Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätaggregat - Watt för grafikkort


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Undrar bara om 550 Watt på nätagget är tillräckligt för 2 st 9800GT grafikkort eller mer? Finns det något grafikkort just nu som sluckar mer än 550 Watt liksom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte främst effekten som är avgörande för hur väl aggregatet kommer fungera, utan strömstyrkan på 12V-anslutningen. Kontrollera amperetalet och återkom

Men rakt av vågar jag nog påstå att det inte kommer räcka. Det är ju inte bara SLI-konfigurationen som skall drivas utan även alla andra komponenter i burken. De tester jag sett har 2x9800 dragit upp till 420W. Lägg till detta övriga komponenter i en prestandadator så hamnar du nog uppåt 700W. Strömstyrkan som krävdes i samma test är runt 45A på 12V.

[inlägget ändrat 2008-10-17 17:59:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, detta är de delar jag tänkte ha...

 

 

Chassi: Antec Twelve Hundred

Moderkort: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

Nätaggregatet: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, (Byta ut/Lägga till 2 senare)

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,

Grafikkort: Gainward GeForce 9800GT 512MB GDDR3 (lägga till 1 senare)

Optisk Spelare/Brännare: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S,

 

Processor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-17 18:13:21 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med enart ett 9800GT i burken bör det aggregatet räcka (det har 41A på 12V om jag läste rätt i Corsairs specifikationer på deras webbplats). Ett till kommer du troligtvis få problem med. För enbart knappt 200kr till får du Corsairs 750W-aggregat så det är ju en billig uppgradering som du lika gärna kan bekosta nu (annars måste du ju köpa ett helt nytt agg senare och då blir ju kostnaden avsevärt högre)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa det var det jag tänkte när jag frågade och tur var det ändå att gjorde det innan jag köpte något ^^

 

Tack ska du ha =)

 

Kan man bland grafikkort också förresten? Och de andra grafikkorten ligger de i närheten av denna mängd Watt ätande?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-17 18:22:29 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLI är inte min expertis, men som jag förstår det måste korten baseras på samma kärna. Däremot kan man ha olika minneskonfigurationer, ex. ett med 512MB och ett med 256 eller kort med olika klockfrekvens. Dock kommer kombinationen då enbart att jobba med den lägre av dessa mängder (lägst minne respektive långsammast hastighet kommer alltså att gälla)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men fattar ändå samtidigt inte hur dessa datorer fungerar...

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.175843 (450 Watt)

 

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000Q6KeAaBW?ProductID=jPTD4QFHqk0AAAEaDSBtzMRd&CatalogCategoryID=KjzD4QFHc.MAAAEOb_o03xil&Selected=Specifications#tProductTabcontent (250 Watt)

 

 

Har du förresten någon koll på hur Watt ätandet är bland de andra grafikkorten?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-18 11:34:05 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...