerande Ati har DX 10.1 fullt ut i sina kort medan de själva inte har det är det ju enklare att nedvärdera DX 10.1 än att erkänna det...

Jo fast de är egentligen lika goda kålsupare båda två. Folk glömmer, så därför kan de återanvända samma retorik åter och återigen. Motsvarande skäl användes redan för flera år sen mot ATI då de i Radeon 8500 hade stöd för shader model 1.3 medan Nvidia bara stödde sm 1.1 med GF 3. År 2004 var det dags för ATI att använda retoriken då Nvidia stödde shader 3.0 istället för bara 2.0B. Nu har det blivit dags igen att damma fram samma gamla tugg iom shader 4.0 kontra 4.1. Fler exempel finns, men det här räcker nog.

 

Och jag kan helt trött bara konstatera att det är så det fungerar. Namnen på korten är nya, teknikerna bakom grafiken har fått nya benämningar etc. Vad det handlar om är att nedvärdera nyttan av stödet för en viss teknik och att smutskasta motståndarlaget. Då liksom nu. Men när jag hör samma gamla, söndertjatade, tröttsamma gnat återigen så hör jag helt enkelt inget annat än en dålig förlorare. ATI är en vinnare just nu, till Nvidias stora förtret. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad de ligger i både Ati och Nvidia! :-)

 

Snäppet nyare versioner av betor/hotfixar för Far Cry 2 har kommit för både Forceware och Catalyst:

http://snipurl.com/4te0u [www_nvidia_com]

http://snipurl.com/4gu1e [support_ati_com]

 

Högaktuella nedladdningar! - för de som vill spela sina spel innan alla buggar har fixats vill säga... ;-)

 

Intressant är att det i Catalystinfon står att det ska komma 10.1-stöd till Stalker: Clear Sky. Det kan ju ev vara det enda tillägget till hotfixen, vilket borde betyda en snar patch till S:CS?

 

Edit: patchen till S:CS har tydligen redan kommit (Added DX10.1 support).

 

/m

[inlägget ändrat 2008-10-29 19:20:12 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen RN! Tänkte att jag delar upp min post i två den här gången. :-)

 

Jo, du har rätt, de kan vara lika goda kålsupare båda två. Jag kom dock att tänka på en förmildrande omständighet för Nvidia. Fast det kan också diskuteras...

 

Tanken med DX 10 var ju bl a att allt eller inget skulle gälla, ett DX 10-spel skulle vara just ett DX 10-spel, inga "extensions" tillåtna. Det var det jag reagerade på, att det skulle vara en kortspecifik extension som i OpenGL. Iofs är det kanske så, men det går inte att lansera sånt till ett DX 10-spel; det skulle verkligen vara egenmäktigt förfarande från Nvidias sida, och slå omkull syftet med hela omskrivningen av DirectX.

 

Däremot måste ju tillverkaren ha verktyg för att kunna komma åt och testa alla funktioner de byggt in i grafikkortet, även fast de inte ingår i specen. Troligen är det en helt godkänd extension till DX 10, men den kan inte användas officiellt - inte förrän spelet är DX 10.1.

 

Jag tänker mig DirectX som ryska dockor, eller bollar i lager med flera skal. Den gamla dockan blev avslutad iom DX 9, nu är DX 10 den nya innersta dockan eller skalet. När man får ett DX 10.1-spel så är det mesta av det nya 10.1-skalet osynligt om man bara har ett DX 10-kort, men med en sån här extension blir det sas en förbindelse mellan DX 10- och DX 10.1-skalet, så att just en viss funktion utöver DX 10 kan aktiveras i DX 10-kortet.

 

Nvidia hade då alltså inte kunna göra det här om inte FC2 hade varit ett 10.1-spel. Och det väcker fler frågor. För precis som Atis tesselator är en delmängd av den tesselator som ska komma i DX 11, kanske Nvidas AA-funktion bara är en delmängd av den funktionalitet som finns i Atis 10.1-funktion? Det skulle t ex kunna innebära att Nvidia sätter käppar i hjulet för att utveckla 10.1-spel i deras TWIMTBP-program om det inte går att tillämpa deras extension, men i spel där Ati inte har en fördel går det bra.

 

Konspiratoriskt? Javisst, men det skulle även innebära att tesselatorn i HD 4000-serien skulle kunna användas i framtiden, även fast den serien "bara" är 10.1. Tesselatorn går ju nu att komma åt genom DX 10, förmodligen genom en extension, men går alltså inte att använda officiellt. Än. Så om Nvidia skulle bli först ut med DX 11-kort, kanske vi får se extensionspatchar från Ati? Om de tjänar så mycket pengar på sin nuvarande serie så att de har råd att "hjälpa" spelutvecklarna, vill säga... ;-)

 

Snygga bilder på naturens tesselator förresten! :thumbsup:

 

Edit: Min teori verkar stämma, ang 10.1 och AA i Clear Sky:

[log]Added DX10.1 support.

Added MSAA for alpha-tested objects ("alpha-to-coverage" for DX10.0, custom "alpha-to-coverage" for DX10.1 for better performance, native DX10.1 implementation for better quality). [/log]

[inlägget ändrat 2008-10-29 19:22:56 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara helt kort nu... :-)

Edit: patchen till S:CS har tydligen redan kommit (Added DX10.1 support).

Så här står det i patchens installationsprogram:

 

"V1.5.06

 

Render improvements:

 

- Added DX10.1 support.

- Added MSAA for alpha-tested objects ("alpha-to-coverage" for DX10.0, custom "alpha-to-coverage" for DX10.1 for better performance, native DX10.1 implementation for better quality).

- Added new quality level for sun-shadows (ultra) for better picture quality.

- Added new min/max shadowmap technique (which takes advantage of DX10.1 when available) allows to speed up high quality sunshafts rendering for top video boards and high resolutions.

- Added high quality sunshafts acceleration for DX9 renderer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konspiratoriskt? Javisst,

Vad mig anbelangar gränsar jag till cynism då jag högre upp konstaterade att det är så här det fungerar. Diskussionen påminner väldigt mycket om 2004 och nedvärderandet av nyttan med SM 3.0 som ATI sysslade med. Många var dem som gick i fällan och köpte deras kort och oj och hoppsan vad började hända redan 2005 och i synnherhet 2006; det blev mer och mer vanligt med spel som inte ens fungerar med dessa kort..!

 

Tittar man min historik var jag 2004-2005 konsekvent i mina rekommendationer av Nvidiakort, av GF 6 som ju hade stöd för SM 3.0, och i efterhand kändes det faktiskt rätt skönt att man kunde luta sig tillbaka på de råden. Alltså att man aldrig rådde någon att välja säg Radeon X800 istället för GF 6800 och därmed bidrog till att folk satt med datorer på vilka nyare spel inte ens fungerar.

 

Men att nu vara lika konsekvent och rekommendera ATI & SM 4.1 istället för Nvidia & SM 4.0 känns faktiskt inte fullt lika angeläget – Nvidia har ju PhysX som just nu känns hetare än SM 4.1, men i takt med att SM 4.1-spel blir vanligare kommer PhysX att svalna åtminstone fram till dess att Nvidia börjar stödja den shadern.

 

Edit: Min teori verkar stämma, ang 10.1 och AA i Clear Sky:

Jag satt och prövade S:CS igår och tog en skärmdump för att visa dig hur grafikmenyn nu ser ut. Vet förstås inte ifall du själv kanske t o m har spelet men om jag känner dig rätt kommer det inte att skaffas förrän klockan har nått "100kr". :-))

 

Högaktuella nedladdningar! - för de som vill spela sina spel innan alla buggar har fixats vill säga... ;-)

Ifall du minns så köpte jag S:CS redan för flera veckor sen i samband med Warhead (underbart men kort) men har ändå inte hunnit börja spela på det riktigt ännu. Och lika bra är väl det med tanke nu på DX 10.1-patchen. :-)

 

Håller annars fortfarande till i Ancaria i Sacred 2, ett otroligt charmigt och beroendeframkallande spel. Det är nog bara tyska Ascaron som kan få det till en charm att klyva varulvshuvud. Tyskarna har ju f ö charmat världen i en annan kategori också i och med The Settlers. :-)

 

I vilken värld befinner du dig i för tillfället? EDIT: Alltså är din värld fortfarande Cyrodiil..? :-)

 

[bild bifogad 2008-10-31 11:33:07 av RN]

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-01 02:36:15 av RN]

1094490_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara helt kort nu... :-)

Antar att du menade "Bara helt (grafik)kort nu..." ;-) Får väl följa det rådet, för oj, vad långt det kan bli ibland! :-)

 

Om DX 10.1

Just nu tycker jag det mest känns ganska humoristiskt att se Nvidias ansträngningar att säga att DX 10.1 inte behövs. :-)

[log]Läste just ett uttalande från Ubisoft på Fudzilla:

"The Ubisoftteam wanted to enhance the Anti-Aliasing through the reading of the multisampled depth Z-buffers. This feature was enabled by either using DX10.1 or using a DX10.0 extension supported by NVIDIA DirectX 10 GPU’s. Since NVIDIA supports this in their hardware, we were pleased to be able to accelerate this feature. In the case of Far Cry 2, either option will work with similar performance.”

Problemet är ju bara att just eftersom det är, som det står, en "DX10.0 extension supported by NVIDIA DirectX 10 GPU’s" så är det inte DX 10 för alla, det är en kortspecifik funktion (delmängd av?) som finns i DX 10.1-specen. Iaf som jag tolkar det. Och det ironiska är att då krävs alltså DX 10.1 för att kunna utnyttja det. Måste göra dem förbannade att sitta i den rävsaxen att ha något som de inte kan utnyttja om de inte använder något som inte behövs enligt dem själva. :-)

 

I botten någonstans känns det som att kanske beror på att det hamnade för mycket gammalt 3dfx-folk på Nvidia, människor som hellre vill ha en egen kortspecifik API än att vara slav under "standardiserat tjafs" som DirectX? För om det finns några människor som är obstinata och vet hur det "ska vara" så är det väl programmerare... ;-)[/log]Jag tror det kommer mera DX 10.1-spel framöver, för fördelarna som man får där kommer ju att bestå på DX 11-korten när de kommer. så det är inte bortkastat att skriva för DX 10.1 iom att DX 11 inte är färdigt.

 

Om fysik och PhysX

Däremot så har Nvidia något på gång i att accelerera PhysX - men där känns det som att det finns missförstånd, att PhysX skulle ge "mer". Det som jag ser som lockelsen är förmågan hos PhysX att vara dynamisk, dvs att kunna skala fysiken. Det har inte Havok än iaf, efter vad jag vet. Det ska bli spännande att se vad Compute shadern som finns i DirectX 11 tillför!

[log]Att det finns en lista med PhysX-spel som får hårdvaruaccelerad fysik innebär ju inte att de spelen automatiskt får "häftigare" fysik eller nya effekter, något som jag tror många uppfattar det som (och som kanske Nvidia konspiratoriskt inte har något emot om det uppfattas som?), utan "bara" just att de kan acceleras av gpu:n istället. Däremot finns det en delmängd av spelen på listan som får mer effekter som typ större explosioner, men det beror på att spelen är konstruerade så, inte något som ligger latent i användandet av PhysX. Så även om t ex Unrealmotorn nu stödjer PhysX så är det upp till speltillverkaren att avgöra om man vill modellera effekterna så att de kan skalas.

 

Men Nvidia ska ha en eloge för att de sätter tummen på det här med fysiken och faktiskt får något gjort![/log]

Far Cry 2 har väl en egenutvecklad fysikmotor och inte PhysX som Guru3d skriver? Iaf verkar det som att det där också går att "skala" fysiken, inte dynamiskt, men i de förvalda inställningarna. Jag har ju inte FC 2, men efter vad jag kan se på Guru 3d är det så:

http://snipurl.com/4wcp7 [www_guru3d_com]

 

Det om det. :-)

 

Ang spelvärldar:

[log]Jo, jag befinner mig delvis i Cyrodiil, men det jag gjorde efter att jag kört klart SI var mest att bege mig till mitt hus och lasta av lite packning i den redan överfulla kistan! :-) Fast jag ska tillbaks dit snart och köra klart KotN-questen, jag har faktiskt inte gjort det än. Mitt "quest" annars har mest varit att fortsätta spela klart de gamla spelen jag inte har avslutat.

 

T ex har jag delvis befunnit mig på Sirius och kämpat mot Mental och hans styrkor. Just det, Serious Sam 2. För 59:-, inte har jag råd med spel för 100... ;-) Köpte det för länge, länge sedan, och hade bara spelat ett par nivåer, men nu valde jag en lite enklare nivå så att jag kunde spela klart det. Jag tycker ju om att "se vad som finns bakom hörnet" sas, så jag ville se hur nivåerna var utan att spela i all oändlighet. Men det var ändå inte utan utmaning, för jag fösökte klara det med bara det enklaste vapnet, den uppladdningsbara pistolen. Vilket iofs var omöjligt, men ändå görbart i många fall, då den hade en sorts målsökande effekt vid full uppladdning. Dumt spel, men underhållande nog för att hålla mig sysselsatt. :-) Och nu avslutat!!

 

Och så har jag ibland befunnit mig i Mexico, i GRAW - spelet som jag rusade igenom förra vårvintern tills jag fick annat att göra och de sista nivåerna blev ospelade. Lustigt spel men kul. Ibland kan nivåerna vara nästan omöjliga, och sedan kan man ha hur mycket flyt som helst. GRAW är ju förresten ett av de PhysX-spel som får "extra" fysik med PhysX-hårdvara, så det vore roligt att ha kört det med sånt stöd. :-) Fast för spelupplevelsen skull gör det inte så mycket, det är ju inte ett spel man spelar för explosionernas skull, men det hade ju varit kul ändå att testa, som sagt!

 

Senast var jag i djungeln i Thailand i demon till Tombraider Underworld som släpptes igår. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här att hon klättrar "själv" i vissa lägen - men jag antar att jag vänjer mig, och att det är något liknande som Assassin's Creed har, att man pekar och så gör karaktären det som krävs? Ivf tycker jag Tombraider är så kul att det nog blir inköp till jul - om det inte är alldeles för dyrt, såklart. :-)

 

Har även tweakat filerna i CVarGroups så att jag från Thailand har kunnat bege mig till en därmed snyggjord ö i Filippinska havet. :-) Får väl spela om Crysis igen sen under Vista. Jag funderar även på en viss överklockning av processorn, min plan var att göra en 10% höjning när jag skulle gå över till Vista. Nu verkar det som att jag borde kunna gå upp 25% utan att överklocka minnena, och det skulle isf vara kul att se vad det gör för CPU-testerna i Crysis.

 

Däremot har jag inte installerat Mass Effect än. Är lite oklar på om jag borde spela klart Resident Evil 4 först. Men jag är så kass på gamepaden att jag drar mig för att kliva in i just den världen igen... ;-) Men det verkar just nu som att jag kanske får lite mer tid över i november, så det kanske både blir överklockning, Resident Evil 4 och Mass Effect som står på tur?

 

På inköpslistan står annars bl a just Assasin's Creed, The witcher och Dead space, men jag har ju som sagt även en del DX 10-spel som väntar i hyllan. Om/när Vista knackar på![/log]

Kan avsluta med lite drivrutinsinfo. Jag hoppade direct från Catalyst 8.9 till den senaste hotfixen, och roade mig med att köra OpenGL extensions viewer. Noterade då att OpenGL 3.0-stödet har gått från 42% till 57%, öch det är lovande att det går framåt även där! :-)

[inlägget ändrat 2008-11-01 14:30:46 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu tycker jag det mest känns ganska humoristiskt att se Nvidias ansträngningar att säga att DX 10.1 inte behövs. :-)

Hihihi, får se när de pratar in sig själva i ett hörn..! :-) Fast det kommer förmodligen inte att hända, alltså att de snårar in sig själva, för de har nog en så pass slipad röst utåt att även rena misstag omvandlas till medvetna affärsstrategier – vi kommer att få se tekniskt fulländade förklaringar på det självklara att inte stödja DX 10.1..! :-P Ungefär som vad personlighetsstörda politiker sysslar med alltså. Eller har du sett någon riktig fadäs än från Nvidias sida? :-) Skulle vara kul att läsa om inte annat så bara för att tillfredsställa ens skadeglädje. ;-)

 

Läste just ett uttalande från Ubisoft på Fudzilla:

Jaha så Nvidias DX10-kort är så fantastiska att de t o m har en "extension" som Ubisoft-teamet kunde nyttja i detta läge – ett uttalande efter betalning förmodar jag – men inte ett endaste litet ord om att ATI faktiskt stödjer DX10.1 fullt ut!

 

I botten någonstans känns det som att kanske beror på att det hamnade för mycket gammalt 3dfx-folk på Nvidia,

Apropå det så vad hände med den för tiden faktiskt överlägsna API:n Glide? Antar att den var alldeles för kortspecifik med sin assemblerprogrammering istället för Direct 3D:s "one size fits all".

 

Jag tror det kommer mera DX 10.1-spel framöver,

Javisst! :thumbsup: Det är bara det att det brukar ta ett par år innan det lossnar.

 

Och nu får vi redan se att piratkopior av Windows 7 ligger ute... Nyhetens behag. :thumbsdown: Får se vem den förste blir att såga eller hylla det, för de mer balanserade och realistiska mellantingen brukar vara svårare att finna.

 

Folk började pröva och yla om Vista redan ett par år innan release fastän det inte blev klart förrän ett år efter det. "Ja, jag var först ut med att pröva det nyaste, bästaste coola hipp! Sen om datorn faktiskt anpassas med ett OS för mina behov skiter jag i!" ;-)

 

Om fysik och PhysX

Vad jag syftade på med orden "just nu känns hetare" var just prestandafördelen tillsammans med det faktum att fler spel stödjer PhysX. Inte många klarar i dagsläget DX 10.1 utan man behöver ge det lite tid (även för DX 9.0c/shader 3.0 tog det närmare ett par år innan det lossnade på riktigt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl skriva lite grann nu, och mer senare. :-)

 

Det är ju inte fel av speltillverkaren att utnyttja vad de kan; jag tycker att det är bra och tror att de dessutom gärna vill göra det - inte minst för försäljningen av spelet! Och så är det schysst mot köparna, såklart. :thumbsup:

 

Minns du t ex Splinter Cell: Chaos Theory, också från Ubisoft? Klart du gör! :-) Det var väl nästan det första spelet som stödde HDR ”på riktigt”, fast bara i SM 3.0 från början? Sedan kom det en patch som lade till HDR i SM 2.0b även för Atis kort, dvs de fick HDR men kanske inte med riktigt lika bra kvalitet som i SM 3.0 på Nvidias kort då. Far Cry 2 är ju ett liknande fall nu (och även Stalker: Clear Sky), så Ubisofts inställning förstår jag.

 

Då är det ju lite svårare att överse med Nvidias dissning av DX 10.1… men det är ju inget annat än en samling standardiserade tillägg till DX 10, och det hade ju varit så mycket enklare om Nvidia själva hade fått bestämma vad som skulle varit standard i DX 10. Då hade de ju kunnat stoppa in allt som just bara deras kort stödde i det. Tänk så praktiskt! Obs ironi. ;-)

 

Så nej, någon riktig fadäs har jag väl inte sett än, om du inte räknar med summan av de små fadäserna som man får sätta samman? För såna kommer det ju att bli varje gång det kommer ett 10.1-spel med extra stöd för Nvidia, iaf om de fortsätter att hävda att 10.1 inte behövs. Såna här uttalanden via ombud känns lite desperata, för vad de egentligen gör i praktiken är att de själva skjuter sitt eget argument om att det räcker med DX 10 effektivt i sank. Varför ska man då behöva programmera speciella extensions/tillägg till DX 10 för Nvidias kort? Det kan ju bli en ganska stor fadäs så småningom... :-)

 

Jag vet inte vad som hände med Glide, men det försvann väl med Voodooserien när 3dfx också drabbades av hybris? Fast jag är inte alldeles övertygad om att det inte går att göra lika effektiv programmering för DirectX eller OpenGL, om man lyckas göra kompilatorer och interpretatorer så bra som möjligt på att överföra koden till maskinnära kod för den egna produkten. De blir ju iaf bättre och bättre på det, som tur är!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte fel av speltillverkaren att utnyttja vad de kan;

Självklart inte, jag hade mer en bild av att Nvidia pumpar in högar av $ i spelutvecklarens kista varför denne nöjer sig med att utveckla för Nvidias "extensions" och mot betalning lyfter funktionen till skyarna. ;-)

 

Intressant ord förresten ifall de nu åsyftar betydelsen av det ungefär som i "expansions", tillägg, för då tycker jag att man hellre kan vända på steken och omvänt kalla det för Nvidias contractions för att belysa den mera sanna och faktiskt negativa innebörden av dem. Det är roligt att leka med ord ibland och t o m lite spännande att se hur dessa små läten skapar bilder och förväntningar i våra ännu mindre huvuden. ;-)

 

Minns du t ex Splinter Cell: Chaos Theory, också från Ubisoft? Klart du gör! :-)

Tack vare det underbara :thumbsdown:StarForce:thumbsdown: glömmer jag det aldrig. Det var det första spelet som på allvar fick mig att ångra att jag inte laddade ned en piratkopia istället. Och hade inte Ubisoft gått över till att istället använda SecuROM för Double Agent så skulle jag utan att skämmas ha laddat ner det spelet. Men som det nu blev fick de iaf av mina hundringar. Piratkopieringen är ett gissel men det gäller för spelutgivarna att inte hänga köparna alldeles för högt i snaran för då hänger de sig själva ännu högre.

 

Men nu pladdrar jag... Det var i alla fall en intressant parallell du drog med shadermodellerna! :thumbsup: Har inte tänkt på det men självklart är det så. :-)

 

Får väl skriva lite grann nu, och mer senare. :-)

Ja okej då slutar jag väl nu. ;=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då får jag väl fortsätta nu!

 

Just det, Starforce… Det var en av anledningarna till att jag drog mig för att installera SC: CT, men som tur är hade jag inga problem. Likadant är det med sista delen i Prince of Persia; The two thrones. Den står i min avdelning ospelade spel som har stöd för OpenAL under Vista – och där är det ju faktiskt så att Creative officiellt säger att man måste kringgå Starforce för att ALChemy ska funka…

Full EAX is restored. Due to StarForce problems a NOCD/DVD is required.
http://snipurl.com/5a5ga [connect_creativelabs_com]

 

Men ett spel jag faktiskt avslutade förra veckan är Crysis. Måste säga att jag blev lite besviken – fast inte alls besviken egentligen, mer förvånad… Vill ju inte avslöja något om någon läser det här som inte har spelat Crysis, annars får jag väl använda loggar, men det känns som att det var lite, lite, lite för kort. Inte innehållsmässigt eller för det pris jag betalade (såklart!), men om jag hade köpt det till fullpris hade jag velat ha kanske tre nivåer till, för att kunna ”landa” och ta hem vinsten sas.

 

Fast det var inte det som fick mig att känna mig förvånad, eller snarare snopen – det kändes bara som att spelmotorn och spelvärlden kunde så mycket mer, men man fick liksom aldrig tillfälle till att utnyttja det, eller upptäcka det... Kanske jag är lite ”Oblivionskadad”, men det kändes som att här var det viktiga att komma fram i handlingen, man fick aldrig ”stanna upp och lukta på blommorna”…. Och det kanske jag inte hade reagerat på heller, om det inte var det intrycket jag hade fått av förhandsvisningarna jag sett och det sätt på vilket utvecklarna talade om spelet – just det där att man skulle kunna leka runt mer i miljön – jag fick aldrig chansen att gå på upptäcktsfärd på det sätt jag ville i alla nivåer. Dessutom var det lite buggigt – mitt raketgevär försvann då och då. Typiskt irriterande när jag hade en helikopter som följde efter mig. Och jag har ett savegame på ett hagelgevär som löper amok på egen hand; det välter skåp och för oljud som tillkallar vakterna. Antar att fysiken ballade ur rejält där…

 

Angående fysiken har ju även Crysis, precis som Far Cry 2, en nivåskalning som man väljer innan man startar. Ju mer jag tänker på det så är det nog så jag vill ha det, att fysiken blir en inställning bland andra; jag vill ju själv t ex ha kontrollen över vilken upplösning etc som jag vill köra i och inte att det är en skalning som dynamiskt bestäms av vilken hårdvara jag har. Vore roligt bara om det kunde standardiseras ett fysikspråk så att alla fysikmotorer snart kunde hårdvaruaccelereras. Jag dissar ju inte PhysX, för alla sätt att öka prestandan på är ju välkomna, och var man gör vinsten, i DX 10.1 eller i gpu-acceleration av fysiken kan kvitta – men bäst vore en standardiserad kombination, så att det funkar i alla spel och på alla kort, så man får hoppas på OpenCL och DX 11’s Compute Shader.

 

OpenCL ska ju dessutom funka bäst ihop med OpenGL, och då kan det bli fysikaccelaration på Iphone! Hurra! Eller…? Nä, isf kanske det inte är det viktigaste användningsområdet för mig… ;-)

[inlägget ändrat 2008-11-10 13:24:44 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full EAX is restored. Due to StarForce problems a NOCD/DVD is required.

Det där kan ju komma att visa vara bra att känna till! SC 3 är ju inte det enda StarForcespelet man har...

 

Men ett spel jag faktiskt avslutade förra veckan är Crysis. Måste säga att jag blev lite besviken – fast inte alls besviken egentligen, mer förvånad…

Min besvikelse var springandet i korridorer – utomhus i form av berg ("väggar") och andra naturliga formationer – och att man var så styrd av handlingen hela tiden. Och det där ständiga j-a tjatet i lurarna om vad man måste göra! Det flörtas alldeles på tok för mycket med "casualgamers"... Friheten var större i Far Cry. I Crysis har man försökt smälta samman spel och film istället för att fatta att det är två skilda medium – ena funkar vid datorn och andra funkar i biografen.

 

Så till expansionen Warhead var jag förberedd på att hela tiden bli styrd i detalj och nu hade konceptet åtminstone vidareutvecklats! ;-) Och mellansekvenserna var välgjorda och fängslande. Minns att känslan av Crysis när det väl var över gav att spelet var bra men inte så mycket mer än så. Warhead var bättre men med ett dåligt och simpelt slut.

 

Men lite nyfiken blev jag på dig nu: spelade du med Very high under XP eller fick det bli DX10 under Vista? För du skulle väl spara på DX10-spelen?

 

Far Cry 2 kommer säkert passa mig bättre (när det nu blir att spela det, kanske i början av nästa år eller så) iaf av recensioner att döma...

 

Och så skulle jag bara lukta lite på Fallout 3 – kunde hålla mig ifrån det nästan en hel hel vecka – och sögs fast direkt. Snacka om dragningskraft. För nu får Sacred 2 vänta, Clear Sky får vänta och Gears of War har jag nästan glömt bort... Men AAAH det känns inte som ett eget spel utan en efterträdare till Oblivion eller nåt!! En efterträdare som givetvis utspelar sig långt långt fram i tiden efter en "smärre" katastrof. Man spelar dem på samma sätt, men det är klart, mekaniken fungerar ju så varför ändra på ett bra koncept. Men varför var Bethesda tvungna att återanvända texturer från Oblivion i exempelvis stenblock? Grafiken känns verkligen 2006, om än en uppfräschad sådan.

 

P.S. En stor :thumbsup: för VAST-läget i Fallout 3! :)

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 15:34:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min besvikelse var springandet i korridorer... tjatet i lurarna... försökt smälta samman spel och film istället för att fatta att det är två skilda medium...
Du lyckades sammanfatta precis vad jag också känner!

 

Men tyvärr så måste jag göra dig besviken; jag har inte installerat Vista än... förlåt! ;-) Körde under XP med den hackade varianten av Very High. Det blev så att jag spelade klart det av en slump, ungefär som du bara skulle lukta på Fallout 3... ;-)

 

Jag ville egentligen bara köra benchmarktesterna för att se hur det gick jämfört med det gamla X1900GT, och för att testa den planerade överklockningen med, men så insåg jag att jag hade slängt demon. Började ladda ner demon igen, men det gick så långsamt att jag blev desperat - men jag hade ju faktiskt köpt spelet, Special Edition, med metallfodral och allt. Bara att hämta och installera! Och patcha upp, för då kom det en extra benchmark i nivån Paradis Lost - tufft cpu-test, perfekt att testa klockningen med.

 

Så jag varvade överklockning med spelande - för att testa i verkligheten sas. Först var jag ju bara tvungen att se vad som hände efter att demon tog slut... och så kunde jag ju prova lite på nästa nivå... och hur presterade det egentligen i nivån Paradise Lost, den skulle ju vara så krävande... och vips var spelet klart. Hoppsan! :-)

 

Hade nog inte gjort det om inte grafiken i DX 9 i princip varit jämställd med DX 10. Får köra om det igen sen, det var ju inte särskilt svårt. Läste förresten på Tweakguides att i Crysis Warhead behöver man inte längre hacka i filerna för att komma åt motsvarande DX 10-grafik även i XP, utan det går genom menyerna i spelet. Fast där är det lite mer skillnad mot DX 10, efter vad jag har sett och läst, med förmån för DX 10, såklart.

 

Ang film och Far Cry 2 så såg jag nya Bond i går kväll, och det var reklam för FC2 innan - "actual gameplay footage". Jag skulle inte ha något emot att spela på en sån stor skärm. :-)

 

Oj, ser att Catalyst 8.11 kommit ut. Återkommer efter uppdateringen!

[inlägget ändrat 2008-11-13 17:53:30 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Och det är nu.

 

Verkar som att Ati from Catalyst 8.12 kommer att börja köra med GPGPU-prylar genom Stream, precis som Nvidia med CUDA. Fast nu kanske det inte var kortspecifik konkurrens till CUDA man ville ha utan standardiserade, generella språk. Men i väntan på det antar jag att Ati måste satsa på sitt Stream. Jaja, sådan är konkurrensen, det verkar ju vara lite opensource-relaterat iaf, och så pratar de själva om kommande OpenCL och Compute Shader i DX 11:

http://techreport.com/discussions.x/15886

http://hothardware.com/cs/forums/t/40676.aspx

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1408

 

Grafiken känns verkligen 2006, om än en uppfräschad sådan.
Har du kollat på Tweakguides? Jag har ju inte kört Fallout 3 än, även om det ligger i planen, men där står det att många av grafikinställnngarna ligger i Launchern, och inte i spelet:

http://www.tweakguides.com/Fallout3_5.html

 

Jo, att det var likt Oblivion på många sätt kände jag till, t ex använde de samma AI-motor, Radiant AI, fast med fler alternativa animeringar, så folk är inte smartare i "framtiden", de har bara fler "moves". :-) Men vad är VAST-läget?

[inlägget ändrat 2008-11-14 13:30:40 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte installerat Vista än...

Fast det är ju i och för sig inte heller så jättenödvändigt beträffande original-Crysis. :thumbsup: Minns att jag själv spelade första halvan under Vista men andra under XP – så går det när man ska till att spela innan patchar och drivrutiner hinner med och för att inte tala om att detta var före SP 1 till Vista (kanhända att jag prövade med Relase Canditate 1 installerad... som f ö var alldeles för trasig).

 

Så jag varvade överklockning med spelande - för att testa i verkligheten sas.

Även jag får som du vet mina anfall av experimenterande, inte för nåt särskilt utan bara för att man vill veta. =) Testar man inget vet man inget. Och så får man höra "nu är du autistisk igen!" av sin kära bror. =P

 

Så det blev iaf att spontanspela Crysis? :) Men är det inte då det är som mest kul också, när spelanet bara fortsätter av ingen särskild anledning alls och man råkade visst bara fastna och abstrakta begrepp som tid, vad är det för nåt? ;)

 

...där står det att många av grafikinställnngarna ligger i Launchern, och inte i spelet:

Jodå det hade jag redan upptäckt och spelet autodetectar t o m till Maxium... Problemet är att grafiken känns väldigt ojämn. Riktigt fin grafik blandas med inget annat än ful sådan, mycket ful dessutom. Jag har ännu inte pillat i ini-filerna – kanske går det att få högre upplösning på många texturer – men det ska väl ändå inte heller behövas för ett spel som släpps nästan inpå 2009!

 

Man ska väl inte klaga för mycket, spelet ser riktigt fint ut överlag och lyckas faktiskt också att imponera i vissa avseenden – exempelvis så är sikten otroligt lång och kanske t o m den längsta jag överhuvudtaget har varit med om i spelväg – men nog tycker jag det verkar tydligt att motorn bara är en avdammad och upputsad version av du vet vilket spel från början av 2006(?) ;)

 

Men vad är VAST-läget?

Inför strider kan man välja mellan att köra på som vanligt liksom i FPS-lir eller så trycker man V, allting pausas och ett lite mera taktiskt läge dyker upp. Motståndaren delas in i träffzoner; armar, ben, huvud m m av vilka man väljer att försöka träffa. T ex är det ju vettigt att försöka träffa och skjuta bort taggen därbak på skorpioner, avväpna denne så att säga. Så man gör sina val och trycker E och en film spelas upp över actionzonen; det som nu sker är att ens tidigare val realiseras och spelas upp inför ögonen på en. Och ju duktigare man är på det aktuella vapnet, hur man själv respektive skorpionen står relativt varandra etc avgör den procentuella sannolikheten för om taggen missas eller geggas sönder av kulsvärmen...

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-14 20:44:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis, glömde nämna det att Catalyst 8.11 var ett jävelskap att få in..! :-P Ibland kan det bli så med i alla fall Vista Ultimate och det är inte bara att installera vilken sketen drivare som helst (vilket i sig är bra!) utan att systemet säger stopp... Men efter några envisa svordomar och kringgående manöver med tredjepartsprogram satt den ändå på plats till slut.

 

Hade ju tänkt se ifall Clear Sky sen kunde börja flyta som en fors (enligt Release Notes så iaf en ökning på mellan 10-30% för Crossifre) med allt på Maximum liksom det gör nu med inställningen High. Detta givetvis med DX 10.1. :-) *lagom nöjd*

 

Det blev nu ingenting av det eftersom Fallout 3 sög fast mig, som iaf det flyter väldigt bra på Maximum men så baseras det ju istället på DX 9.0c... Just ja, det var ju det här jag skulle säga: det spelet flyter på Maximum även med bara ett HD4850, måhända med lite smålagg utomhus ibland (i 1680x1050) men inte så att man egentligen tänkte på det. Och det upptäckte jag faktiskt av misstag när jag bråkade med drivrutinen – hade spelat en hel kväll bara för att sen upptäcka att kort nr två inte ens var installerat..! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...