Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista & Linux (Ubuntu)


GustavFröding

Rekommendera Poster

Först vill jag tacka för de poäng jag fått i denna tråd.

 

Gustav.. skriver Har nu lagt ner det på en CD... Vad ska jag göra nu?

Jag utgår från att du skapat en bootbar skiva med hjälp av ISO-filen med något brännarprogram som hanterar ISO-filer. Att kopiera filen till skivan ger inte samma resultat.

 

Om du redan har flera partitioner på en eller flera diskar kan det vara bra att på papper skriva ner vad du har. Partitionsstorlekar, ledigt utrymme och vad de används till. Vistas diskhanterare är bra att titta med. Är man inte van vid Linux sätt att benämna diskar (t ex hda1) och partitioner kan man behöva lite stöd så att man inte börjar jobba med fel partitioner.

 

http://gparted.sourceforge.net/larry/resize/resizing.htm finns en bra beskrivning med skärmdumpar hur du använder gparted.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har bränt ISO filen till skiva, är det bara att kolla upp partitionsstorlek på diskarna och sedan börja boota Ubuntu CD:n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det lite förvirrat här med Gass91 som sticker in med en fråga i samma ämne.

 

Jag försöker därför göra ett förtydligande för er båda.

 

1. Om du har tillräckligt med opartitionerat utrymme på hårddisken eller en befintlig partition som du vill använda helt och hållit till din Linuxinstallation går du till punkt 3.

 

2. Behöver du ändra dina partitioner bootar du med GParted skivan och krymper/flyttar befintliga partitioner så att du får tillräckligt med utrymme för din Linuxinstallation. Om du har Vista och bara behöver krympa Vistapartitionen ska du normalt kunna göra det inifrån Vistas Diskhanterare. Det fungerar tydligen inte för alla. Jag kan samtidigt passa på att säga att krympa/flytta partitioner tar tid oavsett om det görs inifrån Vista eller med GParted. En timme är inte ovanligt med en stor hårddisk.

 

3. Boota med skivan för din Linuxdistribution. Efter ett tah kommer du till en fråga om du vill låta Linux ta hand om hela hårddiskutrymmet. Vill du köra med Dual-boot väljer du att ställa in partitionerna manuellt. Du får då möjlighet att peka ut det opartitionerade utrymmet eller välja en befintlig partition du vill använda för din installation. I de flesta fall bör du låta installationsprogrammet även formatera partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...