Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista & Linux (Ubuntu)


GustavFröding

Rekommendera Poster

GustavFröding

Hej!

 

ÄR det möjligt att köra Windows Vista och Ubuntu på samma dator? Jag skulle vilja göra det, men hur gör man då? Vista är nu installerat, men hur gör jag för att installera Linux? Vill ha något val när jag startar datorn om jag vill använda Vista eller Ubuntu. Vet att Vistas bootmeny ska vara krånglig, så fins det något program man kan förenkla den med och kanske snygga till den så att säga? Vill helst inte köra med virtuella datorer. Har hört om något program som heter EasyBC. Någon som har hört om det?

 

Ha de gött!

 

 

//Gustav

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inga problem.

 

Jag har i ett par år kört med Ubuntu och Vista (Vista bara för att jag ibland måste köra Axccess). 99% av tiden kör jag Ubuntu.

 

Ladda hem Ubuntu från http://www.ubuntu.com/getubuntu

 

Bränn ut den på en CD. Har du inget brännarprogram som klarar ISO-avbildningar är ISO-burner ett bra val för Vista http://www.download.com/Active-ISO-Burner/3000-2646_4-10602452.html.

 

När du har en färdig skiva kan det vara bra att först testa att din dator fungerar med Ubuntu denom att boota om datorn med Ubuntu skivan i Cd-läsaren. Nu lär det inte vara något problem då du kan köra Vista som nog är lite kinkigare. Ännu så länge har du inte rört din hårddisk. Bestämmer du dig för att installera bör du innan du installerar se till att du har tillräckligt med utrymme på din hårddisk. Troligen har du låtit Vista ta hand om hela hårddisken. Om du inte har mycket gott om utrymme kan det vara läge att städa lite på disken och defragmentera. Ta för säkerhets skull en backup på filer du absolut inte vill rikkera att de försvinner, dokument, foton etc. När det är klart öppnar du Diskhanteraren via Kontrollpanelen >Administrationsverktyg. Där kan du minska storleken på din (Vista) partition så att Ubuntu sedan får plats. När det är klart startar du om datorn med CD-skivan i och installerar Ubuntu. Det är bara att följa instruktionen. Ubuntu är snäll och ser att du har ett annat OS installerat och skapar automatiskt en startmeny (textbaserad) som ger dig möjlighet att vid uppstart välja vilket OS du vill starta upp.

 

[inlägget ändrat 2008-10-17 21:57:32 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Tack så mycket! En fråga... Lite mer exakt var ställer jag in hur mycket utrymme Visa ska få? Jag har 500 GB på min hårdisk så det bör räcka. Tack så GRYMT mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Hmm... När jag har fått upp diskhanteraren och högerklickat på volymen samt valt "Krymp" kommer följande:

Ett oväntat fel har uppstått. Mer information om felet finns i Loggboken. Stäng konsolen Diskhantering och starta Diskhantering igen eller starta om datorn.
När jag tittar i loggboken står följande:

Det gick inte att skapa aktiveringskontext för C:\Program Files\CVSNT\cvsnt.cpl. Det finns ett fel i manifest- eller principfilen C:\Program Files\CVSNT\cvsnt.cpl på rad 21. Värdet asInvoked i attributet level i elementet urn:schemas-microsoft-com:asm.v1^requestedPrivileges är felaktigt.

Vet du eller någon annan vad jag ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har fått upp diskhanteraren och högerklickat på volymen samt valt "Krymp" kommer följande:

Bifoga en bild på hur det ser ut i Vistas Diskhantering.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Så här ser det ut: (Översta är Diskhanteringen och understa är felmeddelandet som visas när jag klickar på krymp.)

 

[EDIT] Vill någon hellre hjälpa mig över msn så är det ok, min msn är g.froding@bredband.net [/EDIT]

 

 

[bild bifogad 2008-10-18 13:35:41 av GustavFröding]

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 14:40:13 av GustavFröding]

[inlägget ändrat 2008-10-18 14:40:38 av GustavFröding]

1090889_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det står att mer info om felet finns i Loggboken så undrar jag om du har tittat i Loggboken vad det kom där för något precis när du försökte krympa partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu på min bärbara och där fungerar det...

Är förutsättningarna samma, t.ex. en recoverypartition?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Har skrivit det tidigare i tråden, men jag kan skriva det igen =)

 

Det gick inte att skapa aktiveringskontext för C:\Program Files\CVSNT\cvsnt.cpl. Det finns ett fel i manifest- eller principfilen C:\Program Files\CVSNT\cvsnt.cpl på rad 21. Värdet asInvoked i attributet level i elementet urn:schemas-microsoft-com:asm.v1^requestedPrivileges är felaktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning...

Ta en bild på hur det ser ut i Diskhantering rakt av, men utan popup-ruta som i förra bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Hmm, mjo, det har jag... Avinstallerade det nu (gammalt, som jag inte behöver längre.) Det kommer fortfarande upp att det har uppstått ett oväntat problem och att det finns info i loggboken... Men där finns ingen info... Hur gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut.

Jag hade väntat mig en bild på hur det ser ut i den dators Diskhantering där du kan krympa en partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Jaha, men det ser ut exakt likadant... Förutom att hårdisken heter en annan sak, men det ska väl inte spela någon roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Ingen som vet något? (Och snälla, ta bort de två offtopic-inläggen!)

 

Edit: Tack för att ni tog bort dem!

[inlägget ändrat 2008-10-25 14:41:09 av GustavFröding]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra partitioneringsverktyg än Vistas inbyggda. Jag brukar använda gparted http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Du laddar hem en .iso fil och bränner till cd. När du sedan startar datorn med skivan bootar du i en enkel linuxmiljö där gparted autostartar. I ett enkelt grafiskt gränssnitt ser du din(a) diskar och kan krympa och skapa partitioner.

 

Det bästa om du ska installera någon Linux-distribution är att krympa Vista partitionen så att du har t ex 100 GB opartitionerat utrymme. När du sedan installerar Ubuntu får du en fråga om den får ta hand om hela hårddisken. Det finns då ett val som jag tror heter Manuell hantering. Välj det och låt Ubuntu ta det opartitionerade utrymmet och låt Ubunt formatera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte med något partitioneringsprogram i Ubuntus installationsprogram längre? Så man slipper den extra skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett val under installationen där du kan göra krympning av befintlig partition och partitionerering av utrymme för Ubuntu. På https://help.ubuntu.com/8.04/switching/installing-partitioning.html beskrivs det. Senast jag jag skulle skapa en dualboot installation försökte jag med den men är man inte rutinerad tycker jag den är ganska förvirrande (den stämmer inte riktigt med instruktionen på sidan jag länkar till).

 

Eftersom detta inte får gå snett tycker jag att man bör välja ett tydligt och säkert program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...