Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En av datorerna kan ej ansluta till nätverket


Plaincollar

Rekommendera Poster

Ett nytt indiskt problem. Helt plötsligt kan en av mina 5 datorer inte ansluta till internet. Vare sig med lina eller utan. Alla åker på XPSP3. Har inga felmeddelanden men Windows felsökare säger att jag ej kan få konakt med HTTP, HTTPS och FTP. Överallt där jag sökt efter lösningen utgår man ifrån router/modemproblem men det kan det ju inte vara i det här fallet.

 

Jag har avinstallerat drivarna och åteställt dem, konfigurerat nätverket från det felande datorn, ställt in men också släckt alla brandväggar, justerat avancerat i Verktyg + lite till. IE är aktiv i som process, "statusen" för anslutningarna är helt felfria och jag har såväl statisk ip på trådlösa kortet som dynamisk på linan. Har korrigert lan-inställningarna. DHCP är aktiverat i nätverksanslutningarna.

 

Vad har jag missat???

XPSP3

 

Tacksam för hjälp.

 

Häls Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Går det att komma till routerns inställningssidor?

 

Jämför resultaten från kommandot

ipconfig /all

som du skriver in i Kommandotolken i två datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej, det går inte att komma in i routern från den felande lådan (fast jag är fullt uppkopplad enligt statusfönstret).

 

Bifogar en bild på ipconfig dumparna. Skiljer sig lite bortsett att den trasiga ligger på lina emedan den jämförande burken trådlöst. Kan du tolka skillnaderna som väsentliga för felet?

 

Häls Pc

 

 

[bild bifogad 2008-10-17 23:28:41 av Plaincollar]

1090788_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska inaktivera den trådlösa anslutningen så att det inte blir någon konflikt mellan de två anslutningarna.

Annars så har ju datorn i alla fall fått en korrekt IP-adress och DNS-servrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar på skärmdumpen att den "trådade" anslutningen har dhcp aktiverat, till skillnad från den fungerande trådlösa.

 

Har du dchp påslaget i routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska inaktivera den trådlösa anslutningen så att det inte blir någon konflikt mellan de två anslutningarna.

 

Normalt kör jag bara trådlöst som ger 19 Mbit, så det är bara en tillfällighet efter det att internet dog, att båda är uppe samtidigt. Å andra sidan har jag kört båda parallellt vid olika tillfällen utan problem så det borde inte slå utfunktionen så här? Har inte varit uppkopplad dubbelt på senare tid.

 

Det verkar på skärmdumpen att den "trådade" anslutningen har dhcp aktiverat, till skillnad från den fungerande trådlösa.

Har du dchp påslaget i routern?

 

Jo men det är väl i sin ordning. Den fungerande datorn med trådlös anslutning har ju statisk ip och då lägger ju dhcp ner emedan den trasiga internetburken har lina och dynamisk ip från dhcp. Drar jag ur linan så går den övver till statisk ip och då försvinner dhcp. Endast routern kommer att ha dynamisk ip. Så har det alltid sett ut via min Linksys W 54 G. Eller?

 

undrar också varför wins är aktiverat i den första datorn, syns inte i bilden om den hittar en adress för tjänsten

 

Har faktiskt aldrig reflkterat över Wins. Kan de vara skälet till att Nodtypen är Hybrid? Säger mig ingenting och jag tror inte att jag sett det tidigare?. Hur reglerar man Wins?

 

Häls pc

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 12:42:24 av Plaincollar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan har jag kört båda parallellt vid olika tillfällen utan problem så det borde inte slå utfunktionen så här?
Nej, men vid felsökning är det bra att göra det så enkelt som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant. Men jag har prövat respektive ansslutning enskilt samt med båda. Nu ligger jag på lina för att förenkla en uppkoppling.

 

//Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att pinga routern (ping 192.168.1.1)?

Går det att pinga andra webbplatser (ping 213.132.126.26)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar på skärmdumpen att den "trådade" anslutningen har dhcp aktiverat, till skillnad från den fungerande trådlösa.

Har du dchp påslaget i routern?

 

Jo men det är väl i sin ordning. Den fungerande datorn med trådlös anslutning har ju statisk ip och då lägger ju dhcp ner emedan den trasiga internetburken har lina och dynamisk ip från dhcp. Drar jag ur linan så går den övver till statisk ip och då försvinner dhcp. Endast routern kommer att ha dynamisk ip. Så har det alltid sett ut via min Linksys W 54 G. Eller?

 

//pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar också varför wins är aktiverat i den första datorn, syns inte i bilden om den hittar en adress för tjänsten

 

 

Har faktiskt aldrig reflkterat över Wins. Kan de vara skälet till att Nodtypen är Hybrid? Säger mig ingenting och jag tror inte att jag sett det tidigare?. Hur reglerar man Wins?

 

Häls pc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ser ju i ipconfig /all om den har en adress till en wins-server (gissar icke). Stängs av via TCP/IP egenskaper, fliken Wins

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att pinga routern (ping 192.168.1.1)?

Går det att pinga andra webbplatser (ping 213.132.126.26)?

 

Från den trasiga går det att pinga de andra datorerna på nätverket men inte tvärtom!?

 

"HP Software Assistent" poppade upp nu ikväll när jag startae burken och erbjöd en uppdatering vilket jag i mjugg accepterade. Blev något förvånad när uppdateringen drog igång med 800 Kbit/s. När det var klart skulle jag in på Google!. men det var stendött..... quel est erroné ????

 

Häls Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att pinga andra webbplatser (t ex ping 213.132.126.26)?

 

"HP Software Assistent" poppade upp nu ikväll när jag startae burken och erbjöd en uppdatering vilket jag i mjugg accepterade. Blev något förvånad när uppdateringen drog igång med 800 Kbit/s. När det var klart skulle jag in på Google!. men det var stendött..... quel est erroné ????
Ofta beror sådant på DNS-problem och det är därför jag undrar hur det fungerar att pinga IP-adresser ute på internet.

 

Se om WinsockFix gör någon nytta:

http://www.downloads.subratam.org/WinsockFix.zip

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det går att pinga såväl inom nätverket som utanför, 213.132..... Helt sjukt. Men jag skal köra länken du skickade. Är lite pul med att köra WinsockFix men vad är enkelt?

 

Tack//Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att pinga idg.se (samma sak som 213.132.126.26 egentligen men kräver DNS-anrop)?

Vad finns det för brandvägg installerad i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kan pinga IDG via ping [-a] webadress. Brandväggen jag har är sitter i linksys router:

Block WAN Request

Filter Multicast

Filter Internet NAT Redirection

Filter IDENT(Port 113)

 

Windows egna har jag för tillfället nere.

 

Häls Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ser ju i ipconfig /all om den har en adress till en wins-server (gissar icke). Stängs av via TCP/IP egenskaper, fliken Wins

 

Det som skiljer den fungerande datorn gentemot den trasiga i ipconfig är Nodtyp - okänd / hybrid

Wins aktiverad - Ja / Nej

(båda wireless med med statiskt ip)

 

Hur rättar jag till det i "nätverk-egenskaper-avanc-wins? Ser likandant ut i alla burkar.

 

Häls Pc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror jag tappat "tråden" en smula men är det den "trasiga" som har wins aktiverad? Och får den isf kontakt med en wins-server (syns i ipconfig/ all)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan pinga IDG via ping [-a] webadress.
Då borde det inte vara DNS-problem.

 

Hur gick det med WinsockFix?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tråden har rockat till det en smula..... Det är de fungerande datorerna som har winsproxy aktivetat samt nodtyp okänd och den felande datorn har winsproxy aktiverat - NEJ samt nodtyp hybrid. Enda skillnaderna jag kan se. //Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde WinsockFix enligt konstens alla regler. Först körde jag bara ”fix” . När det inte fungerade gorde jag manuell fix.

Run: Netsh ip int reset resetlog.txt

Importerade friska Winsock och Winsock2. Körde därefter “fix”. Provade också att bara reboota efter importen. Vad skulle göra med Hosts-filen begrep jag inte men gjorde ingenting med den, Hur som helst så fungerar det inte.

 

Har nu jämfört ipconfig /all på båda maskinerna med fast resp trådlös anslutning samt med både och. Den enda skillnaden är att nodtypen är olika (Hybrid på felande och okänd på den fungerande) och att Winsproxy bara är aktiverat på den friska maskinen.

 

Vet inte om jag gjorde rätt med WinsockFix men som sagt den är stendöd inkommande signaler. Pinga ut kan jag ju!?

 

Häls Pc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mappen C:\Windows\system32\etc\drivers finns en fil som heter Hosts. Starta Anteckningar och öppna den filen i Anteckningar. Klistra in de första 30 raderna i ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag antaar att du menar C:\Windows\system32\drivers\etc där jag har en Hosts-file. Men den har inga 30 rader....

 

//Pc

 

[log]# Copyright © 1993-1999 Microsoft Corp.

#

# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.

#

# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each

# entry should be kept on an individual line. The IP address should

# be placed in the first column followed by the corresponding host name.

# The IP address and the host name should be separated by at least one

# space.

#

# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual

# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.

#

# For example:

#

# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server

# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

 

127.0.0.1 localhost[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...