Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota Home Server från extern HDD eller flash minne?


simon.lyc

Rekommendera Poster

WHS eller?

 

-Om svar är ja, så beror det på hårdvaran.

HP WHS går att boota/ominstallera OS från nätverket, om servern fått problem.

.

Andra tillverkare vet jag inte.. -Men WHS är nästan samma sak som win2003 server.. Betyder alltså att säkerheten går före användarvänligheten.

 

Ett litet tips: WHS kan man nå genom att använda "fjärrskrivbord", på engelska "remote desktop". Starta fjärrskrivbordet från en "uppkopplad" dator, och du har "alla" möjligheter.......

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja det är Whs, problemet är att jag har fått en sån har 120dagars demo, och tänkte intallera den på en gammal burk, (celeron 2ghz)

men den har ju ingen DVD läsare, så jag tänkte boota från antingen ett minneskort till en kamera eller en extern HDD. Men jag får det inte till att funka. Har läst guider till hur man bootar från USb minne, men jag har ju ett SD, som sitter i en minneskortsläsare från sandisk vilken behöver drivrutiner.

Men jag får inget till att funka....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr så har jag ingen gammal dvdläsare, annars hade ju självklart det varit enklast. jag kan inte heller ta någon dvd av de befintliga datoreerna i huset eftersom de går på sata, men kan jag stoppa in disken från gamla burken in i den nya, och installera WHS och sedan stoppa tillbaka den i gamla burken igen?

Eller går det inte pga, bios, drivrutiner eller så?

 

[inlägget ändrat 2008-10-17 18:46:54 av simon.lyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig, jag stoppade in den i den andra datorn och installerade. Allt gick utmärkt.

 

Men tack för all hjälp, o trevlig helg! :D

 

// Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen funkar set utmärkt..

Ibland hittar jag en gammal XP-partition på mina hårddiskar...

(som jag har glömt att radera..)

 

Datorn bootar så fiint därifrån, och jag känner mig som McFly..

(back to the future.. ;-)

 

Edit:Bra att det löste sig!

-Skriver detta från/på min eeepc. Två timmar upptid, fyra timmar kvar av batteriet... gott att ha burken i sängen.......

[inlägget ändrat 2008-10-17 22:42:41 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...